Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/3454 |
Resumo: | This research aims to investigate the ideas of the substantive concepts of democracy by high school students. There were 225 high school students from 3 public schools in Guarapuava/PR taking part in this study. This research is theoretically anchored in the research field of Historical Education, in which the historical ideas presented by the apprentices assume a relevant position for the achievement of significant historical learning. The methodology used in collecting, analyzing, and categorizing the data was the Grounded Theory - Grounded Theory. The field study was carried out in four stages at different times between 2018 and 2019. At first, some data were collected regarding the students' socioeconomic and cultural aspects to raise the research subjects' profile. Later, the data collection referred to the ideas that the participants presented about the substantive concept of democracy, the discipline of History, and other concepts referring to social participation, which somehow touch the theme of democracy. Based on the analysis carried out, the most relevant aspects linked to the idea of the substantive concept of democracy by the samples and its possible relations with the discipline of History were mapped. |
id |
UFMT_94cb06cff84bd24ee529c74f8c1a7f9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3454 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médioConceitos substantivosDemocraciaEducação HistóricaAprendizagem históricaTeoria fundamentada nos dadosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIASubstantive conceptsDemocracyHistorical educationHistorical learningGrounded theoryThis research aims to investigate the ideas of the substantive concepts of democracy by high school students. There were 225 high school students from 3 public schools in Guarapuava/PR taking part in this study. This research is theoretically anchored in the research field of Historical Education, in which the historical ideas presented by the apprentices assume a relevant position for the achievement of significant historical learning. The methodology used in collecting, analyzing, and categorizing the data was the Grounded Theory - Grounded Theory. The field study was carried out in four stages at different times between 2018 and 2019. At first, some data were collected regarding the students' socioeconomic and cultural aspects to raise the research subjects' profile. Later, the data collection referred to the ideas that the participants presented about the substantive concept of democracy, the discipline of History, and other concepts referring to social participation, which somehow touch the theme of democracy. Based on the analysis carried out, the most relevant aspects linked to the idea of the substantive concept of democracy by the samples and its possible relations with the discipline of History were mapped.FAPEMATEsta pesquisa tem por objetivo investigar as concepções do conceito substantivo democracia de estudantes do Ensino Médio. Participaram deste estudo 225 alunos do Ensino Médio de três Colégios Estaduais, localizados em Guarapuava/PR. Esta pesquisa se ancora teoricamente no campo de investigação da Educação Histórica, no qual as ideias históricas apresentadas pelos aprendizes assumem posição relevante para a consecução de uma aprendizagem histórica significativa. A metodologia empregada na coleta, análise e categorização do dados foi a Grounded Theory – Teoria Fundamentada nos dados. O estudo de campo se desenrolou em quatro etapas realizadas em momentos diferentes entre os anos de 2018 e 2019. Em um primeiro momento, foram coletados alguns dados referentes aos aspectos socioeconômicos e culturais da amostra, de modo a levantar um perfil discente dos sujeitos da pesquisa. Em seguida procedeu-se com a coleta de dados referentes as ideias que os participantes apresentaram sobre o conceito substantivo democracia, sobre a disciplina de história e outros conceitos referentes a participação social e de que alguma forma tangenciam o tema democracia. Com base na análise realizada foram cartografados os aspectos mais relevantes vinculados a concepção do conceito substantivo democracia da amostra e suas possíveis relações com a disciplina de História.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em HistóriaAbud, Kátia Mariahttp://lattes.cnpq.br/7970751657252708Abud, Kátia Maria193.939.628-04http://lattes.cnpq.br/7970751657252708Ribeiro, Renilson Rosa216.327.218-48http://lattes.cnpq.br/4919452710416508193.939.628-04Rodrigues Júnior, Osvaldo334.014.908-93http://lattes.cnpq.br/4998638258339975Cainelli, Marlene Rosa558.397.039-15http://lattes.cnpq.br/9389915936393492Gago, MaríliaCB747123.Carvalho, Ana Paula Rodrigues2022-07-27T17:49:23Z2021-07-192022-07-27T17:49:23Z2021-05-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisCARVALHO, Ana Paula Rodrigues. Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio. 2021. 337 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/3454porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-07-30T07:03:24Zoai:localhost:1/3454Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-07-30T07:03:24Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio |
title |
Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio |
spellingShingle |
Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio Carvalho, Ana Paula Rodrigues Conceitos substantivos Democracia Educação Histórica Aprendizagem histórica Teoria fundamentada nos dados CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Substantive concepts Democracy Historical education Historical learning Grounded theory |
title_short |
Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio |
title_full |
Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio |
title_fullStr |
Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio |
title_full_unstemmed |
Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio |
title_sort |
Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio |
author |
Carvalho, Ana Paula Rodrigues |
author_facet |
Carvalho, Ana Paula Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Abud, Kátia Maria http://lattes.cnpq.br/7970751657252708 Abud, Kátia Maria 193.939.628-04 http://lattes.cnpq.br/7970751657252708 Ribeiro, Renilson Rosa 216.327.218-48 http://lattes.cnpq.br/4919452710416508 193.939.628-04 Rodrigues Júnior, Osvaldo 334.014.908-93 http://lattes.cnpq.br/4998638258339975 Cainelli, Marlene Rosa 558.397.039-15 http://lattes.cnpq.br/9389915936393492 Gago, Marília CB747123 . |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Ana Paula Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conceitos substantivos Democracia Educação Histórica Aprendizagem histórica Teoria fundamentada nos dados CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Substantive concepts Democracy Historical education Historical learning Grounded theory |
topic |
Conceitos substantivos Democracia Educação Histórica Aprendizagem histórica Teoria fundamentada nos dados CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Substantive concepts Democracy Historical education Historical learning Grounded theory |
description |
This research aims to investigate the ideas of the substantive concepts of democracy by high school students. There were 225 high school students from 3 public schools in Guarapuava/PR taking part in this study. This research is theoretically anchored in the research field of Historical Education, in which the historical ideas presented by the apprentices assume a relevant position for the achievement of significant historical learning. The methodology used in collecting, analyzing, and categorizing the data was the Grounded Theory - Grounded Theory. The field study was carried out in four stages at different times between 2018 and 2019. At first, some data were collected regarding the students' socioeconomic and cultural aspects to raise the research subjects' profile. Later, the data collection referred to the ideas that the participants presented about the substantive concept of democracy, the discipline of History, and other concepts referring to social participation, which somehow touch the theme of democracy. Based on the analysis carried out, the most relevant aspects linked to the idea of the substantive concept of democracy by the samples and its possible relations with the discipline of History were mapped. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-19 2021-05-19 2022-07-27T17:49:23Z 2022-07-27T17:49:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARVALHO, Ana Paula Rodrigues. Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio. 2021. 337 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021. http://ri.ufmt.br/handle/1/3454 |
identifier_str_mv |
CARVALHO, Ana Paula Rodrigues. Afinal, o que é democracia? Análise do conhecimento substantivo de alunos do ensino médio. 2021. 337 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/3454 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em História |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648513420656640 |