Biology training teachers and semiological analysis of cartoon published by Ciência Hoje das Crianças Journal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Paulo Cesar
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Siqueira, Alexandra Bujokas de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6820
Resumo: Teacher training in Brazil has been undergoing continuous and complex transformations, which I have increasingly required attitudes according to our time. It is necessary to train people to critically understand messages - of any nature - as proclaimed by the UNESCO international document with professional competence. However, this development requires changes to a curricular restructuring in undergraduate courses in Brazil. Do the undergraduate courses have teaching repertoires for the understanding of competences related to Media Literacy and Information Literacy (AMI), as proposed by UNESCO? Our objectives in this research were: (a) to investigate and present conceptions of teachers in formation about a cartoon published in a supplement to the journal Science Today of Children aimed at children and adolescents and (b) to present a semiological structural analysis of imaging elements constant of the same cartoon from the barthesian theoretical reference. The results suggest that: (1) licensees and undergraduates mostly performed a non-depth reading of the presented cartoon; (2) the cartoon, in general, performs for itself a "society reading" just like the author who produced it. It is vital to understand the way in which these people shape a particular society's reading of cartoon.
id UFPA-7_acd9e119a022a9af0d6dc6889f4802fc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6820
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Biology training teachers and semiological analysis of cartoon published by Ciência Hoje das Crianças JournalFormação de professores de Biologia e a leitura semiológica de cartuns da Revista Ciência Hoje das Criançassemiology; image; cartoonsemiologia; imagem; cartumTeacher training in Brazil has been undergoing continuous and complex transformations, which I have increasingly required attitudes according to our time. It is necessary to train people to critically understand messages - of any nature - as proclaimed by the UNESCO international document with professional competence. However, this development requires changes to a curricular restructuring in undergraduate courses in Brazil. Do the undergraduate courses have teaching repertoires for the understanding of competences related to Media Literacy and Information Literacy (AMI), as proposed by UNESCO? Our objectives in this research were: (a) to investigate and present conceptions of teachers in formation about a cartoon published in a supplement to the journal Science Today of Children aimed at children and adolescents and (b) to present a semiological structural analysis of imaging elements constant of the same cartoon from the barthesian theoretical reference. The results suggest that: (1) licensees and undergraduates mostly performed a non-depth reading of the presented cartoon; (2) the cartoon, in general, performs for itself a "society reading" just like the author who produced it. It is vital to understand the way in which these people shape a particular society's reading of cartoon.A formação de professores no Brasil vem passando por contínuas e complexas transformações e têm, cada vez mais, exigido posturas atreladas ao nosso tempo. Formar jovens professores para que compreendam mensagens – de quaisquer naturezas – de forma crítica está previsto, enquanto competência profissional, em documento internacional da UNESCO, contudo, o desenvolvimento desta, remete a uma reestruturação curricular nos cursos de licenciatura em todo o país. Os cursos de licenciatura tem repertório docente para a compreensão de competências voltadas à Alfabetização Midiática e Informacional (AMI), como proposto pela UNESCO? Nossos objetivos neste trabalho de pesquisa foram: (a) investigar e apresentar concepções de professores em formação acerca de um cartum publicado em suplemento da Revista Ciência Hoje das Crianças voltado ao público infanto-juvenil e (b) apresentar uma análise semiológica estrutural de elementos imagéticos constante do mesmo cartum a partir do referencial teórico barthesiano. Os resultados sugerem que: (a) licenciados e licenciandos realizaram, em sua maioria, uma leitura sem profundidade do cartum apresentado; (b) o cartum, de modo geral, realiza por si mesmo uma “leitura de sociedade” tal qual a visão do autor que o produziu.Universidade Federal do ParáCAPESGomes, Paulo CesarSiqueira, Alexandra Bujokas de2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/682010.18542/amazrecm.v15i34.6820Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 34 (2019); 151-164Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 34 (2019); 151-1642317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6820/6096https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/downloadSuppFile/6820/2104/*ref*/BANKS, M. Dados visuais para a pesquisa qualitativa. Porto Alegre: ArtMed, 2009. 