Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arrigo, Viviane
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Assai, Natany Dayani de Souza, Broietti, Fabiele Cristiane Dias, Lorencini Júnior, Álvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5828
Resumo: The present article seeks to analyze how the teacher interacts with the students and the implications of these interactions for the construction of a reflexive discourse, by means of the analysis of the interactions described by Flanders and the types of questions defined by Carvalho (2012). The data presented and analyzed come from the verbal interactions between the teacher and his students, that occurred in a High School Chemistry class, registered by a student in the Supervised Internship subject. The elaboration of the analysis system made it possible to identify the influence of the participation of teacher and student during the lesson in the construction of the reflexive discourse. Thus, we find that the fact that the teacher does not provide the necessary time for the students to intervene during the class, characterizes his discourse as a discourse of authority constituted mostly by rhetorical questions, inhibiting student participation and the exchange of meanings in a process of negotiation. On the contrary, we argue that the more the teacher adopts questions of greater cognitive demand, allowing time for the answers and with the pedagogical interventions of the teacher through other questions or explanations, the interactive contact is promoted for the construction of a more reflexive discourse.
id UFPA-7_7ca8943e264753d732abee28026f8442
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5828
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourseAnálise das interações verbais professor-aluno: implicações para a construção de um discurso reflexivoverbal interactions; types of questions; chemistry teaching; reflexive discourseinterações verbais; tipos de perguntas; ensino de química; discurso reflexivoThe present article seeks to analyze how the teacher interacts with the students and the implications of these interactions for the construction of a reflexive discourse, by means of the analysis of the interactions described by Flanders and the types of questions defined by Carvalho (2012). The data presented and analyzed come from the verbal interactions between the teacher and his students, that occurred in a High School Chemistry class, registered by a student in the Supervised Internship subject. The elaboration of the analysis system made it possible to identify the influence of the participation of teacher and student during the lesson in the construction of the reflexive discourse. Thus, we find that the fact that the teacher does not provide the necessary time for the students to intervene during the class, characterizes his discourse as a discourse of authority constituted mostly by rhetorical questions, inhibiting student participation and the exchange of meanings in a process of negotiation. On the contrary, we argue that the more the teacher adopts questions of greater cognitive demand, allowing time for the answers and with the pedagogical interventions of the teacher through other questions or explanations, the interactive contact is promoted for the construction of a more reflexive discourse.O presente artigo busca analisar a forma como o professor interage com os alunos e as implicações destas interações para a construção de um discurso reflexivo, por meio da análise das interações descritas por Flanders e o tipos de perguntas definidos por Carvalho (2012). Os dados apresentados e analisados são provenientes das interações verbais entre o professor e seus alunos ocorridas em uma aula de Química do Ensino Médio, registradas por um estudante na disciplina de Estágio Supervisionado.  A elaboração do sistema de análise permitiu identificar a influência das participações do professor e dos alunos durante a aula na construção do discurso reflexivo. Assim, constatamos que o fato do professor não fornecer o tempo necessário para os alunos intervirem durante a aula, caracteriza o seu discurso como sendo um discurso de autoridade constituído na maioria das vezes por perguntas retóricas, inibindo a participação dos alunos e a troca de significações em um processo de negociação. Em sentido contrário, defendemos que quanto mais o professor adotar perguntas de maior exigência cognitiva possibilitando tempo para as respostas e com as intervenções pedagógicas do professor por meio de outras perguntas ou explicações promove-se o contato interativo para a construção de um discurso mais reflexivoUniversidade Federal do ParáArrigo, VivianeAssai, Natany Dayani de SouzaBroietti, Fabiele Cristiane DiasLorencini Júnior, Álvaro2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/582810.18542/amazrecm.v14i32.5828Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 48-60Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 48-602317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5828/5266/*ref*/Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011./*ref*/Carvalho, A. M. P. Os Estágios nos Cursos de Licenciatura. São Paulo: Cengage Learning. 2012./*ref*/Costa, M. H. C; Santos, B. A.; Santos; G. K. A.; Barbosa, C. J. V. A tabela de Flanders como ferramenta para observação da Interação verbal professor-aluno. Scientia Plena, v.8, n.12, p.1-9, 2012./*ref*/Edwards, D.; Mercer, N. Common Knowledge: the development of understanding in the classroom. Londres: Routledge. 1987./*ref*/Faria, A. S. Z. A funcionalidade das perguntas na elaboração do conhecimento nas aulas de ciências. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2007. Curitiba: SEED/PR., 2011. v.1. (Cadernos PDE). Disponível em: <http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=20>. Acesso em 30/03/17. ISBN 978-85-8015-037-7./*ref*/Henández, F. O diálogo como mediador da aprendizagem e da construção do sujeito na sala de aula. Revista Pátio, Ano VI, v.22, 2002./*ref*/Lorencini Jr., Á. O professor e as perguntas na construção do discurso em sala de aula. 2000. 243f. (Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo - USP, Brasil). 2000./*ref*/Machado, V. F. A Importância da pergunta na promoção da alfabetização científica dos alunos em aulas investigativas de Física. 2012. 150f. (Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, USP, Brasil). 2012./*ref*/Monteiro, M. A. A.; Teixeira, O. P. B. Uma análise das interações dialógicas em aulas de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências, v.9, n.3, p.243-263, 2004./*ref*/Mortimer, E. F; Scott, P. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v.7, n.3, p.283-306, 2002./*ref*/Sasseron, L.H.; Carvalho, A.M.P. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo. Investigações em Ensino de Ciências, v.13, n.3, p.333-352, 2011./*ref*/Schön, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre, RS: Artmed. 2000.Direitos autorais 2018 Amaz RECMhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-13T17:20:49Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5828Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-07-13T17:20:49Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourse
