The teaching of Drawing in first years of school and the constitution of brasilian experts in the systematization of this knowledge (late nineteenth century)
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5720 |
Resumo: | This article sought to evidence the process of constitution of experts brazilians for the systematization of Design for the first years of school, through the analysis of how modifications were proposed in the treatment of this knowledge in the final decades of the 19th century. It uses as main theoretical reference the studies of Hosftetter et al. (2017) about the transformations of the notion of expertise over time. The sources examined show the occurrence of two distinct processes of constituting of an expert in education and the importance of these social actors to put the Drawing in the route of fundamental knowledge to the practical life of the children of the first school years. |
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The teaching of Drawing in first years of school and the constitution of brasilian experts in the systematization of this knowledge (late nineteenth century)O ensino do Desenho nos primeiros anos escolares e a constituição de experts brasileiros na sistematização desse saber (décadas finais do século XIX)teaching of design; first school years; expertise; history of mathematics educationensino do desenho; primeiros anos escolares; expertise; história da educação matemáticaThis article sought to evidence the process of constitution of experts brazilians for the systematization of Design for the first years of school, through the analysis of how modifications were proposed in the treatment of this knowledge in the final decades of the 19th century. It uses as main theoretical reference the studies of Hosftetter et al. (2017) about the transformations of the notion of expertise over time. The sources examined show the occurrence of two distinct processes of constituting of an expert in education and the importance of these social actors to put the Drawing in the route of fundamental knowledge to the practical life of the children of the first school years.Este texto buscou evidenciar o processo de constituição de experts brasileiros para a sistematização do Desenho para os primeiros anos escolares, mediante à análise de como foram sendo propostas modificações no trato desse saber nas décadas finais do século XIX. Usa como principal referencial teórico os estudos de Hosftetter et al. (2017) sobre as transformações da noção de expertise ao longo do tempo. As fontes examinadas mostram a ocorrência de dois processos distintos de constituição de um expert em educação e a importância desses atores sociais para colocar o Desenho na rota dos saberes fundamentais à vida prática das crianças dos primeiros anos escolares.Universidade Federal do ParáGuimarães, Marcos Denilson2018-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/572010.18542/amazrecm.v14i31.5720Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 117-132Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 117-1322317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5720/5005https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/downloadSuppFile/5720/2002/*ref*/BARBOSA, R. O Desenho e a Arte Industrial. In: BARBOSA, R. Obras Completas de Rui Barbosa. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1882./*ref*/BARBOSA, R.. Reforma do Ensino Primário e várias Instituições Complementares da Instrução Pública. Obras Completas de Rui Barbosa. Vol. X. 1883, tomo II. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1946./*ref*/BARBOSA, R. Reforma do Ensino Primário e várias Instituições Complementares da Instrução Pública. Obras Completas de Rui Barbosa. Vol. X. 1883, tomo I. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1947./*ref*/BARBOSA, A. M. Redesenhando o Desenho: educadores, política e história. São Paulo: Cortez, 2015./*ref*/CARVALHO, M. M. C. Modernidade pedagógica e modelos de formação docente. 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In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. 1ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017 (Coleção Contextos da Ciência), p. 21-54./*ref*/HOFSTETTER, R.; SCHNEUWLY, B. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. Trad. Viviane Barros Maciel e Wagner Rodrigues Valente. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. 1ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017 (Coleção Contextos da Ciência), p. 113-172./*ref*/HOFSTETTER, R. et al. Penetrar na verdade da escola para ter elementos concretos de sua avaliação – A irresistível institucionalização do expert em educação (século XIX e XX). Trad. Marcos Denilson Guimarães e Wagner Rodrigues Valente. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. 1ª ed. 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Acesso em: 28 ago. 2015.Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-26T13:40:56Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5720Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-09-26T13:40:56Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
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