Communitarian ethics in the education process of teachers who teach mathematics: a continuous and unfinished movement
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15476 |
Resumo: | In this article, we aim to characterise the emerging communitarian ethics in an education process with teachers who teach mathematics. As a theoretical-methodological foundation, we took the concept of communitarian ethics, proposed in the theory of objectification, as well as the concept of joint labour, expanded to the remote format and to the continuing education of teachers. Data production occurred from the video recording of the meetings of training research in the online modality. For data analysis, we observed, emphatically, the first and last meetings of the interactions between a researcher-trainer and a group of teachers from the initial years of elementary school. Among the results, we found that the methodological assumptions of (remote) joint labour contributed to the emergence of the three elements that characterise communitarian ethics (responsibility, commitment and care for others) in the relationships between the participants of the training. In short, we argue that education processes, whether face-to-face or not, focusing on the axis of forms of human collaboration and based on communitarian ethics, such as training research on stage, can favour the emergence of new subjectivities of the teacher, who produces non-alienating knowledge and sees himself or herself in his or her productions, in a continuous and unfinished movement. |
id |
UFPA-7_d7d014c4f9605a3fe32035dab9dec43d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/15476 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Communitarian ethics in the education process of teachers who teach mathematics: a continuous and unfinished movementÉtica comunitária no processo formativo de professores que ensinam matemática: um movimento contínuo e inacabadoCommunitarian ethics; Joint labour; Subjectivation processes; Education of teachers who teach mathematicsÉtica Comunitária; Labor Conjunto; Processos de Subjetivação; Formação de Professores que Ensinam MatemáticaIn this article, we aim to characterise the emerging communitarian ethics in an education process with teachers who teach mathematics. As a theoretical-methodological foundation, we took the concept of communitarian ethics, proposed in the theory of objectification, as well as the concept of joint labour, expanded to the remote format and to the continuing education of teachers. Data production occurred from the video recording of the meetings of training research in the online modality. For data analysis, we observed, emphatically, the first and last meetings of the interactions between a researcher-trainer and a group of teachers from the initial years of elementary school. Among the results, we found that the methodological assumptions of (remote) joint labour contributed to the emergence of the three elements that characterise communitarian ethics (responsibility, commitment and care for others) in the relationships between the participants of the training. In short, we argue that education processes, whether face-to-face or not, focusing on the axis of forms of human collaboration and based on communitarian ethics, such as training research on stage, can favour the emergence of new subjectivities of the teacher, who produces non-alienating knowledge and sees himself or herself in his or her productions, in a continuous and unfinished movement.Neste artigo, temos o objetivo de caracterizar a ética comunitária emergente em um processo formativo com professores que ensinam Matemática. Como fundamentação teórico-metodológica, tomamos o conceito de ética comunitária, proposto na Teoria da Objetivação, assim como a concepção de labor conjunto, ampliada para o formato remoto e para a formação continuada de professores. A produção dos dados ocorreu a partir da videogravação dos encontros de uma pesquisa-formação na modalidade on-line. Para a análise dos dados, observamos, enfaticamente, o primeiro e o último encontro das interações entre um pesquisador-formador e um grupo de professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Dentre os resultados, constatamos que os pressupostos metodológicos do labor conjunto (remoto) contribuíram para a emergência dos três elementos caracterizadores da ética comunitária (responsabilidade, compromisso e cuidado com o outro) nas relações entre os participantes da formação. Em