RECONFIGURATION OF FIGURES FOR THE CALCULATION OF AREAS WITH THE GEOGEBRA RIGID POLYGON TOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: García-Cuéllar, Daysi Julissa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Martínez-Miraval, Mihály André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16860
Resumo: Research reports that, in the study of the area of geometric figures, students orient their procedures to the use of formulas, thus reducing geometric procedures such as reconfiguration and the use of technological tools to perform them, aspects associated with the teacher's work. In this line, a study was carried out with the objective of describing how secondary school mathematics teachers in continuing education perform the configuration of figures for the calculation of areas through the use of GeoGebra's rigid polygon tool. The notion of reconfiguration associated with operative apprehension was considered as theoretical aspects that correspond to the theory of semiotic representation registers. The results show that teachers performed reconfigurations of geometric figures to find areas, and that they learned to use the rigid polygon tool to create activities in GeoGebra for their students to reconfigure geometric figures. It is concluded that GeoGebra provides teachers with a variety of strategies to teach students about areas of geometric figures in a dynamic way, with geometric procedures prevailing.
id UFMT-5_53fc320e41ac90104c90bddfcbd806aa
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16860
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling RECONFIGURATION OF FIGURES FOR THE CALCULATION OF AREAS WITH THE GEOGEBRA RIGID POLYGON TOOLRECONFIGURACIÓN DE FIGURAS PARA EL CÁLCULO DE ÁREAS CON LA HERRAMIENTA POLÍGONO RÍGIDO DE GEOGEBRARECONFIGURAÇÃO DE FIGURAS PARA O CÁLCULO DE ÁREAS COM A FERRAMENTA POLÍGONO RÍGIDO DO GEOGEBRAReconfigurationAreasGeoGebraRigid polygonReconfiguraciónÁreasGeoGebraPolígono rígidoReconfiguraçãoÁreasGeoGebraPolígono rígidoResearch reports that, in the study of the area of geometric figures, students orient their procedures to the use of formulas, thus reducing geometric procedures such as reconfiguration and the use of technological tools to perform them, aspects associated with the teacher's work. In this line, a study was carried out with the objective of describing how secondary school mathematics teachers in continuing education perform the configuration of figures for the calculation of areas through the use of GeoGebra's rigid polygon tool. The notion of reconfiguration associated with operative apprehension was considered as theoretical aspects that correspond to the theory of semiotic representation registers. The results show that teachers performed reconfigurations of geometric figures to find areas, and that they learned to use the rigid polygon tool to create activities in GeoGebra for their students to reconfigure geometric figures. It is concluded that GeoGebra provides teachers with a variety of strategies to teach students about areas of geometric figures in a dynamic way, with geometric procedures prevailing.Las investigaciones reportan que, en el estudio del área de figuras geométricas, los estudiantes orientan sus procedimientos al uso de fórmulas, reduciendo con ello procedimientos geométricos como la reconfiguración y el uso de herramientas tecnológicas para realizarlos, aspectos asociados con el quehacer del docente. En esta línea, se llevó a cabo un estudio que tuvo por objetivo describir cómo docentes de matemáticas del nivel de secundaria en formación continua realizan la configuración de figuras para el cálculo de áreas mediante el uso de la herramienta polígono rígido de GeoGebra. Se consideró la noción de reconfiguración asociado con la aprehensión operatoria como aspectos teóricos que corresponden a teoría de registros de representación semiótica. Los resultados muestran que los docentes realizaron reconfiguraciones de figuras geométricas para hallar áreas, y que aprendieron a utilizar la herramienta polígono rígido para crear actividades en GeoGebra para que sus estudiantes logren reconfigurar figuras geométricas. Se concluye que GeoGebra brinda a los docentes una variedad de herramientas para enseñar a los estudiantes temas sobre áreas de figuras geométricas de forma dinámica, prevaleciendo los procedimientos geométricos.Pesquisas relatam que, no estudo da área de figuras geométricas, os alunos orientam seus procedimentos para o uso de fórmulas, reduzindo, assim, procedimentos geométricos como a reconfiguração e o uso de ferramentas tecnológicas para realizá-los, que são aspectos associados ao trabalho do professor. Nessa linha, foi realizado um estudo com o objetivo de descrever como professores de matemática do ensino médio em formação continuada realizam a configuração de figuras para o cálculo de áreas por meio do uso da ferramenta polígono rígido do GeoGebra. A noção de reconfiguração associada à apreensão operatória foi considerada como aspectos teóricos que corresponde à teoria dos registros de representação semiótica. Os resultados mostram que os professores realizaram reconfigurações de figuras geométricas para encontrar áreas e que aprenderam a usar a ferramenta polígono rígido para criar atividades no GeoGebra para que seus alunos reconfigurem figuras geométricas. Conclui-se que o GeoGebra proporciona aos professores uma variedade de ferramentas para ensinar aos alunos sobre áreas de figuras geométricas de forma dinâmica, prevalecendo os procedimentos geométricos.