Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Allana Calil Dotto
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/3634
Resumo: The Cinéma du look emerged in France during the 1980s and brought a new aesthetic perspective and narrative to french cinema at the time. The main objective of this study is to analyze the contributions of director Leos Carax to this period, with a specific focus on the works produced between 1981 and 1989. The research contextualizes this period historically and explores its stylistic characteristics, highlighting how Carax incorporated them into his productions, aiming to fill a gap in Portuguese-language knowledge on the subject. The study also investigates the reception of these works in Brazil through contemporary film reviews. Two specific films by the director, Boy meets girl (1984) and Mauvais sang (1986), are analyzed based on the perspectives presented by Raphael Bassan (1989), Phil Powrie (1997), Fergus Daly, and Garin Dowd (2019). It is concluded, therefore, that Leos Carax played a fundamental role in the evolution of Cinéma du look, influencing the development of cinematic style and thus contributing to the consolidation of a new perspective on French cinema at the time.
id UFMT-1_62b4a5b5cb39445ed68217fce5f8c2bf
oai_identifier_str oai:localhost:1/3634
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du lookCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMACinéma du lookCinema francêsNeobarrocoCinéma du lookFrench cinemaNeo baroqueThe Cinéma du look emerged in France during the 1980s and brought a new aesthetic perspective and narrative to french cinema at the time. The main objective of this study is to analyze the contributions of director Leos Carax to this period, with a specific focus on the works produced between 1981 and 1989. The research contextualizes this period historically and explores its stylistic characteristics, highlighting how Carax incorporated them into his productions, aiming to fill a gap in Portuguese-language knowledge on the subject. The study also investigates the reception of these works in Brazil through contemporary film reviews. Two specific films by the director, Boy meets girl (1984) and Mauvais sang (1986), are analyzed based on the perspectives presented by Raphael Bassan (1989), Phil Powrie (1997), Fergus Daly, and Garin Dowd (2019). It is concluded, therefore, that Leos Carax played a fundamental role in the evolution of Cinéma du look, influencing the development of cinematic style and thus contributing to the consolidation of a new perspective on French cinema at the time.O Cinéma du look surgiu na França durante a década de 1980 e trouxe uma nova perspectiva estética e narrativa para o cinema francês da época. O principal objetivo deste estudo consiste em analisar as contribuições do diretor Leos Carax para esse período, com um enfoque específico nas obras produzidas entre 1981 e 1989. A pesquisa situa esse período historicamente e explora suas características estilísticas, ressaltando como Carax as incorporou em suas produções, buscando preencher uma lacuna no conhecimento produzido em língua portuguesa sobre o assunto em questão. O estudo também investiga a recepção dessas obras no Brasil por meio de críticas cinematográficas da época. Dois filmes específicos do diretor, Boy meets girl (1984) e Sangue ruim (1986), são analisados a partir das perspectivas levantadas por Raphael Bassan (1989), Phil Powrie (1997), Fergus Daly e Garin Dowd (2019). Conclui-se, portanto, que Leos Carax desempenhou um papel fundamental na evolução do Cinéma du look, influenciando o desenvolvimento do estilo cinematográfico e contribuindo assim para a consolidação de uma nova perspectiva em relação ao cinema francês da época.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáCinema e Audiovisual - CUCEsteves, Leonardo Gomes087.020.457-29http://lattes.cnpq.br/5298571704590077Esteves, Leonardo Gomes087.020.457-29http://lattes.cnpq.br/5298571704590077Murari, Lucashttp://lattes.cnpq.br/8257832830854711Silva, Sabrina Tenório Luna dahttp://lattes.cnpq.br/5173240380964251Silva, Allana Calil Dotto2023-11-23T15:38:14Z2023-11-012023-11-23T15:38:14Z2023-10-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetSILVA, Allana Calil Dotto. Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look. 2023. 152 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Cinema e Audiovisual) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3634porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-11-24T06:07:51Zoai:localhost:1/3634Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-11-24T06:07:51falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-11-24T06:07:51Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look
title Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look
spellingShingle Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look
Silva, Allana Calil Dotto
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
Cinéma du look
Cinema francês
Neobarroco
Cinéma du look
French cinema
Neo baroque
title_short Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look
title_full Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look
title_fullStr Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look
title_full_unstemmed Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look
title_sort Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look
author Silva, Allana Calil Dotto
author_facet Silva, Allana Calil Dotto
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Esteves, Leonardo Gomes
087.020.457-29
http://lattes.cnpq.br/5298571704590077
Esteves, Leonardo Gomes
087.020.457-29
http://lattes.cnpq.br/5298571704590077
Murari, Lucas
http://lattes.cnpq.br/8257832830854711
Silva, Sabrina Tenório Luna da
http://lattes.cnpq.br/5173240380964251
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Allana Calil Dotto
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
Cinéma du look
Cinema francês
Neobarroco
Cinéma du look
French cinema
Neo baroque
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
Cinéma du look
Cinema francês
Neobarroco
Cinéma du look
French cinema
Neo baroque
description The Cinéma du look emerged in France during the 1980s and brought a new aesthetic perspective and narrative to french cinema at the time. The main objective of this study is to analyze the contributions of director Leos Carax to this period, with a specific focus on the works produced between 1981 and 1989. The research contextualizes this period historically and explores its stylistic characteristics, highlighting how Carax incorporated them into his productions, aiming to fill a gap in Portuguese-language knowledge on the subject. The study also investigates the reception of these works in Brazil through contemporary film reviews. Two specific films by the director, Boy meets girl (1984) and Mauvais sang (1986), are analyzed based on the perspectives presented by Raphael Bassan (1989), Phil Powrie (1997), Fergus Daly, and Garin Dowd (2019). It is concluded, therefore, that Leos Carax played a fundamental role in the evolution of Cinéma du look, influencing the development of cinematic style and thus contributing to the consolidation of a new perspective on French cinema at the time.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-23T15:38:14Z
2023-11-01
2023-11-23T15:38:14Z
2023-10-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Allana Calil Dotto. Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look. 2023. 152 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Cinema e Audiovisual) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2023.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3634
identifier_str_mv SILVA, Allana Calil Dotto. Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look. 2023. 152 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Cinema e Audiovisual) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2023.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/3634
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Comunicação e Artes (FCA)
UFMT CUC - Cuiabá
Cinema e Audiovisual - CUC
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Comunicação e Artes (FCA)
UFMT CUC - Cuiabá
Cinema e Audiovisual - CUC
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1804658264003051520