suma, defendemos que processos formativos, sejam ou não presenciais, com foco no eixo das formas de colaboração humana e alicerçados pela ética comunitária, como a pesquisa-formação em cena, podem favorecer o surgimento de novas subjetividades do ser professora e professor, que produz saberes não alienantes e se enxerga em suas produções, em um movimento contínuo e inacabado.Universidade Federal do ParáFundação de Amparo à Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (FACEPE)Almeida, Matheus Souza deAlmeida, Jadilson Ramos deMartins, JulianaSilva, Regina de LimaSilva, Simone Ferreira da2024-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1547610.18542/amazrecm.v20i44.15476Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 20, n. 44 (2024); 170-190Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 20, n. 44 (2024); 170-1902317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15476/11174/*ref*/ALMEIDA, J. R.; MARTINS, J. Labor conjunto remoto: uma proposta metodológica para formação continuada de professores que ensinam Matemática. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 12, n. 3, p. 106-124, 2022./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 73. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 62. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019./*ref*/FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021./*ref*/HERRERA, A. L. Constitución dialéctica de los procesos de objetivación y subjetivación con una ética comunitaria, en Actividades desarrolladas al abordar tareas de generalización de patrones. 2021. 254f. Tesis (Doctorado Interinstitucional en Educación Facultad de Ciencias y Educación), Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, 2021./*ref*/HERRERA, A. L.; RADFORD, L.; CORREDOR, O. L. L. La labor conjunta en actividades de enseñanza-aprendizaje a partir del estudio de los vectores de la ética comunitaria. REMATEC - Revista de Matemática, Ensino e Cultura, v. 16, n. 39, p. 228-245, 2021./*ref*/LEONTIEV, A. N. The genesis of activity. Journal of Russian and East European Psychology, v. 43, n. 4, 58-71, 2005./*ref*/MARX, K. The German ideology. New York, NY: Prometheus Books. 1998./*ref*/MARX, K. Economic and philosophic manuscripts of 1844. Amherst, NY: Prometheus Books, 1988. (Original work published 1932)./*ref*/RADFORD, L. Self and Other. In: P. Ernest (Ed.). Ethics and mathematics education: The good, the bad and the ugly. Springer, 2024, p. 35-53. RADFORD, L. Ethics in the Mathematics Classroom. Hiroshima Journal of Mathematics Education, v. 16, p. 1-19, 2023a./*ref*/RADFORD, L. Política, saber y ética: la necesidad de replantear la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Educação Matemática Pesquisa, v. 25, n. 2, p. 45-68, 2023b./*ref*/RADFORD, L. Oltre lo sguardo subordinante del sé: l’incontro con l’altro dal punto di vista educativo. Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online), v. 13, n. 2, p. 113-125, 2023c./*ref*/RADFORD, L. Teoria da objetivação: uma perspectiva Vygotskiana sobre conhecer e vir a ser no ensino e aprendizagem da matemática. (Tradução de B. Morey e S. Gobara). Livraria da Física, 2021a./*ref*/RADFORD, L. La ética en la teoría de la objetivación. In: L. Radford & M. Silva Acuña (Eds.), Ética: Entre educación y filosofía. Bogota: Universidad de los Andes., 2021b, p. 107-141./*ref*/RADFORD, L. Un recorrido a través de la teoría de la objetivación. In: S. T. Gobara & L. Radford (org.). Teoria da objetivação: fundamentos e aplicações para o ensino e aprendizagem de ciências e matemática. São Paulo, Livraria da Física, 2020a, p. 15-42./*ref*/RADFORD, L. ¿Cómo sería una actividad de enseñanza-aprendizaje que busca ser emancipadora? La labor conjunta en la teoría de la objetivación. RECME - Revista Colombiana de Matemática Educativa, v. 5, n. 25, p. 15-31, 2020b./*ref*/RADFORD, L. Saber y conocimiento desde la perspectiva de la Teoría de la Objetivación. In: D'AMORE, B.; RADFORD, L. Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y prácticos. Bogotá: Ud Editorial, 2017, p. 97-114./*ref*/RADFORD, L.; LASPRILLA, A. La ética en la enseñanza aprendizaje de las matemáticas. Revista de Investigación y Desarrollo en Educación Matemática, 2022./*ref*/RADFORD, L.; LASPRILLA, A. De por qué la ética es ineludible de considerar en la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. La matematica e la sua didattica, v. 28, n. 1, p. 107-128, 2020./*ref*/RADFORD, L. et al. The multimodal material mind: Embodiment in mathematics education. In: CAI, J. (org.). First compendium for research in mathematics education. Reston, VA: NCTM, p. 700-721, 2017./*ref*/SANTOS, E. Educação online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. 