Didactic memory in the narrative perspective reflections based on Anthropological Theory of Didactic
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Data de Publicação: | 2023 |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13695 |
Resumo: | In this article, the objective is to reflect on didactic memory as an analytical tool for academic experiences in the narrative perspective, considering that in recent years research that analyzes the history of teaching life in different social spaces has grown, mainly in the perspective of studies that improve didactic comprehension in any area of school knowledge. This work weaves theoretical reflections inserted in the didactic memory in the narrative perspective. The reflections conceived us the layout of an analytical model of didactic memory, which was nourished by an important element of the Anthropological Theory of Didactics and information from social areas such as Sociology, Anthropology and others. |
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Didactic memory in the narrative perspective reflections based on Anthropological Theory of DidacticMemória didática na perspectiva narrativa à luz da Teoria Antropológica do Didáticotheoretical reflections; didactic memory; narrative memory.reflexões teóricas; memória didática; memória narrativa.In this article, the objective is to reflect on didactic memory as an analytical tool for academic experiences in the narrative perspective, considering that in recent years research that analyzes the history of teaching life in different social spaces has grown, mainly in the perspective of studies that improve didactic comprehension in any area of school knowledge. This work weaves theoretical reflections inserted in the didactic memory in the narrative perspective. The reflections conceived us the layout of an analytical model of didactic memory, which was nourished by an important element of the Anthropological Theory of Didactics and information from social areas such as Sociology, Anthropology and others.Neste artigo, o objetivo é refletir sobre a memória didática como ferramenta analítica de experiências acadêmicas na perspectiva narrativa, tendo em vista que nos últimos anos cresceram as pesquisas que analisam a história de vida docente em diversos espaços sociais, principalmente na perspectiva de estudos que aprimoram a compreensão didática, em qualquer área do conhecimento escolar. Este trabalho tece reflexões teóricas inseridas na memória didática na perspectiva narrativa. As reflexões nos conceberam a tessitura de um modelo analítico da memória didática, o qual se nutriu por elemento importante da Teoria Antropológica do Didático e de informações de áreas sociais como a Sociologia, a Antropologia e outras.Universidade Federal do ParáSousa, Gilvana Bezerra deNunes, José Messildo VianaPereira, José Carlos de Souza2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1369510.18542/amazrecm.v19i43.13695Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 43 (2023); 153-167Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 43 (2023); 153-1672317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13695/10737/*ref*/ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. 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