Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/206 |
Resumo: | The present research has as main problem to investigate the progress of the discussions regarding financial education in Brazil. The main objective is to analyze the scientific productions about this theme, made available in the CAPES portal, from 2007 to 2016, also analyzing in which areas of knowledge is being most approached. The research was developed using the exploratory bibliographic methodology, analyzing only scientific articles published in Portuguese language, whose analysis of textual textual data used the application of IRAMUTEQ software as an instrument to transform qualitative data into quantitative data. He finds that the articles show that financial education is directly linked to decision making, and this with the benefits that can bring to the citizen and society, depending on the focus to analyze, directly or indirectly, but associated. |
id |
UFMT-1_e9059877c06058e659f8abe057f43e88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/206 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicosCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISAnálise textualEducação financeiraPlanejamento financeiro.Textual analysisFinancial educationFinancial planningThe present research has as main problem to investigate the progress of the discussions regarding financial education in Brazil. The main objective is to analyze the scientific productions about this theme, made available in the CAPES portal, from 2007 to 2016, also analyzing in which areas of knowledge is being most approached. The research was developed using the exploratory bibliographic methodology, analyzing only scientific articles published in Portuguese language, whose analysis of textual textual data used the application of IRAMUTEQ software as an instrument to transform qualitative data into quantitative data. He finds that the articles show that financial education is directly linked to decision making, and this with the benefits that can bring to the citizen and society, depending on the focus to analyze, directly or indirectly, but associated.A presente pesquisa tem como problema principal investigar o andamento das discussões a respeito da educação financeira no Brasil. O objetivo principal é analisar as produções científicas a respeito desse tema, disponibilizadas no portal da CAPES, no período de 2007 a 2016, analisando também em quais áreas do conhecimento está sendo mais abordada. A pesquisa foi desenvolvida utilizando a metodologia exploratória bibliográfica, analisando unicamente de artigos científicos publicados em língua portuguesa, cuja análise de dados textuais textual utilizou-se da aplicação do software IRAMUTEQ como instrumento, para transformar dados qualitativos em dados quantitativos. Percebe que os artigos mostram que Educação financeira está diretamente ligada a tomada de decisão, e esta com os benefícios que podem trazer para o cidadão e a sociedade, dependendo do enfoque a analisar, direta ou indiretamente, porem associadas.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Administração e Ciências Contábeis (FACC)UFMT CUC - CuiabáCiências Contábeis - CUCNakao, Aldo Nobuyukihttp://lattes.cnpq.br/5860406342492579Nakao, Aldo Nobuyukihttp://lattes.cnpq.br/5860406342492579Silva, Adão Ferreira dahttp://lattes.cnpq.br/4396361437785505Silva, Monica Campos dahttp://lattes.cnpq.br/2693029301741540Isoton, Joseane Santana Silva2018-08-29T16:45:26Z2017-04-102018-08-29T16:45:26Z2017-03-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetISOTON, Joseane Santana Silva. Educação financeira: revisão de trabalhos acadêmicos. 2017. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Administração e Ciências Contábeis, Cuiabá, 2017.http://bdm.ufmt.br/handle/1/206porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2018-09-04T07:00:48Zoai:localhost:1/206Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2018-09-04T07:00:48falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2018-09-04T07:00:48Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos |
title |
Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos |
spellingShingle |
Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos Isoton, Joseane Santana Silva CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS Análise textual Educação financeira Planejamento financeiro. Textual analysis Financial education Financial planning |
title_short |
Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos |
title_full |
Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos |
title_fullStr |
Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos |
title_full_unstemmed |
Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos |
title_sort |
Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos |
author |
Isoton, Joseane Santana Silva |
author_facet |
Isoton, Joseane Santana Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nakao, Aldo Nobuyuki http://lattes.cnpq.br/5860406342492579 Nakao, Aldo Nobuyuki http://lattes.cnpq.br/5860406342492579 Silva, Adão Ferreira da http://lattes.cnpq.br/4396361437785505 Silva, Monica Campos da http://lattes.cnpq.br/2693029301741540 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Isoton, Joseane Santana Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS Análise textual Educação financeira Planejamento financeiro. Textual analysis Financial education Financial planning |
topic |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS Análise textual Educação financeira Planejamento financeiro. Textual analysis Financial education Financial planning |
description |
The present research has as main problem to investigate the progress of the discussions regarding financial education in Brazil. The main objective is to analyze the scientific productions about this theme, made available in the CAPES portal, from 2007 to 2016, also analyzing in which areas of knowledge is being most approached. The research was developed using the exploratory bibliographic methodology, analyzing only scientific articles published in Portuguese language, whose analysis of textual textual data used the application of IRAMUTEQ software as an instrument to transform qualitative data into quantitative data. He finds that the articles show that financial education is directly linked to decision making, and this with the benefits that can bring to the citizen and society, depending on the focus to analyze, directly or indirectly, but associated. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-10 2017-03-07 2018-08-29T16:45:26Z 2018-08-29T16:45:26Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ISOTON, Joseane Santana Silva. Educação financeira: revisão de trabalhos acadêmicos. 2017. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Administração e Ciências Contábeis, Cuiabá, 2017. http://bdm.ufmt.br/handle/1/206 |
identifier_str_mv |
ISOTON, Joseane Santana Silva. Educação financeira: revisão de trabalhos acadêmicos. 2017. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Administração e Ciências Contábeis, Cuiabá, 2017. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Administração e Ciências Contábeis (FACC) UFMT CUC - Cuiabá Ciências Contábeis - CUC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Administração e Ciências Contábeis (FACC) UFMT CUC - Cuiabá Ciências Contábeis - CUC |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1804658238479663104 |