USO DA MAQUETE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MAX PEREIRA CARDOSO
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/10303
Resumo: Modern education is constantly seeking innovative methods to make teaching more dynamic and accessible, especially in Geography. This paper aims to explore the use of models as a teaching tool to facilitate the understanding of relief and altimetry, exemplified by the construction of a model of the municipality of Miranda/MS. To this end, planning and model making procedures were carried out, linking theory and practice through the choice of materials and hypsometric representation, aiming to facilitate the understanding of geographic concepts, stimulating the interaction of students with the content. The model is an effective resource to connect geographic knowledge to the reality of students, providing meaningful and active learning. The data obtained allowed the development of a teaching plan to assist teachers during Geography classes. Therefore, this material will help students to understand the altimetric aspects of the region where they live, and will serve as a basis for future work.
id UFMS_f071e895f02ad1d27be86b84445f9488
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/10303
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2024-12-04T16:54:44Z2024-12-04T16:54:44Z2024https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/10303Modern education is constantly seeking innovative methods to make teaching more dynamic and accessible, especially in Geography. This paper aims to explore the use of models as a teaching tool to facilitate the understanding of relief and altimetry, exemplified by the construction of a model of the municipality of Miranda/MS. To this end, planning and model making procedures were carried out, linking theory and practice through the choice of materials and hypsometric representation, aiming to facilitate the understanding of geographic concepts, stimulating the interaction of students with the content. The model is an effective resource to connect geographic knowledge to the reality of students, providing meaningful and active learning. The data obtained allowed the development of a teaching plan to assist teachers during Geography classes. Therefore, this material will help students to understand the altimetric aspects of the region where they live, and will serve as a basis for future work.A educação moderna busca continuamente métodos inovadores para tornar o ensino mais dinâmico e acessível, especialmente na Geografia. Propõe-se, neste trabalho, explorar o uso de maquetes como ferramenta didática para facilitar a compreensão do relevo e altimetria, exemplificada pela construção de uma maquete do município de Miranda/MS. Para isso, foram realizados procedimentos de planejamento e confecção de maquete, ligando teoria e prática por meio da escolha de materiais e representação hipsométrica, visando facilitar a compreensão de conceitos geográficos, estimulando a interação dos alunos com os conteúdo. A maquete é um recurso eficaz para conectar conhecimentos geográficos à realidade dos estudantes, proporcionando um aprendizado significativo e ativo. Os dados obtidos permitiram a elaboração de um roteiro didático visando o auxílio de professores durante as aulas de Geografia. Portanto, esse material auxiliará os alunos a conhecerem os aspectos altimétricos da região onde vivem, e servirá de base para trabalhos futuros.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências Exatas e da TerraRecurso DidáticoEnsino de GeografiaMaquete.USO DA MAQUETE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisELISANGELA MARTINS DE CARVALHOMAX PEREIRA CARDOSOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL20364.pdf20364.pdfapplication/pdf743023https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/10303/-1/20364.pdf13e4333d931d3db178d8300190c54fbcMD5-1123456789/103032024-12-04 12:54:44.922oai:repositorio.ufms.br:123456789/10303Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242024-12-04T16:54:44Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv USO DA MAQUETE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA
title USO DA MAQUETE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA
spellingShingle USO DA MAQUETE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA
MAX PEREIRA CARDOSO
Recurso Didático
Ensino de Geografia
Maquete.
Ciências Exatas e da Terra
title_short USO DA MAQUETE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA
title_full USO DA MAQUETE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA
title_fullStr USO DA MAQUETE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA
title_full_unstemmed USO DA MAQUETE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA
title_sort USO DA MAQUETE COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE GEOGRAFIA
author MAX PEREIRA CARDOSO
author_facet MAX PEREIRA CARDOSO
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv ELISANGELA MARTINS DE CARVALHO
dc.contributor.author.fl_str_mv MAX PEREIRA CARDOSO
contributor_str_mv ELISANGELA MARTINS DE CARVALHO
dc.subject.por.fl_str_mv Recurso Didático
Ensino de Geografia
Maquete.
topic Recurso Didático
Ensino de Geografia
Maquete.
Ciências Exatas e da Terra
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Exatas e da Terra
description Modern education is constantly seeking innovative methods to make teaching more dynamic and accessible, especially in Geography. This paper aims to explore the use of models as a teaching tool to facilitate the understanding of relief and altimetry, exemplified by the construction of a model of the municipality of Miranda/MS. To this end, planning and model making procedures were carried out, linking theory and practice through the choice of materials and hypsometric representation, aiming to facilitate the understanding of geographic concepts, stimulating the interaction of students with the content. The model is an effective resource to connect geographic knowledge to the reality of students, providing meaningful and active learning. The data obtained allowed the development of a teaching plan to assist teachers during Geography classes. Therefore, this material will help students to understand the altimetric aspects of the region where they live, and will serve as a basis for future work.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-12-04T16:54:44Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-12-04T16:54:44Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/10303
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/10303
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/10303/-1/20364.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 13e4333d931d3db178d8300190c54fbc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1823324038633619456