CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pena, Graziele Borges de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mesquita, Nyuara Araújo da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294
Resumo: This essay is the result of a critical analysis carried out through a bibliographic review, divided into two dimensions in the social historical context: the professionalization process in the teaching career, with special focus on Chemistry, and the nature of professional teaching knowledge. This article aims to understand how the professionalization of the Chemistry teaching career happened and what is the nature of the professional teaching knowledge. The legitimacy of teaching as a profession is closely linked to the recognition of a specific professional knowledge structure. However, the lack of understanding about the professional teaching knowledge conception and nature hampers the social recognition of it and the professionalization process of the teaching career too, especially due to the way that some public policies for teacher training are implemented.
id UFMT-5_84d9bdfecfb261f2fe00f6ff87ab72f2
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11294
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIASLA PROFESIONALIZACIÓN DE LA CARRERA DOCENTE EN QUÍMICA Y EL CONOCIMIENTO PROFESIONAL DEL PROFESOR: UN SESGO HISTÓRICOA PROFISSIONALIZAÇÃO DA CARREIRA DOCENTE EM QUÍMICA E O CONHECIMENTO PROFISSIONAL DO PROFESSOR: UM VIÉS HISTÓRICOProfesión docente. Proceso histórico de la docencia. Formación docente. Formación en Química. Epistemología del conocimiento docente.Profissão docente. Processo histórico da docência. Formação docente. Formação em Química. Epistemologia do conhecimento docente.This essay is the result of a critical analysis carried out through a bibliographic review, divided into two dimensions in the social historical context: the professionalization process in the teaching career, with special focus on Chemistry, and the nature of professional teaching knowledge. This article aims to understand how the professionalization of the Chemistry teaching career happened and what is the nature of the professional teaching knowledge. The legitimacy of teaching as a profession is closely linked to the recognition of a specific professional knowledge structure. However, the lack of understanding about the professional teaching knowledge conception and nature hampers the social recognition of it and the professionalization process of the teaching career too, especially due to the way that some public policies for teacher training are implemented.Este trabajo es fruto de un análisis crítico realizado por medio de revisión bibliográfica, dividida en dos dimensiones, en el plano sóciohistórico, siendo ellas: el proceso de profesionalización de la carrera docente, con especial enfoque en Química, y la naturaleza del conocimiento profesional docente. Este artículo tiene como objetivo comprender cómo ocurrió la profesionalización de la carrera docente en Química y cual la naturaleza del conocimiento profesional docente. La legitimación de la profesión docente está íntimamente ligada al reconocimiento de un cuerpo de conocimientos profesionales específicos. Sin embargo, la falta de entendimiento sobre la naturaleza y concepción del conocimiento profesional docente dificulta el reconocimiento social de la docencia y, también, del proceso de profesionalización de la carrera docente, especialmente, por el modo en que se aplican algunas políticas públicas para la formación docente.Este trabalho é fruto de uma análise crítica realizada por meio de revisão bibliográfica, dividida em duas dimensões, no plano sócio-histórico, sendo elas: o processo de profissionalização da carreira docente, com foco especial em Química, e a natureza do conhecimento profissional docente. Este artigo tem como objetivo compreender como ocorreu a profissionalização da carreira docente em Química e qual a natureza do conhecimento profissional docente. A legitimação da profissão docente está intimamente ligada ao reconhecimento de um corpo de conhecimentos profissionais específicos. Entretanto, a falta de entendimento sobre a natureza e concepção do conhecimento profissional docente dificulta o reconhecimento social da docência e, também, do processo de profissionalização da carreira docente, especialmente, pelo modo como algumas políticas públicas para a formação docente são implantadas.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2021-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1129410.26571/reamec.v9i1.11294 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 1 (2021): De enero a abril de 2021 - Ahead of Print (AOP); e21011REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 1 (2021): Janeiro a abril de 2021; e21011REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 1 (2021): January to April 2021 - Ahead of Print (AOP); e210112318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/7912https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8541https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8542https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8543https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8544https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8545Copyright (c) 2021 Graziele Borges de Oliveira Pena, Nyuara Araújo da Silva Mesquitahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPena, Graziele Borges de OliveiraMesquita, Nyuara Araújo da Silva2021-05-03T20:14:21Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11294Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2021-05-03T20:14:21Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS
LA PROFESIONALIZACIÓN DE LA CARRERA DOCENTE EN QUÍMICA Y EL CONOCIMIENTO PROFESIONAL DEL PROFESOR: UN SESGO HISTÓRICO
A PROFISSIONALIZAÇÃO DA CARREIRA DOCENTE EM QUÍMICA E O CONHECIMENTO PROFISSIONAL DO PROFESSOR: UM VIÉS HISTÓRICO
title CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS
spellingShingle CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS
Pena, Graziele Borges de Oliveira
Profesión docente. Proceso histórico de la docencia. Formación docente. Formación en Química. Epistemología del conocimiento docente.
Profissão docente. Processo histórico da docência. Formação docente. Formação em Química. Epistemologia do conhecimento docente.
title_short CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS
title_full CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS
title_fullStr CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS
title_full_unstemmed CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS
title_sort CHEMISTRY TEACHING CAREER PROFESSIONALIZATION AND THE TEACHER’S PROFESSIONAL KNOWLEDGE: A HISTORICAL BIAS
author Pena, Graziele Borges de Oliveira
author_facet Pena, Graziele Borges de Oliveira
Mesquita, Nyuara Araújo da Silva
author_role author
author2 Mesquita, Nyuara Araújo da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pena, Graziele Borges de Oliveira
Mesquita, Nyuara Araújo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Profesión docente. Proceso histórico de la docencia. Formación docente. Formación en Química. Epistemología del conocimiento docente.
Profissão docente. Processo histórico da docência. Formação docente. Formação em Química. Epistemologia do conhecimento docente.
topic Profesión docente. Proceso histórico de la docencia. Formación docente. Formación en Química. Epistemología del conocimiento docente.
Profissão docente. Processo histórico da docência. Formação docente. Formação em Química. Epistemologia do conhecimento docente.
description This essay is the result of a critical analysis carried out through a bibliographic review, divided into two dimensions in the social historical context: the professionalization process in the teaching career, with special focus on Chemistry, and the nature of professional teaching knowledge. This article aims to understand how the professionalization of the Chemistry teaching career happened and what is the nature of the professional teaching knowledge. The legitimacy of teaching as a profession is closely linked to the recognition of a specific professional knowledge structure. However, the lack of understanding about the professional teaching knowledge conception and nature hampers the social recognition of it and the professionalization process of the teaching career too, especially due to the way that some public policies for teacher training are implemented.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294
10.26571/reamec.v9i1.11294
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v9i1.11294
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/7912
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8541
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8542
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8543
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8544
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/11294/8545
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Graziele Borges de Oliveira Pena, Nyuara Araújo da Silva Mesquita
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Graziele Borges de Oliveira Pena, Nyuara Araújo da Silva Mesquita
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 1 (2021): De enero a abril de 2021 - Ahead of Print (AOP); e21011
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 1 (2021): Janeiro a abril de 2021; e21011
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 1 (2021): January to April 2021 - Ahead of Print (AOP); e21011
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174816407552000