Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Isoton, Joseane Santana Silva
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/206
Resumo: The present research has as main problem to investigate the progress of the discussions regarding financial education in Brazil. The main objective is to analyze the scientific productions about this theme, made available in the CAPES portal, from 2007 to 2016, also analyzing in which areas of knowledge is being most approached. The research was developed using the exploratory bibliographic methodology, analyzing only scientific articles published in Portuguese language, whose analysis of textual textual data used the application of IRAMUTEQ software as an instrument to transform qualitative data into quantitative data. He finds that the articles show that financial education is directly linked to decision making, and this with the benefits that can bring to the citizen and society, depending on the focus to analyze, directly or indirectly, but associated.
id UFMT-1_e9059877c06058e659f8abe057f43e88
oai_identifier_str oai:localhost:1/206
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicosCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISAnálise textualEducação financeiraPlanejamento financeiro.Textual analysisFinancial educationFinancial planningThe present research has as main problem to investigate the progress of the discussions regarding financial education in Brazil. The main objective is to analyze the scientific productions about this theme, made available in the CAPES portal, from 2007 to 2016, also analyzing in which areas of knowledge is being most approached. The research was developed using the exploratory bibliographic methodology, analyzing only scientific articles published in Portuguese language, whose analysis of textual textual data used the application of IRAMUTEQ software as an instrument to transform qualitative data into quantitative data. He finds that the articles show that financial education is directly linked to decision making, and this with the benefits that can bring to the citizen and society, depending on the focus to analyze, directly or indirectly, but associated.A presente pesquisa tem como problema principal investigar o andamento das discussões a respeito da educação financeira no Brasil. O objetivo principal é analisar as produções científicas a respeito desse tema, disponibilizadas no portal da CAPES, no período de 2007 a 2016, analisando também em quais áreas do conhecimento está sendo mais abordada. A pesquisa foi desenvolvida utilizando a metodologia exploratória bibliográfica, analisando unicamente de artigos científicos publicados em língua portuguesa, cuja análise de dados textuais textual utilizou-se da aplicação do software IRAMUTEQ como instrumento, para transformar dados qualitativos em dados quantitativos. Percebe que os artigos mostram que Educação financeira está diretamente ligada a tomada de decisão, e esta com os benefícios que podem trazer para o cidadão e a sociedade, dependendo do enfoque a analisar, direta ou indiretamente, porem associadas.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Administração e Ciências Contábeis (FACC)UFMT CUC - CuiabáCiências Contábeis - CUCNakao, Aldo Nobuyukihttp://lattes.cnpq.br/5860406342492579Nakao, Aldo Nobuyukihttp://lattes.cnpq.br/5860406342492579Silva, Adão Ferreira dahttp://lattes.cnpq.br/4396361437785505Silva, Monica Campos dahttp://lattes.cnpq.br/2693029301741540Isoton, Joseane Santana Silva2018-08-29T16:45:26Z2017-04-102018-08-29T16:45:26Z2017-03-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetISOTON, Joseane Santana Silva. Educação financeira: revisão de trabalhos acadêmicos. 2017. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Administração e Ciências Contábeis, Cuiabá, 2017.http://bdm.ufmt.br/handle/1/206porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2018-09-04T07:00:48Zoai:localhost:1/206Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2018-09-04T07:00:48falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2018-09-04T07:00:48Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos
title Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos
spellingShingle Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos
Isoton, Joseane Santana Silva
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
Análise textual
Educação financeira
Planejamento financeiro.
Textual analysis
Financial education
Financial planning
title_short Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos
title_full Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos
title_fullStr Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos
title_full_unstemmed Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos
title_sort Educação financeira : revisão de trabalhos acadêmicos
author Isoton, Joseane Santana Silva
author_facet Isoton, Joseane Santana Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nakao, Aldo Nobuyuki
http://lattes.cnpq.br/5860406342492579
Nakao, Aldo Nobuyuki
http://lattes.cnpq.br/5860406342492579
Silva, Adão Ferreira da
http://lattes.cnpq.br/4396361437785505
Silva, Monica Campos da
http://lattes.cnpq.br/2693029301741540
dc.contributor.author.fl_str_mv Isoton, Joseane Santana Silva
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
Análise textual
Educação financeira
Planejamento financeiro.
Textual analysis
Financial education
Financial planning
topic CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
Análise textual
Educação financeira
Planejamento financeiro.
Textual analysis
Financial education
Financial planning
description The present research has as main problem to investigate the progress of the discussions regarding financial education in Brazil. The main objective is to analyze the scientific productions about this theme, made available in the CAPES portal, from 2007 to 2016, also analyzing in which areas of knowledge is being most approached. The research was developed using the exploratory bibliographic methodology, analyzing only scientific articles published in Portuguese language, whose analysis of textual textual data used the application of IRAMUTEQ software as an instrument to transform qualitative data into quantitative data. He finds that the articles show that financial education is directly linked to decision making, and this with the benefits that can bring to the citizen and society, depending on the focus to analyze, directly or indirectly, but associated.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-10
2017-03-07
2018-08-29T16:45:26Z
2018-08-29T16:45:26Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ISOTON, Joseane Santana Silva. Educação financeira: revisão de trabalhos acadêmicos. 2017. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Administração e Ciências Contábeis, Cuiabá, 2017.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/206
identifier_str_mv ISOTON, Joseane Santana Silva. Educação financeira: revisão de trabalhos acadêmicos. 2017. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Administração e Ciências Contábeis, Cuiabá, 2017.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Administração e Ciências Contábeis (FACC)
UFMT CUC - Cuiabá
Ciências Contábeis - CUC
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Administração e Ciências Contábeis (FACC)
UFMT CUC - Cuiabá
Ciências Contábeis - CUC
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1804658238479663104