"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1982 |
Resumo: | This work aims to understand, through the Dialogical Discourse Analysis (ADD), the senses of literary reading of Lygia Bojunga's book, A bolsa amarela, by 5th grade students of a private school in Curitiba. Performative literary gatherings were held for the reading and debate of the book and a seminar of desires. The senses included in the analysis were artistic, sporting, religious and professionals choices, which presented arguments related to gender related to gender and professional choice. The results point to the gender inequality related to some activities, as well as the social pressure of professional choice even in childhood, which involves difficult decisions to be taken at puerile age. In addition, there is an appreciation of the achievement of a diploma and highlights the difficulties related to achieving this academic objective. |
id |
UFOPA-1_61b2339b5079e87f3e7ece47b159d417 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1982 |
network_acronym_str |
UFOPA-1 |
network_name_str |
Revista Exitus |
repository_id_str |
|
spelling |
"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemiaSentidosLeituraDialogismoThis work aims to understand, through the Dialogical Discourse Analysis (ADD), the senses of literary reading of Lygia Bojunga's book, A bolsa amarela, by 5th grade students of a private school in Curitiba. Performative literary gatherings were held for the reading and debate of the book and a seminar of desires. The senses included in the analysis were artistic, sporting, religious and professionals choices, which presented arguments related to gender related to gender and professional choice. The results point to the gender inequality related to some activities, as well as the social pressure of professional choice even in childhood, which involves difficult decisions to be taken at puerile age. In addition, there is an appreciation of the achievement of a diploma and highlights the difficulties related to achieving this academic objective.Este trabajo tiene como objetivo comprender, a través del Análisis Dialógico del Discurso (DDA), los significados de la lectura literaria de la obra A Bolsa Amarilla, de Lygia Bojunga, por alumnos del 5º año (Primaria 1) de una escuela privada de Curitiba. Se realizaron encuentros literarios-performativos para la lectura y debate de la obra, explorando los significados producidos. Los significados comprendidos en el análisis están relacionados con los deseos artísticos, deportivos, religiosos y profesionales de los estudiantes, quienes abordaron cuestiones relacionadas con el género y la elección profesional. Los resultados apuntan a la desigualdad de género relacionada con algunas actividades, así como también señalan la presión social para la elección profesional aún en la infancia, lo que implica decisiones difíciles de tomar en una edad infantil. Además, el análisis permite la discusión sobre la apreciación del logro de un título y las dificultades relacionadas con el logro de este objetivo académico.Este trabalho tem como objetivo compreender, pelo viés da Análise Dialógica do Discurso (ADD), os sentidos de leitura literária da obra A bolsa amarela, de Lygia Bojunga, por estudantes do 5º ano (Fundamental 1) de uma escola privada de Curitiba. Foram realizadas tertúlias literário-performativas para a leitura e debate da obra, explorando os sentidos produzidos. Os sentidos compreendidos na análise estão relacionados às vontades artísticas, esportivas, religiosas e profissionais dos estudantes, os quais abordaram questões relativas a gênero e escolha profissional. Os resultados apontam para a desigualdade de gênero relacionadas a algumas atividades, bem como sinalizam a pressão social pela escolha profissional ainda na infância, o que envolve decisões difíceis de serem tomadas em idade pueril. Além disso, a análise possibilita a discussão sobre a valorização da conquista de um diploma e as dificuldades referentes a atingir esse objetivo acadêmico.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/198210.24065/2237-9460.2022v12n1ID1982Revista Exitus; v. 12 (2022); e0220582237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1982/1233Copyright (c) 2022 Cintia de Oliveira Pontes Rosa, Anne Caroline Pereira Arruda, Michelle Bocchi Gonçalveshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Pontes Rosa, CintiaCaroline Pereira Arruda, AnneGonçalves, Michelle Bocchi2022-06-21T14:01:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1982Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:32.162890Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia |
title |
"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia |
spellingShingle |
"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia de Oliveira Pontes Rosa, Cintia Sentidos Leitura Dialogismo |
title_short |
"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia |
title_full |
"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia |
title_fullStr |
"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia |
title_sort |
"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia |
author |
de Oliveira Pontes Rosa, Cintia |
author_facet |
de Oliveira Pontes Rosa, Cintia Caroline Pereira Arruda, Anne Gonçalves, Michelle Bocchi |
author_role |
author |
author2 |
Caroline Pereira Arruda, Anne Gonçalves, Michelle Bocchi |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira Pontes Rosa, Cintia Caroline Pereira Arruda, Anne Gonçalves, Michelle Bocchi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sentidos Leitura Dialogismo |
topic |
Sentidos Leitura Dialogismo |
description |
This work aims to understand, through the Dialogical Discourse Analysis (ADD), the senses of literary reading of Lygia Bojunga's book, A bolsa amarela, by 5th grade students of a private school in Curitiba. Performative literary gatherings were held for the reading and debate of the book and a seminar of desires. The senses included in the analysis were artistic, sporting, religious and professionals choices, which presented arguments related to gender related to gender and professional choice. The results point to the gender inequality related to some activities, as well as the social pressure of professional choice even in childhood, which involves difficult decisions to be taken at puerile age. In addition, there is an appreciation of the achievement of a diploma and highlights the difficulties related to achieving this academic objective. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1982 10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1982 |
url |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1982 |
identifier_str_mv |
10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1982 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1982/1233 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Exitus; v. 12 (2022); e022058 2237-9460 reponame:Revista Exitus instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) instacron:UFOPA |
instname_str |
Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
instacron_str |
UFOPA |
institution |
UFOPA |
reponame_str |
Revista Exitus |
collection |
Revista Exitus |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaicedufopa@gmail.com |
_version_ |
1799711039766396928 |