The teaching of Drawing in first years of school and the constitution of brasilian experts in the systematization of this knowledge (late nineteenth century)

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Autor(a) principal: Guimarães, Marcos Denilson
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5720
Resumo: This article sought to evidence the process of constitution of experts brazilians for the systematization of Design for the first years of school, through the analysis of how modifications were proposed in the treatment of this knowledge in the final decades of the 19th century. It uses as main theoretical reference the studies of Hosftetter et al. (2017) about the transformations of the notion of expertise over time. The sources examined show the occurrence of two distinct processes of constituting of an expert in education and the importance of these social actors to put the Drawing in the route of fundamental knowledge to the practical life of the children of the first school years.
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spelling The teaching of Drawing in first years of school and the constitution of brasilian experts in the systematization of this knowledge (late nineteenth century)O ensino do Desenho nos primeiros anos escolares e a constituição de experts brasileiros na sistematização desse saber (décadas finais do século XIX)teaching of design; first school years; expertise; history of mathematics educationensino do desenho; primeiros anos escolares; expertise; história da educação matemáticaThis article sought to evidence the process of constitution of experts brazilians for the systematization of Design for the first years of school, through the analysis of how modifications were proposed in the treatment of this knowledge in the final decades of the 19th century. It uses as main theoretical reference the studies of Hosftetter et al. (2017) about the transformations of the notion of expertise over time. The sources examined show the occurrence of two distinct processes of constituting of an expert in education and the importance of these social actors to put the Drawing in the route of fundamental knowledge to the practical life of the children of the first school years.Este texto buscou evidenciar o processo de constituição de experts brasileiros para a sistematização do Desenho para os primeiros anos escolares, mediante à análise de como foram sendo propostas modificações no trato desse saber nas décadas finais do século XIX. Usa como principal referencial teórico os estudos de Hosftetter et al. (2017) sobre as transformações da noção de expertise ao longo do tempo. As fontes examinadas mostram a ocorrência de dois processos distintos de constituição de um expert em educação e a importância desses atores sociais para colocar o Desenho na rota dos saberes fundamentais à vida prática das crianças dos primeiros anos escolares.Universidade Federal do ParáGuimarães, Marcos Denilson2018-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/572010.18542/amazrecm.v14i31.5720Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 117-132Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 117-1322317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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Acesso em: 28 ago. 2015.Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-26T13:40:56Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5720Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-09-26T13:40:56Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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