Scientists in Brazilian chemistry: a look from the epistemology of Paul Feyerabend
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Data de Publicação: | 2024 |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/16139 |
Resumo: | This article proposes a discussion based on the historic exclusion of women in the scientific field. The statements are based off Paul Feyerabend's critique of scientific methodology and epistemology, especially in pluralistic philosophy. The analysis showed that the process of excluding women in science, privileged the knowledge produced by men. This non-neutral process, was at a detriment to women and invisibilized their scientific findings. |
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Scientists in Brazilian chemistry: a look from the epistemology of Paul FeyerabendAs cientistas na Química brasileira: um olhar a partir da epistemologia de Paul FeyerabendWomen Scientists; Women in Chemistry; Feyerabend's epistemologyMulheres Cientistas; Mulheres na Química; Epistemologia de FeyerabendThis article proposes a discussion based on the historic exclusion of women in the scientific field. The statements are based off Paul Feyerabend's critique of scientific methodology and epistemology, especially in pluralistic philosophy. The analysis showed that the process of excluding women in science, privileged the knowledge produced by men. This non-neutral process, was at a detriment to women and invisibilized their scientific findings.O presente artigo propõe uma discussão a partir da história da ciência e a exclusão das mulheres no campo científico. As asserções aqui realizadas se pautam em reflexões a partir da epistemologia de Paul Feyerabend, em especial por sua defesa à pluralidade de teorias e ao pluralismo metodológico. As análises evidenciaram que esse processo de exclusão e invisibilização das mulheres na ciência impactou diretamente na produção do conhecimento científico, revelando-se um processo nada neutro que privilegiou, e ainda privilegia, os saberes produzidos pelos homens em detrimento aos saberes produzidos por mulheres.Universidade Federal do Parádo Prado Lima, Ana LuízaMoreira de Castilho, CamillaFelix Ferreira, Victor RicardoHerbert Flora Barbosa Soares, MárlonAraújo da Silva Mesquita, Nyuara2024-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1613910.18542/amazrecm.v20i44.16139Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 20, n. 44 (2024); 139-154Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 20, n. 44 (2024); 139-1542317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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