Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/3634 |
Resumo: | The Cinéma du look emerged in France during the 1980s and brought a new aesthetic perspective and narrative to french cinema at the time. The main objective of this study is to analyze the contributions of director Leos Carax to this period, with a specific focus on the works produced between 1981 and 1989. The research contextualizes this period historically and explores its stylistic characteristics, highlighting how Carax incorporated them into his productions, aiming to fill a gap in Portuguese-language knowledge on the subject. The study also investigates the reception of these works in Brazil through contemporary film reviews. Two specific films by the director, Boy meets girl (1984) and Mauvais sang (1986), are analyzed based on the perspectives presented by Raphael Bassan (1989), Phil Powrie (1997), Fergus Daly, and Garin Dowd (2019). It is concluded, therefore, that Leos Carax played a fundamental role in the evolution of Cinéma du look, influencing the development of cinematic style and thus contributing to the consolidation of a new perspective on French cinema at the time. |
id |
UFMT-1_62b4a5b5cb39445ed68217fce5f8c2bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3634 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du lookCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMACinéma du lookCinema francêsNeobarrocoCinéma du lookFrench cinemaNeo baroqueThe Cinéma du look emerged in France during the 1980s and brought a new aesthetic perspective and narrative to french cinema at the time. The main objective of this study is to analyze the contributions of director Leos Carax to this period, with a specific focus on the works produced between 1981 and 1989. The research contextualizes this period historically and explores its stylistic characteristics, highlighting how Carax incorporated them into his productions, aiming to fill a gap in Portuguese-language knowledge on the subject. The study also investigates the reception of these works in Brazil through contemporary film reviews. Two specific films by the director, Boy meets girl (1984) and Mauvais sang (1986), are analyzed based on the perspectives presented by Raphael Bassan (1989), Phil Powrie (1997), Fergus Daly, and Garin Dowd (2019). It is concluded, therefore, that Leos Carax played a fundamental role in the evolution of Cinéma du look, influencing the development of cinematic style and thus contributing to the consolidation of a new perspective on French cinema at the time.O Cinéma du look surgiu na França durante a década de 1980 e trouxe uma nova perspectiva estética e narrativa para o cinema francês da época. O principal objetivo deste estudo consiste em analisar as contribuições do diretor Leos Carax para esse período, com um enfoque específico nas obras produzidas entre 1981 e 1989. A pesquisa situa esse período historicamente e explora suas características estilísticas, ressaltando como Carax as incorporou em suas produções, buscando preencher uma lacuna no conhecimento produzido em língua portuguesa sobre o assunto em questão. O estudo também investiga a recepção dessas obras no Brasil por meio de críticas cinematográficas da época. Dois filmes específicos do diretor, Boy meets girl (1984) e Sangue ruim (1986), são analisados a partir das perspectivas levantadas por Raphael Bassan (1989), Phil Powrie (1997), Fergus Daly e Garin Dowd (2019). Conclui-se, portanto, que Leos Carax desempenhou um papel fundamental na evolução do Cinéma du look, influenciando o desenvolvimento do estilo cinematográfico e contribuindo assim para a consolidação de uma nova perspectiva em relação ao cinema francês da época.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáCinema e Audiovisual - CUCEsteves, Leonardo Gomes087.020.457-29http://lattes.cnpq.br/5298571704590077Esteves, Leonardo Gomes087.020.457-29http://lattes.cnpq.br/5298571704590077Murari, Lucashttp://lattes.cnpq.br/8257832830854711Silva, Sabrina Tenório Luna dahttp://lattes.cnpq.br/5173240380964251Silva, Allana Calil Dotto2023-11-23T15:38:14Z2023-11-012023-11-23T15:38:14Z2023-10-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetSILVA, Allana Calil Dotto. Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look. 2023. 152 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Cinema e Audiovisual) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3634porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-11-24T06:07:51Zoai:localhost:1/3634Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-11-24T06:07:51falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-11-24T06:07:51Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look |
title |
Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look |
spellingShingle |
Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look Silva, Allana Calil Dotto CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA Cinéma du look Cinema francês Neobarroco Cinéma du look French cinema Neo baroque |
title_short |
Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look |
title_full |
Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look |
title_fullStr |
Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look |
title_full_unstemmed |
Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look |
title_sort |
Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look |
author |
Silva, Allana Calil Dotto |
author_facet |
Silva, Allana Calil Dotto |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Esteves, Leonardo Gomes 087.020.457-29 http://lattes.cnpq.br/5298571704590077 Esteves, Leonardo Gomes 087.020.457-29 http://lattes.cnpq.br/5298571704590077 Murari, Lucas http://lattes.cnpq.br/8257832830854711 Silva, Sabrina Tenório Luna da http://lattes.cnpq.br/5173240380964251 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Allana Calil Dotto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA Cinéma du look Cinema francês Neobarroco Cinéma du look French cinema Neo baroque |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA Cinéma du look Cinema francês Neobarroco Cinéma du look French cinema Neo baroque |
description |
The Cinéma du look emerged in France during the 1980s and brought a new aesthetic perspective and narrative to french cinema at the time. The main objective of this study is to analyze the contributions of director Leos Carax to this period, with a specific focus on the works produced between 1981 and 1989. The research contextualizes this period historically and explores its stylistic characteristics, highlighting how Carax incorporated them into his productions, aiming to fill a gap in Portuguese-language knowledge on the subject. The study also investigates the reception of these works in Brazil through contemporary film reviews. Two specific films by the director, Boy meets girl (1984) and Mauvais sang (1986), are analyzed based on the perspectives presented by Raphael Bassan (1989), Phil Powrie (1997), Fergus Daly, and Garin Dowd (2019). It is concluded, therefore, that Leos Carax played a fundamental role in the evolution of Cinéma du look, influencing the development of cinematic style and thus contributing to the consolidation of a new perspective on French cinema at the time. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-23T15:38:14Z 2023-11-01 2023-11-23T15:38:14Z 2023-10-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Allana Calil Dotto. Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look. 2023. 152 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Cinema e Audiovisual) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2023. http://bdm.ufmt.br/handle/1/3634 |
identifier_str_mv |
SILVA, Allana Calil Dotto. Leos Carax, órfão do caos no Cinéma du look. 2023. 152 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Cinema e Audiovisual) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2023. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3634 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Cinema e Audiovisual - CUC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Cinema e Audiovisual - CUC |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1804658264003051520 |