Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4977 |
Resumo: | This dissertation presents a Didactic Sequence (DS) on Newton's Laws whose objective to study Inertia, the Fundamental Principle of Dynamics and Action and Reaction from the investigation, elaboration, experimentation and evaluation of the functioning of a medieval weapon called catapult. We were guided by the Theory of Meaningful Learning, proposed by David Ausubel, in order to relate theory and practice to the teaching of physics. In this perspective, we combine the teaching of Newtonian laws with the students' cognitive learning process, having as a theoretical-methodological reference the construction of a Didactic Sequence produced from a Potentially Significant Teaching Unit, consisting of a pre-test, lectures with significant content, workshop, concept maps and post-test guided by a previous organizer (catapult), for a 1st grade high school class from the school “Escola Estadual 13 de Maio”, located in the municipality of Tangará da Serra, Mato Grosso. We believe that the results of this study were positive for the significant learning of Newton's Laws by the students participating in the research, because they were able to understand the relationship between projectile launching and the three laws, in addition to serving as a pedagogical product for physics teachers, in order to enable an alternative to teach and learn Physics by attributing content meanings to their realities. |
id |
UFMT_dc5ebe1d96613d02a199536cc83dd7bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4977 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de NewtonLeis de NewtonSequência didáticaAprendizagem significativaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICANewton’s lawsDidactic sequenceMeaningful learningThis dissertation presents a Didactic Sequence (DS) on Newton's Laws whose objective to study Inertia, the Fundamental Principle of Dynamics and Action and Reaction from the investigation, elaboration, experimentation and evaluation of the functioning of a medieval weapon called catapult. We were guided by the Theory of Meaningful Learning, proposed by David Ausubel, in order to relate theory and practice to the teaching of physics. In this perspective, we combine the teaching of Newtonian laws with the students' cognitive learning process, having as a theoretical-methodological reference the construction of a Didactic Sequence produced from a Potentially Significant Teaching Unit, consisting of a pre-test, lectures with significant content, workshop, concept maps and post-test guided by a previous organizer (catapult), for a 1st grade high school class from the school “Escola Estadual 13 de Maio”, located in the municipality of Tangará da Serra, Mato Grosso. We believe that the results of this study were positive for the significant learning of Newton's Laws by the students participating in the research, because they were able to understand the relationship between projectile launching and the three laws, in addition to serving as a pedagogical product for physics teachers, in order to enable an alternative to teach and learn Physics by attributing content meanings to their realities.CAPESEsta dissertação apresenta uma Sequência Didática (SD) sobre as Leis de Newton cujo objetivo foi estudar a Inércia, o Princípio Fundamental da Dinâmica e a Ação e Reação a partir da investigação, elaboração, experimentação e avaliação do funcionamento de uma arma medieval denominada catapulta. Guiamo-nos pela Teoria da Aprendizagem Significativa, proposta por David Ausubel, a fim de relacionar a teoria e a prática ao ensino de Física. Nessa perspectiva, aliamos o ensino das leis newtonianas ao processo de aprendizagem cognitiva dos alunos, tendo como referência teórico-metodológica a construção de uma Sequência Didática produzida a partir de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa, constituída por um pré-teste, aulas expositivas com conteúdos significativos, oficina, Mapas Conceituais e pós-teste orientado por um organizador prévio (catapulta), para uma turma do 1º ano do Ensino Médio da Escola Estadual 13 de Maio, situada no município de Tangará da Serra, Mato Grosso. Consideramos que os resultados desse estudo foram positivos para a aprendizagem significativa das Leis de Newton pelos alunos participantes da pesquisa, pois eles conseguiram entender a relação entre o lançamento de projétil e as três leis, além de servir de produto pedagógico para professores de Física, de modo a possibilitar uma alternativa de ensinar e aprender Física ao atribuir significados dos conteúdos às suas realidades.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFTasayco, Carlos Manuel Sánchezhttp://lattes.cnpq.br/0220143219319296Tasayco, Carlos Manuel Sánchez057.595.897-92http://lattes.cnpq.br/0220143219319296Prado, Rogério Junqueira643.480.401-68http://lattes.cnpq.br/8485801877869591057.595.897-92Fonseca Filho, Henrique Duarte da071.769.157-84http://lattes.cnpq.br/1464003755275281Solorzano, Pablo Edilberto Munayco057.017.317-58http://lattes.cnpq.br/0866307566384055Oliveira, Marilene de Almeida2023-12-22T15:44:31Z2021-06-302023-12-22T15:44:31Z2021-06-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Marilene de Almeida. Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton. 2021. 116 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/4977porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-30T06:01:23Zoai:localhost:1/4977Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-12-30T06:01:23Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton |
title |
Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton |
spellingShingle |
Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton Oliveira, Marilene de Almeida Leis de Newton Sequência didática Aprendizagem significativa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Newton’s laws Didactic sequence Meaningful learning |
title_short |
Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton |
title_full |
Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton |
title_fullStr |
Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton |
title_full_unstemmed |
Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton |
title_sort |
Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton |
author |
Oliveira, Marilene de Almeida |
author_facet |
Oliveira, Marilene de Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Tasayco, Carlos Manuel Sánchez http://lattes.cnpq.br/0220143219319296 Tasayco, Carlos Manuel Sánchez 057.595.897-92 http://lattes.cnpq.br/0220143219319296 Prado, Rogério Junqueira 643.480.401-68 http://lattes.cnpq.br/8485801877869591 057.595.897-92 Fonseca Filho, Henrique Duarte da 071.769.157-84 http://lattes.cnpq.br/1464003755275281 Solorzano, Pablo Edilberto Munayco 057.017.317-58 http://lattes.cnpq.br/0866307566384055 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Marilene de Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leis de Newton Sequência didática Aprendizagem significativa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Newton’s laws Didactic sequence Meaningful learning |
topic |
Leis de Newton Sequência didática Aprendizagem significativa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Newton’s laws Didactic sequence Meaningful learning |
description |
This dissertation presents a Didactic Sequence (DS) on Newton's Laws whose objective to study Inertia, the Fundamental Principle of Dynamics and Action and Reaction from the investigation, elaboration, experimentation and evaluation of the functioning of a medieval weapon called catapult. We were guided by the Theory of Meaningful Learning, proposed by David Ausubel, in order to relate theory and practice to the teaching of physics. In this perspective, we combine the teaching of Newtonian laws with the students' cognitive learning process, having as a theoretical-methodological reference the construction of a Didactic Sequence produced from a Potentially Significant Teaching Unit, consisting of a pre-test, lectures with significant content, workshop, concept maps and post-test guided by a previous organizer (catapult), for a 1st grade high school class from the school “Escola Estadual 13 de Maio”, located in the municipality of Tangará da Serra, Mato Grosso. We believe that the results of this study were positive for the significant learning of Newton's Laws by the students participating in the research, because they were able to understand the relationship between projectile launching and the three laws, in addition to serving as a pedagogical product for physics teachers, in order to enable an alternative to teach and learn Physics by attributing content meanings to their realities. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-30 2021-06-02 2023-12-22T15:44:31Z 2023-12-22T15:44:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Marilene de Almeida. Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton. 2021. 116 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2021. http://ri.ufmt.br/handle/1/4977 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Marilene de Almeida. Sequência didática e aprendizagem significativa das Leis de Newton. 2021. 116 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2021. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4977 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648526986084352 |