Além dos números : um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonissoni, Emanuelle
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/4097
Resumo: The main objective of this work is to present some of the historical, social and cultural challenges faced by women in the scientific and, mainly, mathematical fields. The same unfolds over a bibliographical research, also presenting a biography of ten female mathematicians, with the aim of investigating the factors that led to the female presence in mathematics being, in a certain way, overshadowed. During the development of the theme, it was possible to observe that women encountered many obstacles when they decided to enter our mathematical studies, whether accessible or proving their capabilities. They were prevented, for a long time, not only from studying or producing scientific knowledge, but also from contributing to the dissemination of this knowledge, as academic institutions did not accept women as faculty, a scenario that only began to change, minimally, from from the 19th century. Studying the history of science and, mainly, mathematics, for example, can be a strong ally in understanding how the development of mathematical knowledge that we currently have took place, as well as reinforcing why the presence of women in mathematics is so scarce, this is because there are still remnants of discourses that show that women are not given to rationality, with values related to the emotional and sensitive side of life being attributed to them, which would be incompatible with reasoning belonging to the mathematical field.
id UFMT-1_def1877c93f345c56ade0a8a1ce2ad6e
oai_identifier_str oai:localhost:1/4097
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Além dos números : um breve olhar sobre a presença feminina na MatemáticaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAHistória da MatemáticaEducação MatemáticaConhecimentos Científicos e MatemáticosMatemática - MulheresHistory of MathematicsMathematics EducationScientific and Mathematical KnowledgeMathematics - WomenThe main objective of this work is to present some of the historical, social and cultural challenges faced by women in the scientific and, mainly, mathematical fields. The same unfolds over a bibliographical research, also presenting a biography of ten female mathematicians, with the aim of investigating the factors that led to the female presence in mathematics being, in a certain way, overshadowed. During the development of the theme, it was possible to observe that women encountered many obstacles when they decided to enter our mathematical studies, whether accessible or proving their capabilities. They were prevented, for a long time, not only from studying or producing scientific knowledge, but also from contributing to the dissemination of this knowledge, as academic institutions did not accept women as faculty, a scenario that only began to change, minimally, from from the 19th century. Studying the history of science and, mainly, mathematics, for example, can be a strong ally in understanding how the development of mathematical knowledge that we currently have took place, as well as reinforcing why the presence of women in mathematics is so scarce, this is because there are still remnants of discourses that show that women are not given to rationality, with values related to the emotional and sensitive side of life being attributed to them, which would be incompatible with reasoning belonging to the mathematical field.O presente trabalho tem como principal objetivo apresentar alguns dos desafios históricos, sociais e culturais enfrentados pelas mulheres no campo científico e, principalmente, matemático. O mesmo se desdobra sobre uma pesquisa de cunho bibliográfico, apresentando, também, a biografia de dez mulheres matemáticas inspiradoras, com o intuito de averiguar os fatores que levaram a presença feminina na matemática a ser, de certa forma, ofuscada. Durante o desenvolvimento da temática, foi possível observar que a mulheres encontraram muitos empecilhos quando decidiram ingressar nos estudos matemáticos, sejam eles na aceitação ou na comprovação de suas capacidades. Elas foram impedidas, por muito tempo, não só de estudarem ou produzirem conhecimento científico, mas também de contribuírem com a disseminação desse conhecimento, já que as instituições acadêmicas não aceitavam mulheres no corpo docente, cenário que só começou a mudar, minimamente, a partir do século XIX. Estudar a história da ciência e, principalmente, da matemática, por exemplo, pode ser um forte aliado na compreensão de como se deu o desenvolvimento dos conhecimentos matemáticos que se têm atualmente, bem como para reforçar do porquê a presença das mulheres na matemática ser tão escassa, isso porque ainda existem resquícios de discursos que indicam que as mulheres não são dadas à racionalidade, sendo à elas atribuídos valores relacionados ao lado emocional e sensível da vida, o que seria incompatível com o raciocínio pertencente ao campo matemático.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopMatemática - CUSTrevisan, Andreia Cristina Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/2714924410732736Trevisan, Andreia Cristina Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/2714924410732736Santana, Geslane Figueiredo da Silvahttp://lattes.cnpq.br/8713263360849396Laier, Simone Simionato dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/8804958200762621Bonissoni, Emanuelle2024-07-11T17:08:56Z2024-06-262024-07-11T17:08:56Z2024-03-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetBONISSONI, Emanuelle. Além dos números: um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática. 2023. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Matemática – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/4097porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-07-11T17:08:56Zoai:localhost:1/4097Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2024-07-11T17:08:56falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2024-07-11T17:08:56Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Além dos números : um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática
title Além dos números : um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática
spellingShingle Além dos números : um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática
Bonissoni, Emanuelle
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
História da Matemática
Educação Matemática
Conhecimentos Científicos e Matemáticos
Matemática - Mulheres
History of Mathematics
Mathematics Education
Scientific and Mathematical Knowledge
Mathematics - Women
title_short Além dos números : um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática
title_full Além dos números : um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática
title_fullStr Além dos números : um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática
title_full_unstemmed Além dos números : um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática
title_sort Além dos números : um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática
author Bonissoni, Emanuelle
author_facet Bonissoni, Emanuelle
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Trevisan, Andreia Cristina Rodrigues
http://lattes.cnpq.br/2714924410732736
Trevisan, Andreia Cristina Rodrigues
http://lattes.cnpq.br/2714924410732736
Santana, Geslane Figueiredo da Silva
http://lattes.cnpq.br/8713263360849396
Laier, Simone Simionato dos Santos
http://lattes.cnpq.br/8804958200762621
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonissoni, Emanuelle
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
História da Matemática
Educação Matemática
Conhecimentos Científicos e Matemáticos
Matemática - Mulheres
History of Mathematics
Mathematics Education
Scientific and Mathematical Knowledge
Mathematics - Women
topic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
História da Matemática
Educação Matemática
Conhecimentos Científicos e Matemáticos
Matemática - Mulheres
History of Mathematics
Mathematics Education
Scientific and Mathematical Knowledge
Mathematics - Women
description The main objective of this work is to present some of the historical, social and cultural challenges faced by women in the scientific and, mainly, mathematical fields. The same unfolds over a bibliographical research, also presenting a biography of ten female mathematicians, with the aim of investigating the factors that led to the female presence in mathematics being, in a certain way, overshadowed. During the development of the theme, it was possible to observe that women encountered many obstacles when they decided to enter our mathematical studies, whether accessible or proving their capabilities. They were prevented, for a long time, not only from studying or producing scientific knowledge, but also from contributing to the dissemination of this knowledge, as academic institutions did not accept women as faculty, a scenario that only began to change, minimally, from from the 19th century. Studying the history of science and, mainly, mathematics, for example, can be a strong ally in understanding how the development of mathematical knowledge that we currently have took place, as well as reinforcing why the presence of women in mathematics is so scarce, this is because there are still remnants of discourses that show that women are not given to rationality, with values related to the emotional and sensitive side of life being attributed to them, which would be incompatible with reasoning belonging to the mathematical field.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-11T17:08:56Z
2024-06-26
2024-07-11T17:08:56Z
2024-03-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BONISSONI, Emanuelle. Além dos números: um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática. 2023. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Matemática – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2023.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/4097
identifier_str_mv BONISSONI, Emanuelle. Além dos números: um breve olhar sobre a presença feminina na Matemática. 2023. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Matemática – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2023.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/4097
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop
UFMT CUS - Sinop
Matemática - CUS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop
UFMT CUS - Sinop
Matemática - CUS
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1804658265374588928