176p./*ref*/BARBOSA, G. G.; RABAÇA, C.A.; Dicionário de comunicação. São Paulo: Ática. 1998./*ref*/BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Lisboa: Edições 70, 2015./*ref*/BARTHES, Roland. A aventura semiológica, São Paulo: Martins Fontes, 2001./*ref*/BARTHES, Roland. A Câmera Clara, Porto: Edições 70, 2010./*ref*/BARTHES, Roland. Elementos de Semiologia, Porto: Edições 70, 2005./*ref*/BARTHES, Roland. Inéditos. Imagem e Moda - Volume 3, São Paulo: Martins Fontes, 2005./*ref*/BARTHES, Roland. O sistema da moda, São Paulo: Martins Fontes, 2009./*ref*/BARTHES, Roland. Le texte et l’image. [Paris], Pavillon des arts, 7 mai-3 août, 1986. [Paris]/*ref*/BELL, Philip. Content analysis of visual images. In: VAN LEEUWEN, Theo & JEWITT, Carey. The handbook of visual analysis (pp. 10-34). London: SAGE Publications Ltd., 2004./*ref*/BENJAMIN, Walter. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017./*ref*/BNCC. Base Nacional Curricular Comum. Ministério da Educação, 2017. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf Acesso em 20.01.2018./*ref*/CAMPOS, Maria Teresa Cardoso de. O homem é um animal que cria códigos. E-COM (Belo Horizonte), v. 2, p. 1-3, 2008./*ref*/CAMPOS, Maria Teresa Cardoso de; SALLES, Vanessa Madrona Moreira; FONSECA, Marília Lima; FIGUEIREDO, Daniel Fortes de. Argumentação ética: campanha educativa do Jornal do ônibus. Revista de Estudos da Comunicação, v. 10, p. 85-90, 2009./*ref*/CAMPOS, Maria Teresa Cardoso de; SALLES, Vanessa Madrona Moreira; FONSECA, Marília Lima; FIGUEIREDO, Daniel Fortes de. Uma leitura semiológica: campanha educativa do Jornal do Ônibus. E-COM (Belo Horizonte), v. 2, p. 1 n.5, 2009./*ref*/CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez Editora, 2001./*ref*/COELHO DE SOUZA, Marcela. A vida material das coisas intangíveis. Em: Conhecimento e cultura: práticas de transformação no mundo indígena. pp.97-118. Brasília: Athalaia, 2010./*ref*/CORRÊA, Mariana Rocha Amarante. Divulgação científica na internet: um estudo de caso sobre a Ciência Hoje das Crianças Online. 2015. 148p. Dissertação de Mestrado. (Mestre em Ensino em Biociências e Saúde). Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro./*ref*/GOMES, Paulo César; SIQUEIRA, Alexandra Bujokas de; CODATO, Marcos Vinicius. “O C de colonizador é análogo ao C de cartum?”: uma análise de cartuns presentes na seção curiosidades da revista Ciência Hoje das crianças. Revista Eletrônica de Educação, v. 13, n. 3, p. 1058-1081, 2019./*ref*/GOUVÊA, Guaracira. A Divulgação Científica para Crianças: O caso da Ciência Hoje das Crianças. 2000. p.305. Tese (Doutorado em Educação Gestão e Difusão Em Biociências). Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro, 2000./*ref*/GOUVÊA, Guaracira. A revista Ciência Hoje das Crianças e práticas de leituras do público infantil. Em: MASSARANI, L. (Organiz.) O pequeno cientista amador: a divulgação científica e o público infantil. Rio de Janeiro: Vieira e Lent. 2005. p. 47-57./*ref*/GOUVÊA, Guaracira. Redes cotidianas e os museus de ciências. Parcerias Estratégicas. Brasília, n. 11, p.169-174, 2001./*ref*/JOLY, Martine. A imagem e os signos. Lisboa: Edições 70, 2005./*ref*/LEAL P.H.; REALI, A.M.M.R.; Indicadores de desenvolvimento profissional da docência: construção, avaliação e usos. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 26, n. 61, p. 82-122, jan./abr. 2015./*ref*/MASSARANI, Luísa. Reflexões sobre a divulgação científica para crianças. Em: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 22, 1999. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Intercom, p.1-5, 1999./*ref*/MEC. Ministério de Educação e Cultura. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC/SEF, 1998b./*ref*/MEC. Ministério de Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 126p. 1998a./*ref*/MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-210, 2003./*ref*/MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006./*ref*/MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2016, 264p./*ref*/NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectiva, [1978] 2016./*ref*/OLÍMPIO, Ana Filipa Pereira Miguel. Uma caricatura de país. (Mestrado em Desenho). 2013. Universidade de Lisboa. Faculdade de Belas Artes./*ref*/OLIVEIRA NEVES, Lino João de. Volta ao começo: demarcação emancipatória de terras indígenas no Brasil. Universidade de Coimbra, 2012. Tese./*ref*/PEREIRA, Ana Rita Rodrigues. C de capitalismo é análogo do C de cartoon: uma análise de conteúdo de cartoons. 2015. Dissertação de Mestrado. (Mestrado em Sociologia). Universidade do Porto. 