DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVA
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4404
Resumo: ABSTRACT Children's literature has the fundamental function of forming the critical development of young readers, as well as building their personality, in addition to inserting a child in the universe of books, images, symbols and imagination; thus fostering the interpretation of the world. Indeed, a work Os beaks that I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, is a narrative aimed at children. Starring funny characters (who were part of the author's life), a representation of the work (with a mnemonic reinforcement) a part of Orthof's life. Produced under the strong influence of the dramatic genre, diegesis involves the small reader with attractive and playful images. Thus, anchoring on the epistemological assumptions of Antonio Candido (1972; 2011) about Literature and human formation, on the studies of Fanny Abramovich (1997), Nelly Novaes (2000) and Celso Junior de Ferrarezi (2017) about the constitution of Children's Literature, the objective of this research is to analyze a configuration of the characters in the narrative text The spouts I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, in order to understand the author's diegetic construction mode, as well as the understanding of their literariness and respect for diversity. Thus, this work proposes a reflection based on the contextualization that art is a fundamental instrument for the development / formation of the human being. Keywords: Children and Youth. Childhood. Reader
id UFMS_ea0fe23ac1686442ec35bc4b89248181
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/4404
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2022-03-03T16:30:42Z2022-03-03T16:30:42Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4404ABSTRACT Children's literature has the fundamental function of forming the critical development of young readers, as well as building their personality, in addition to inserting a child in the universe of books, images, symbols and imagination; thus fostering the interpretation of the world. Indeed, a work Os beaks that I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, is a narrative aimed at children. Starring funny characters (who were part of the author's life), a representation of the work (with a mnemonic reinforcement) a part of Orthof's life. Produced under the strong influence of the dramatic genre, diegesis involves the small reader with attractive and playful images. Thus, anchoring on the epistemological assumptions of Antonio Candido (1972; 2011) about Literature and human formation, on the studies of Fanny Abramovich (1997), Nelly Novaes (2000) and Celso Junior de Ferrarezi (2017) about the constitution of Children's Literature, the objective of this research is to analyze a configuration of the characters in the narrative text The spouts I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, in order to understand the author's diegetic construction mode, as well as the understanding of their literariness and respect for diversity. Thus, this work proposes a reflection based on the contextualization that art is a fundamental instrument for the development / formation of the human being. Keywords: Children and Youth. Childhood. ReaderA literatura produzida para crianças tem a função fundamental de formar o desenvolvimento crítico do leitor, bem como na construção de sua personalidade, além de inserir a criança no universo dos livros, das imagens, dos símbolos e da imaginação; fomentando, assim, a interpretação de mundo. Com efeito, a obra Os bichos que tive: memórias zoológicas (2004), de Sylvia Orthof, é uma narrativa direcionada para o público infantil. Protagonizada por personagens engraçados (os quais fizeram parte da vida da autora), a obra representa (com considerável traço mnemônico) uma parcela da vida de Orthof. Produzida sob forte influência do gênero dramático, a diegése envolve o pequeno leitor com imagens atrativas e lúdicas. Dessa forma, ancorando-se nos pressupostos epistemológicos de Antonio Candido (1972; 2011) sobre a Literatura e a formação humana, nos estudos de Fanny Abramovich (1997), Nelly Novaes (2000) e de Celso Junior de Ferrarezi (2017) acerca da constituição da Literatura Infanto-juvenil, o objetivo desta pesquisa é compreender para analisar as configurações das personagens no texto narrativo Os bichos que tive: memórias zoológicas (2004), de Sylvia Orthof, sob a ótica das diversidades sociais presentes no processo formativo das personagens. Palavras-chave: Formação. Diversidades sociais. Literatura.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilFormação. Diversidades sociais. Literatura.DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisChristian Muleka MwewaERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSTHUMBNAILversão final da dissertação.pdf.jpgversão final da dissertação.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1219https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/3/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpge9aaa328dbf670f33598313cb67b9f34MD53TEXTversão final da dissertação.pdf.txtversão final da dissertação.pdf.txtExtracted texttext/plain208845https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/2/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.txt4e30849bd632d84f7196314b67488488MD52ORIGINALversão final da dissertação.pdfversão final da dissertação.pdfapplication/pdf815302https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/1/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf2c8ed19b8503b1bec6894b372d29bb53MD51123456789/44042022-03-04 03:01:26.787oai:repositorio.ufms.br:123456789/4404Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242022-03-04T07:01:26Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades
title DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades
spellingShingle DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades
ERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVA
Formação. Diversidades sociais. Literatura.
title_short DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades
title_full DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades
title_fullStr DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades
title_full_unstemmed DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades
title_sort DA LEITURA DE MUNDO À LEITURA DA PALAVRA: Memória, Infância e Diversidades
author ERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVA
author_facet ERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Christian Muleka Mwewa
dc.contributor.author.fl_str_mv ERIKA CARLA NOGUEIRA DA SILVA
contributor_str_mv Christian Muleka Mwewa
dc.subject.por.fl_str_mv Formação. Diversidades sociais. Literatura.
topic Formação. Diversidades sociais. Literatura.
description ABSTRACT Children's literature has the fundamental function of forming the critical development of young readers, as well as building their personality, in addition to inserting a child in the universe of books, images, symbols and imagination; thus fostering the interpretation of the world. Indeed, a work Os beaks that I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, is a narrative aimed at children. Starring funny characters (who were part of the author's life), a representation of the work (with a mnemonic reinforcement) a part of Orthof's life. Produced under the strong influence of the dramatic genre, diegesis involves the small reader with attractive and playful images. Thus, anchoring on the epistemological assumptions of Antonio Candido (1972; 2011) about Literature and human formation, on the studies of Fanny Abramovich (1997), Nelly Novaes (2000) and Celso Junior de Ferrarezi (2017) about the constitution of Children's Literature, the objective of this research is to analyze a configuration of the characters in the narrative text The spouts I had: zoological memories (2004), by Sylvia Orthof, in order to understand the author's diegetic construction mode, as well as the understanding of their literariness and respect for diversity. Thus, this work proposes a reflection based on the contextualization that art is a fundamental instrument for the development / formation of the human being. Keywords: Children and Youth. Childhood. Reader
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-03-03T16:30:42Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-03-03T16:30:42Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4404
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4404
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/3/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.jpg
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/2/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.txt
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4404/1/vers%c3%a3o%20final%20da%20disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e9aaa328dbf670f33598313cb67b9f34
4e30849bd632d84f7196314b67488488
2c8ed19b8503b1bec6894b372d29bb53
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552853804318720