2005. 351f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, FACED-UFBA, Salvador, 2005.Direitos autorais 2024 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-26T13:18:53Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/15476Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2024-08-26T13:18:53Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communitarian ethics in the education process of teachers who teach mathematics: a continuous and unfinished movement Ética comunitária no processo formativo de professores que ensinam matemática: um movimento contínuo e inacabado |
title |
Communitarian ethics in the education process of teachers who teach mathematics: a continuous and unfinished movement |
spellingShingle |
Communitarian ethics in the education process of teachers who teach mathematics: a continuous and unfinished movement Almeida, Matheus Souza de Communitarian ethics; Joint labour; Subjectivation processes; Education of teachers who teach mathematics Ética Comunitária; Labor Conjunto; Processos de Subjetivação; Formação de Professores que Ensinam Matemática |
title_short |
Communitarian ethics in the education process of teachers who teach mathematics: a continuous and unfinished movement |
title_full |
Communitarian ethics in the education process of teachers who teach mathematics: a continuous and unfinished movement |
title_fullStr |
Communitarian ethics in the education process of teachers who teach mathematics: a continuous and unfinished movement |
title_full_unstemmed |
Communitarian ethics in the education process of teachers who teach mathematics: a continuous and unfinished movement |
title_sort |
Communitarian ethics in the education process of teachers who teach mathematics: a continuous and unfinished movement |
author |
Almeida, Matheus Souza de |
author_facet |
Almeida, Matheus Souza de Almeida, Jadilson Ramos de Martins, Juliana Silva, Regina de Lima Silva, Simone Ferreira da |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Jadilson Ramos de Martins, Juliana Silva, Regina de Lima Silva, Simone Ferreira da |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fundação de Amparo à Ciência e Tecnologia do Estado de Pernambuco (FACEPE) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Matheus Souza de Almeida, Jadilson Ramos de Martins, Juliana Silva, Regina de Lima Silva, Simone Ferreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communitarian ethics; Joint labour; Subjectivation processes; Education of teachers who teach mathematics Ética Comunitária; Labor Conjunto; Processos de Subjetivação; Formação de Professores que Ensinam Matemática |
topic |
Communitarian ethics; Joint labour; Subjectivation processes; Education of teachers who teach mathematics Ética Comunitária; Labor Conjunto; Processos de Subjetivação; Formação de Professores que Ensinam Matemática |
description |
In this article, we aim to characterise the emerging communitarian ethics in an education process with teachers who teach mathematics. As a theoretical-methodological foundation, we took the concept of communitarian ethics, proposed in the theory of objectification, as well as the concept of joint labour, expanded to the remote format and to the continuing education of teachers. Data production occurred from the video recording of the meetings of training research in the online modality. For data analysis, we observed, emphatically, the first and last meetings of the interactions between a researcher-trainer and a group of teachers from the initial years of elementary school. Among the results, we found that the methodological assumptions of (remote) joint labour contributed to the emergence of the three elements that characterise communitarian ethics (responsibility, commitment and care for others) in the relationships between the participants of the training. In short, we argue that education processes, whether face-to-face or not, focusing on the axis of forms of human collaboration and based on communitarian ethics, such as training research on stage, can favour the emergence of new subjectivities of the teacher, who produces non-alienating knowledge and sees himself or herself in his or her productions, in a continuous and unfinished movement. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15476 10.18542/amazrecm.v20i44.15476 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15476 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v20i44.15476 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15476/11174 /*ref*/ALMEIDA, J. R.; MARTINS, J. Labor conjunto remoto: uma proposta metodológica para formação continuada de professores que ensinam Matemática. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 12, n. 3, p. 106-124, 2022. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 73. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 62. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019. /*ref*/FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021. /*ref*/HERRERA, A. L. Constitución dialéctica de los procesos de objetivación y subjetivación con una ética comunitaria, en Actividades desarrolladas al abordar tareas de generalización de patrones. 2021. 254f. Tesis (Doctorado Interinstitucional en Educación Facultad de Ciencias y Educación), Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, 2021. /*ref*/HERRERA, A. L.; RADFORD, L.; CORREDOR, O. L. L. La labor conjunta en actividades de enseñanza-aprendizaje a partir del estudio de los vectores de la ética comunitaria. REMATEC - Revista de Matemática, Ensino e Cultura, v. 16, n. 39, p. 228-245, 2021. /*ref*/LEONTIEV, A. N. The genesis of activity. Journal of Russian and East European Psychology, v. 43, n. 4, 58-71, 2005. /*ref*/MARX, K. The German ideology. New York, NY: Prometheus Books. 1998. /*ref*/MARX, K. Economic and philosophic manuscripts of 1844. Amherst, NY: Prometheus Books, 1988. (Original work published 1932). /*ref*/RADFORD, L. Self and Other. In: P. Ernest (Ed.). Ethics and mathematics education: The good, the bad and the ugly. Springer, 2024, p. 35-53. RADFORD, L. Ethics in the Mathematics Classroom. Hiroshima Journal of Mathematics Education, v. 16, p. 1-19, 2023a. /*ref*/RADFORD, L. Política, saber y ética: la necesidad de replantear la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Educação Matemática Pesquisa, v. 25, n. 2, p. 45-68, 2023b. /*ref*/RADFORD, L. Oltre lo sguardo subordinante del sé: l’incontro con l’altro dal punto di vista educativo. Caminhos da Educação Matemática em Revista (Online), v. 13, n. 2, p. 113-125, 2023c. /*ref*/RADFORD, L. Teoria da objetivação: uma perspectiva Vygotskiana sobre conhecer e vir a ser no ensino e aprendizagem da matemática. (Tradução de B. Morey e S. Gobara). Livraria da Física, 2021a. /*ref*/RADFORD, L. La ética en la teoría de la objetivación. In: L. Radford & M. Silva Acuña (Eds.), Ética: Entre educación y filosofía. Bogota: Universidad de los Andes., 2021b, p. 107-141. /*ref*/RADFORD, L. Un recorrido a través de la teoría de la objetivación. In: S. T. Gobara & L. Radford (org.). Teoria da objetivação: fundamentos e aplicações para o ensino e aprendizagem de ciências e matemática. São Paulo, Livraria da Física, 2020a, p. 15-42. /*ref*/RADFORD, L. ¿Cómo sería una actividad de enseñanza-aprendizaje que busca ser emancipadora? La labor conjunta en la teoría de la objetivación. RECME - Revista Colombiana de Matemática Educativa, v. 5, n. 25, p. 15-31, 2020b. /*ref*/RADFORD, L. Saber y conocimiento desde la perspectiva de la Teoría de la Objetivación. In: D'AMORE, B.; RADFORD, L. Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: problemas semióticos, epistemológicos y prácticos. Bogotá: Ud Editorial, 2017, p. 97-114. /*ref*/RADFORD, L.; LASPRILLA, A. La ética en la enseñanza aprendizaje de las matemáticas. Revista de Investigación y Desarrollo en Educación Matemática, 2022. /*ref*/RADFORD, L.; LASPRILLA, A. De por qué la ética es ineludible de considerar en la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. La matematica e la sua didattica, v. 28, n. 1, p. 107-128, 2020. /*ref*/RADFORD, L. et al. The multimodal material mind: Embodiment in mathematics education. In: CAI, J. (org.). First compendium for research in mathematics education. Reston, VA: NCTM, p. 700-721, 2017. /*ref*/SANTOS, E. Educação online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. 2005. 351f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, FACED-UFBA, Salvador, 2005. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2024 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2024 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 20, n. 44 (2024); 170-190 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 20, n. 44 (2024); 170-190 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465144531484672 |