196p. Universidade do Porto – UP. Porto, Portugal, 2015./*ref*/POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009./*ref*/ROSE, Gillian. Visual methodologies: An Introduction to the Interpretation of visual materials. London: SAGE, 2002. 229p./*ref*/SANTOS, I. A. dos. A responsabilidade da escola na eliminação do preconceito racial: alguns caminhos. In: CAVALLEIRO, E. (Org.). Racismo e anti-racismo na educação. São Paulo: Summus, 2001. p. 97-114./*ref*/SHAW, M Matthew J. Drawing on the collections. Journalism Studies, 8 (5), 742–754. 2007./*ref*/SIQUEIRA, Alexandra Bujokas de. Mídia-educação na formação de professores: a experiência da Universidade Federal do Triângulo Mineiro a partir da proposta da UNESCO. IN: ELEÁ, I. (Ed.) Agentes e Vozes: um Panorama da Mídia-Educação no Brasil, Portugal e Espanha. Suécia: The International Clearinghouse on Children, Youth and Media, 2014. http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/yearbook_2014.pdf. Acesso em: 05.02.2018./*ref*/SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia da Letras, 2004./*ref*/UNESCO. WILSON, C. et al. Alfabetização Midiática e Informacional: currículo para a formação de professores, Brasília: UNESCO, UFTM, 2013./*ref*/XAVIER, Caco. Aids é coisa séria! - humor e saúde: análise dos cartuns inscritos na I Bienal Internacional de Humor, 1997. Hist. Cienc. Saude - Manguinhos, Rio de Janeiro, v.8, n.1, pp.193-221, Junho, 2001.Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:23:56Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6820Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:23:56Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Biology training teachers and semiological analysis of cartoon published by Ciência Hoje das Crianças Journal
Formação de professores de Biologia e a leitura semiológica de cartuns da Revista Ciência Hoje das Crianças
title Biology training teachers and semiological analysis of cartoon published by Ciência Hoje das Crianças Journal
spellingShingle Biology training teachers and semiological analysis of cartoon published by Ciência Hoje das Crianças Journal
Gomes, Paulo Cesar
semiology; image; cartoon
semiologia; imagem; cartum
title_short Biology training teachers and semiological analysis of cartoon published by Ciência Hoje das Crianças Journal
title_full Biology training teachers and semiological analysis of cartoon published by Ciência Hoje das Crianças Journal
title_fullStr Biology training teachers and semiological analysis of cartoon published by Ciência Hoje das Crianças Journal
title_full_unstemmed Biology training teachers and semiological analysis of cartoon published by Ciência Hoje das Crianças Journal
title_sort Biology training teachers and semiological analysis of cartoon published by Ciência Hoje das Crianças Journal
author Gomes, Paulo Cesar
author_facet Gomes, Paulo Cesar
Siqueira, Alexandra Bujokas de
author_role author
author2 Siqueira, Alexandra Bujokas de
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Paulo Cesar
Siqueira, Alexandra Bujokas de
dc.subject.por.fl_str_mv semiology; image; cartoon
semiologia; imagem; cartum
topic semiology; image; cartoon
semiologia; imagem; cartum
description Teacher training in Brazil has been undergoing continuous and complex transformations, which I have increasingly required attitudes according to our time. It is necessary to train people to critically understand messages - of any nature - as proclaimed by the UNESCO international document with professional competence. However, this development requires changes to a curricular restructuring in undergraduate courses in Brazil. Do the undergraduate courses have teaching repertoires for the understanding of competences related to Media Literacy and Information Literacy (AMI), as proposed by UNESCO? Our objectives in this research were: (a) to investigate and present conceptions of teachers in formation about a cartoon published in a supplement to the journal Science Today of Children aimed at children and adolescents and (b) to present a semiological structural analysis of imaging elements constant of the same cartoon from the barthesian theoretical reference. The results suggest that: (1) licensees and undergraduates mostly performed a non-depth reading of the presented cartoon; (2) the cartoon, in general, performs for itself a "society reading" just like the author who produced it. It is vital to understand the way in which these people shape a particular society's reading of cartoon.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6820
10.18542/amazrecm.v15i34.6820
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6820
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v15i34.6820
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6820/6096
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/downloadSuppFile/6820/2104
/*ref*/BANKS, M. Dados visuais para a pesquisa qualitativa. Porto Alegre: ArtMed, 2009. 176p.