Análise das interações verbais professor-aluno: implicações para a construção de um discurso reflexivo
title Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourse
spellingShingle Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourse
Arrigo, Viviane
verbal interactions; types of questions; chemistry teaching; reflexive discourse
interações verbais; tipos de perguntas; ensino de química; discurso reflexivo
title_short Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourse
title_full Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourse
title_fullStr Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourse
title_full_unstemmed Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourse
title_sort Analysis of teacher-student verbal interactions: implications for the construction of a reflexive discourse
author Arrigo, Viviane
author_facet Arrigo, Viviane
Assai, Natany Dayani de Souza
Broietti, Fabiele Cristiane Dias
Lorencini Júnior, Álvaro
author_role author
author2 Assai, Natany Dayani de Souza
Broietti, Fabiele Cristiane Dias
Lorencini Júnior, Álvaro
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Arrigo, Viviane
Assai, Natany Dayani de Souza
Broietti, Fabiele Cristiane Dias
Lorencini Júnior, Álvaro
dc.subject.por.fl_str_mv verbal interactions; types of questions; chemistry teaching; reflexive discourse
interações verbais; tipos de perguntas; ensino de química; discurso reflexivo
topic verbal interactions; types of questions; chemistry teaching; reflexive discourse
interações verbais; tipos de perguntas; ensino de química; discurso reflexivo
description The present article seeks to analyze how the teacher interacts with the students and the implications of these interactions for the construction of a reflexive discourse, by means of the analysis of the interactions described by Flanders and the types of questions defined by Carvalho (2012). The data presented and analyzed come from the verbal interactions between the teacher and his students, that occurred in a High School Chemistry class, registered by a student in the Supervised Internship subject. The elaboration of the analysis system made it possible to identify the influence of the participation of teacher and student during the lesson in the construction of the reflexive discourse. Thus, we find that the fact that the teacher does not provide the necessary time for the students to intervene during the class, characterizes his discourse as a discourse of authority constituted mostly by rhetorical questions, inhibiting student participation and the exchange of meanings in a process of negotiation. On the contrary, we argue that the more the teacher adopts questions of greater cognitive demand, allowing time for the answers and with the pedagogical interventions of the teacher through other questions or explanations, the interactive contact is promoted for the construction of a more reflexive discourse.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5828
10.18542/amazrecm.v14i32.5828
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5828
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v14i32.5828
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5828/5266
/*ref*/Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2011.
/*ref*/Carvalho, A. M. P. Os Estágios nos Cursos de Licenciatura. São Paulo: Cengage Learning. 2012.
/*ref*/Costa, M. H. C; Santos, B. A.; Santos; G. K. A.; Barbosa, C. J. V. A tabela de Flanders como ferramenta para observação da Interação verbal professor-aluno. Scientia Plena, v.8, n.12, p.1-9, 2012.
/*ref*/Edwards, D.; Mercer, N. Common Knowledge: the development of understanding in the classroom. Londres: Routledge. 1987.
/*ref*/Faria, A. S. Z. A funcionalidade das perguntas na elaboração do conhecimento nas aulas de ciências. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2007. Curitiba: SEED/PR., 2011. v.1. (Cadernos PDE). Disponível em: <http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=20>. Acesso em 30/03/17. ISBN 978-85-8015-037-7.
/*ref*/Henández, F. O diálogo como mediador da aprendizagem e da construção do sujeito na sala de aula. Revista Pátio, Ano VI, v.22, 2002.
/*ref*/Lorencini Jr., Á. O professor e as perguntas na construção do discurso em sala de aula. 2000. 243f. (Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo - USP, Brasil). 2000.
/*ref*/Machado, V. F. A Importância da pergunta na promoção da alfabetização científica dos alunos em aulas investigativas de Física. 2012. 150f. (Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, USP, Brasil). 2012.
/*ref*/Monteiro, M. A. A.; Teixeira, O. P. B. Uma análise das interações dialógicas em aulas de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Ciências, v.9, n.3, p.243-263, 2004.
/*ref*/Mortimer, E. F; Scott, P. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v.7, n.3, p.283-306, 2002.
/*ref*/Sasseron, L.H.; Carvalho, A.M.P. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo. Investigações em Ensino de Ciências, v.13, n.3, p.333-352, 2011.
/*ref*/Schön, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre, RS: Artmed. 2000.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Amaz RECM
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Amaz RECM
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 32 (2018); 48-60
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 32 (2018); 48-60
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465145716375552