CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294 |
Resumo: | This essay is the result of a critical analysis carried out through a bibliographic review, divided into two dimensions in the social historical context: the professionalization process in the teaching career, with special focus on Chemistry, and the nature of professional teaching knowledge. This article aims to understand how the professionalization of the Chemistry teaching career happened and what is the nature of the professional teaching knowledge. The legitimacy of teaching as a profession is closely linked to the recognition of a specific professional knowledge structure. However, the lack of understanding about the professional teaching knowledge conception and nature hampers the social recognition of it and the professionalization process of the teaching career too, especially due to the way that some public policies for teacher training are implemented. |
id |
UFMT-5_84d9bdfecfb261f2fe00f6ff87ab72f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11294 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIASLA PROFESIONALIZACIÓN DE LA CARRERA DOCENTE EN QUÍMICA Y EL CONOCIMIENTO PROFESIONAL DEL PROFESOR: UN SESGO HISTÓRICOA PROFISSIONALIZAÇÃO DA CARREIRA DOCENTE EM QUÍMICA E O CONHECIMENTO PROFISSIONAL DO PROFESSOR: UM VIÉS HISTÓRICOProfesión docente. Proceso histórico de la docencia. Formación docente. Formación en Química. Epistemología del conocimiento docente.Profissão docente. Processo histórico da docência. Formação docente. Formação em Química. Epistemologia do conhecimento docente.This essay is the result of a critical analysis carried out through a bibliographic review, divided into two dimensions in the social historical context: the professionalization process in the teaching career, with special focus on Chemistry, and the nature of professional teaching knowledge. This article aims to understand how the professionalization of the Chemistry teaching career happened and what is the nature of the professional teaching knowledge. The legitimacy of teaching as a profession is closely linked to the recognition of a specific professional knowledge structure. However, the lack of understanding about the professional teaching knowledge conception and nature hampers the social recognition of it and the professionalization process of the teaching career too, especially due to the way that some public policies for teacher training are implemented.Este trabajo es fruto de un análisis crítico realizado por medio de revisión bibliográfica, dividida en dos dimensiones, en el plano sóciohistórico, siendo ellas: el proceso de profesionalización de la carrera docente, con especial enfoque en Química, y la naturaleza del conocimiento profesional docente. Este artículo tiene como objetivo comprender cómo ocurrió la profesionalización de la carrera docente en Química y cual la naturaleza del conocimiento profesional docente. La legitimación de la profesión docente está íntimamente ligada al reconocimiento de un cuerpo de conocimientos profesionales específicos. Sin embargo, la falta de entendimiento sobre la naturaleza y concepción del conocimiento profesional docente dificulta el reconocimiento social de la docencia y, también, del proceso de profesionalización de la carrera docente, especialmente, por el modo en que se aplican algunas políticas públicas para la formación docente.Este trabalho é fruto de uma análise crítica realizada por meio de revisão bibliográfica, dividida em duas dimensões, no plano sócio-histórico, sendo elas: o processo de profissionalização da carreira docente, com foco especial em Química, e a natureza do conhecimento profissional docente. Este artigo tem como objetivo compreender como ocorreu a profissionalização da carreira docente em Química e qual a natureza do conhecimento profissional docente. A legitimação da profissão docente está intimamente ligada ao reconhecimento de um corpo de conhecimentos profissionais específicos. Entretanto, a falta de entendimento sobre a natureza e concepção do conhecimento profissional docente dificulta o reconhecimento social da docência e, também, do processo de profissionalização da carreira docente, especialmente, pelo modo como algumas políticas públicas para a formação docente são implantadas.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2021-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1129410.26571/reamec.v9i1.11294 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 1 (2021): De enero a abril de 2021 - Ahead of Print (AOP); e21011REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 1 (2021): Janeiro a abril de 2021; e21011REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 1 (2021): January to April 2021 - Ahead of Print (AOP); e210112318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/7912https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8541https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8542https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8543https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8544https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8545Copyright (c) 2021 Graziele Borges de Oliveira Pena, Nyuara Araújo da Silva Mesquitahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPena, Graziele Borges de OliveiraMesquita, Nyuara Araújo da Silva2021-05-03T20:14:21Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11294Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2021-05-03T20:14:21Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS LA PROFESIONALIZACIÓN DE LA CARRERA DOCENTE EN QUÍMICA Y EL CONOCIMIENTO PROFESIONAL DEL PROFESOR: UN SESGO HISTÓRICO A PROFISSIONALIZAÇÃO DA CARREIRA DOCENTE EM QUÍMICA E O CONHECIMENTO PROFISSIONAL DO PROFESSOR: UM VIÉS HISTÓRICO |
title |
CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS |
spellingShingle |
CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS Pena, Graziele Borges de Oliveira Profesión docente. Proceso histórico de la docencia. Formación docente. Formación en Química. Epistemología del conocimiento docente. Profissão docente. Processo histórico da docência. Formação docente. Formação em Química. Epistemologia do conhecimento docente. |
title_short |
CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS |
title_full |
CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS |
title_fullStr |
CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS |
title_full_unstemmed |
CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS |
title_sort |
CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS |
author |
Pena, Graziele Borges de Oliveira |
author_facet |
Pena, Graziele Borges de Oliveira Mesquita, Nyuara Araújo da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Mesquita, Nyuara Araújo da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pena, Graziele Borges de Oliveira Mesquita, Nyuara Araújo da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Profesión docente. Proceso histórico de la docencia. Formación docente. Formación en Química. Epistemología del conocimiento docente. Profissão docente. Processo histórico da docência. Formação docente. Formação em Química. Epistemologia do conhecimento docente. |
topic |
Profesión docente. Proceso histórico de la docencia. Formación docente. Formación en Química. Epistemología del conocimiento docente. Profissão docente. Processo histórico da docência. Formação docente. Formação em Química. Epistemologia do conhecimento docente. |
description |
This essay is the result of a critical analysis carried out through a bibliographic review, divided into two dimensions in the social historical context: the professionalization process in the teaching career, with special focus on Chemistry, and the nature of professional teaching knowledge. This article aims to understand how the professionalization of the Chemistry teaching career happened and what is the nature of the professional teaching knowledge. The legitimacy of teaching as a profession is closely linked to the recognition of a specific professional knowledge structure. However, the lack of understanding about the professional teaching knowledge conception and nature hampers the social recognition of it and the professionalization process of the teaching career too, especially due to the way that some public policies for teacher training are implemented. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294 10.26571/reamec.v9i1.11294 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v9i1.11294 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/7912 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8541 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8542 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8543 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8544 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8545 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Graziele Borges de Oliveira Pena, Nyuara Araújo da Silva Mesquita https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Graziele Borges de Oliveira Pena, Nyuara Araújo da Silva Mesquita https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 1 (2021): De enero a abril de 2021 - Ahead of Print (AOP); e21011 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 1 (2021): Janeiro a abril de 2021; e21011 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 1 (2021): January to April 2021 - Ahead of Print (AOP); e21011 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174816407552000 |