/*ref*/BARBOSA, G. G.; RABAÇA, C.A.; Dicionário de comunicação. São Paulo: Ática. 1998.
/*ref*/BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Lisboa: Edições 70, 2015.
/*ref*/BARTHES, Roland. A aventura semiológica, São Paulo: Martins Fontes, 2001.
/*ref*/BARTHES, Roland. A Câmera Clara, Porto: Edições 70, 2010.
/*ref*/BARTHES, Roland. Elementos de Semiologia, Porto: Edições 70, 2005.
/*ref*/BARTHES, Roland. Inéditos. Imagem e Moda - Volume 3, São Paulo: Martins Fontes, 2005.
/*ref*/BARTHES, Roland. O sistema da moda, São Paulo: Martins Fontes, 2009.
/*ref*/BARTHES, Roland. Le texte et l’image. [Paris], Pavillon des arts, 7 mai-3 août, 1986. [Paris]
/*ref*/BELL, Philip. Content analysis of visual images. In: VAN LEEUWEN, Theo & JEWITT, Carey. The handbook of visual analysis (pp. 10-34). London: SAGE Publications Ltd., 2004.
/*ref*/BENJAMIN, Walter. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
/*ref*/BNCC. Base Nacional Curricular Comum. Ministério da Educação, 2017. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf Acesso em 20.01.2018.
/*ref*/CAMPOS, Maria Teresa Cardoso de. O homem é um animal que cria códigos. E-COM (Belo Horizonte), v. 2, p. 1-3, 2008.
/*ref*/CAMPOS, Maria Teresa Cardoso de; SALLES, Vanessa Madrona Moreira; FONSECA, Marília Lima; FIGUEIREDO, Daniel Fortes de. Argumentação ética: campanha educativa do Jornal do ônibus. Revista de Estudos da Comunicação, v. 10, p. 85-90, 2009.
/*ref*/CAMPOS, Maria Teresa Cardoso de; SALLES, Vanessa Madrona Moreira; FONSECA, Marília Lima; FIGUEIREDO, Daniel Fortes de. Uma leitura semiológica: campanha educativa do Jornal do Ônibus. E-COM (Belo Horizonte), v. 2, p. 1 n.5, 2009.
/*ref*/CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez Editora, 2001.
/*ref*/COELHO DE SOUZA, Marcela. A vida material das coisas intangíveis. Em: Conhecimento e cultura: práticas de transformação no mundo indígena. pp.97-118. Brasília: Athalaia, 2010.
/*ref*/CORRÊA, Mariana Rocha Amarante. Divulgação científica na internet: um estudo de caso sobre a Ciência Hoje das Crianças Online. 2015. 148p. Dissertação de Mestrado. (Mestre em Ensino em Biociências e Saúde). Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro.
/*ref*/GOMES, Paulo César; SIQUEIRA, Alexandra Bujokas de; CODATO, Marcos Vinicius. “O C de colonizador é análogo ao C de cartum?”: uma análise de cartuns presentes na seção curiosidades da revista Ciência Hoje das crianças. Revista Eletrônica de Educação, v. 13, n. 3, p. 1058-1081, 2019.