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1686010.26571/reamec.v11i1.16860 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23111REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23111REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231112318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTspahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16860/13200Copyright (c) 2023 Daysi Julissa García-Cuéllar, Mihály André Martínez-Miravalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcía-Cuéllar, Daysi JulissaMartínez-Miraval, Mihály André2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16860Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv RECONFIGURATION OF FIGURES FOR THE CALCULATION OF AREAS WITH THE GEOGEBRA RIGID POLYGON TOOL
RECONFIGURACIÓN DE FIGURAS PARA EL CÁLCULO DE ÁREAS CON LA HERRAMIENTA POLÍGONO RÍGIDO DE GEOGEBRA
RECONFIGURAÇÃO DE FIGURAS PARA O CÁLCULO DE ÁREAS COM A FERRAMENTA POLÍGONO RÍGIDO DO GEOGEBRA
title RECONFIGURATION OF FIGURES FOR THE CALCULATION OF AREAS WITH THE GEOGEBRA RIGID POLYGON TOOL
spellingShingle RECONFIGURATION OF FIGURES FOR THE CALCULATION OF AREAS WITH THE GEOGEBRA RIGID POLYGON TOOL
García-Cuéllar, Daysi Julissa
Reconfiguration
Areas
GeoGebra
Rigid polygon
Reconfiguración
Áreas
GeoGebra
Polígono rígido
Reconfiguração
Áreas
GeoGebra
Polígono rígido
title_short RECONFIGURATION OF FIGURES FOR THE CALCULATION OF AREAS WITH THE GEOGEBRA RIGID POLYGON TOOL
title_full RECONFIGURATION OF FIGURES FOR THE CALCULATION OF AREAS WITH THE GEOGEBRA RIGID POLYGON TOOL
title_fullStr RECONFIGURATION OF FIGURES FOR THE CALCULATION OF AREAS WITH THE GEOGEBRA RIGID POLYGON TOOL
title_full_unstemmed RECONFIGURATION OF FIGURES FOR THE CALCULATION OF AREAS WITH THE GEOGEBRA RIGID POLYGON TOOL
title_sort RECONFIGURATION OF FIGURES FOR THE CALCULATION OF AREAS WITH THE GEOGEBRA RIGID POLYGON TOOL
author García-Cuéllar, Daysi Julissa
author_facet García-Cuéllar, Daysi Julissa
Martínez-Miraval, Mihály André
author_role author
author2 Martínez-Miraval, Mihály André
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv García-Cuéllar, Daysi Julissa
Martínez-Miraval, Mihály André
dc.subject.por.fl_str_mv Reconfiguration
Areas
GeoGebra
Rigid polygon
Reconfiguración
Áreas
GeoGebra
Polígono rígido
Reconfiguração
Áreas
GeoGebra
Polígono rígido
topic Reconfiguration
Areas
GeoGebra
Rigid polygon
Reconfiguración
Áreas
GeoGebra
Polígono rígido
Reconfiguração
Áreas
GeoGebra
Polígono rígido
description Research reports that, in the study of the area of geometric figures, students orient their procedures to the use of formulas, thus reducing geometric procedures such as reconfiguration and the use of technological tools to perform them, aspects associated with the teacher's work. In this line, a study was carried out with the objective of describing how secondary school mathematics teachers in continuing education perform the configuration of figures for the calculation of areas through the use of GeoGebra's rigid polygon tool. The notion of reconfiguration associated with operative apprehension was considered as theoretical aspects that correspond to the theory of semiotic representation registers. The results show that teachers performed reconfigurations of geometric figures to find areas, and that they learned to use the rigid polygon tool to create activities in GeoGebra for their students to reconfigure geometric figures. It is concluded that GeoGebra provides teachers with a variety of strategies to teach students about areas of geometric figures in a dynamic way, with geometric procedures prevailing.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16860
10.26571/reamec.v11i1.16860
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16860
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16860
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16860/13200
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Daysi Julissa García-Cuéllar, Mihály André Martínez-Miraval
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Daysi Julissa García-Cuéllar, Mihály André Martínez-Miraval
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23111
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23111
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23111
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814722490368