/*ref*/GOUVÊA, Guaracira. A Divulgação Científica para Crianças: O caso da Ciência Hoje das Crianças. 2000. p.305. Tese (Doutorado em Educação Gestão e Difusão Em Biociências). Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro, 2000.
/*ref*/GOUVÊA, Guaracira. A revista Ciência Hoje das Crianças e práticas de leituras do público infantil. Em: MASSARANI, L. (Organiz.) O pequeno cientista amador: a divulgação científica e o público infantil. Rio de Janeiro: Vieira e Lent. 2005. p. 47-57.
/*ref*/GOUVÊA, Guaracira. Redes cotidianas e os museus de ciências. Parcerias Estratégicas. Brasília, n. 11, p.169-174, 2001.
/*ref*/JOLY, Martine. A imagem e os signos. Lisboa: Edições 70, 2005.
/*ref*/LEAL P.H.; REALI, A.M.M.R.; Indicadores de desenvolvimento profissional da docência: construção, avaliação e usos. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 26, n. 61, p. 82-122, jan./abr. 2015.
/*ref*/MASSARANI, Luísa. Reflexões sobre a divulgação científica para crianças. Em: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 22, 1999. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Intercom, p.1-5, 1999.
/*ref*/MEC. Ministério de Educação e Cultura. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC/SEF, 1998b.
/*ref*/MEC. Ministério de Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 126p. 1998a.
/*ref*/MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-210, 2003.
/*ref*/MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.
/*ref*/MORAES, R.; GALIAZZI, M.C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2016, 264p.
/*ref*/NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectiva, [1978] 2016.
/*ref*/OLÍMPIO, Ana Filipa Pereira Miguel. Uma caricatura de país. (Mestrado em Desenho). 2013. Universidade de Lisboa. Faculdade de Belas Artes.
/*ref*/OLIVEIRA NEVES, Lino João de. Volta ao começo: demarcação emancipatória de terras indígenas no Brasil. Universidade de Coimbra, 2012. Tese.
/*ref*/PEREIRA, Ana Rita Rodrigues. C de capitalismo é análogo do C de cartoon: uma análise de conteúdo de cartoons. 2015. Dissertação de Mestrado. (Mestrado em Sociologia). Universidade do Porto. 196p. Universidade do Porto – UP. Porto, Portugal, 2015.
/*ref*/POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
/*ref*/ROSE, Gillian. Visual methodologies: An Introduction to the Interpretation of visual materials. London: SAGE, 2002. 229p.
/*ref*/SANTOS, I. A. dos. A responsabilidade da escola na eliminação do preconceito racial: alguns caminhos. In: CAVALLEIRO, E. (Org.). Racismo e anti-racismo na educação. São Paulo: Summus, 2001. p. 97-114.
/*ref*/SHAW, M Matthew J. Drawing on the collections. Journalism Studies, 8 (5), 742–754. 2007.
/*ref*/SIQUEIRA, Alexandra Bujokas de. Mídia-educação na formação de professores: a experiência da Universidade Federal do Triângulo Mineiro a partir da proposta da UNESCO. IN: ELEÁ, I. (Ed.) Agentes e Vozes: um Panorama da Mídia-Educação no Brasil, Portugal e Espanha. Suécia: The International Clearinghouse on Children, Youth and Media, 2014. http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/yearbook_2014.pdf. Acesso em: 05.02.2018.
/*ref*/SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia da Letras, 2004.
/*ref*/UNESCO. WILSON, C. et al. Alfabetização Midiática e Informacional: currículo para a formação de professores, Brasília: UNESCO, UFTM, 2013.
/*ref*/XAVIER, Caco. Aids é coisa séria! - humor e saúde: análise dos cartuns inscritos na I Bienal Internacional de Humor, 1997. Hist. Cienc. Saude - Manguinhos, Rio de Janeiro, v.8, n.1, pp.193-221, Junho, 2001.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 34 (2019); 151-164
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 34 (2019); 151-164
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465145832767488