Teatro pedagógico: performance cultural através da moda e a relação de construção identitária mediada pela mídia massiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Elenice Nogueira
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12449
Resumo: This research aims to recognize the place and cultural identity of adolescents at school. The starting point has the culture as a continuous process in constant transformation that involves the community and its surrounding in general. The Fashion and Media, considered as cultural vectors, promote meaning to manifestations of the age group in question, accompanied by technological advances, access to information and industrial production. The actual school as a formative unit with pedagogical thoughts teaches that the classroom practices are linked to the historical, social and cultural environment. Therefore, the cultural event constitutes a part of the world of the subject. At this point, you can link 'performance, space and identity' to the term "Theater", which is the start and final point for proposals that allow critical-reflexive actions to be developed in the school curriculum. Considering the common needs and desires of students from Grade 6 the Municipal School Edgar Torres on Toritama-PE, it was attempted to understand the critical-aesthetic relationship before the tensions between aspects of development of the students included in the educational proposals through the theatrical practices.
id UFPB_d0f2ef6cf6c70c064ae5d74816b404c6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/12449
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Teatro pedagógico: performance cultural através da moda e a relação de construção identitária mediada pela mídia massivaArte e culturaCurrículo escolarModa e identidadePerfomanceTeatro pedagógicoArt and cultureSchool curriculumFashion and identityPerformancePedagogical theaterCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATROThis research aims to recognize the place and cultural identity of adolescents at school. The starting point has the culture as a continuous process in constant transformation that involves the community and its surrounding in general. The Fashion and Media, considered as cultural vectors, promote meaning to manifestations of the age group in question, accompanied by technological advances, access to information and industrial production. The actual school as a formative unit with pedagogical thoughts teaches that the classroom practices are linked to the historical, social and cultural environment. Therefore, the cultural event constitutes a part of the world of the subject. At this point, you can link 'performance, space and identity' to the term "Theater", which is the start and final point for proposals that allow critical-reflexive actions to be developed in the school curriculum. Considering the common needs and desires of students from Grade 6 the Municipal School Edgar Torres on Toritama-PE, it was attempted to understand the critical-aesthetic relationship before the tensions between aspects of development of the students included in the educational proposals through the theatrical practices.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta pesquisa tem o objetivo de reconhecer o lugar e a identidade cultural dos adolescentes no ambiente escolar. O ponto de partida tem a Cultura como um processo contínuo em constante transformação que envolve a comunidade e seu circundante de forma geral. A Moda e a mídia consideradas como vetores culturais, promovem sentido as manifestações da faixa etária em questão, acompanhadas pelos avanços tecnológicos, o acesso à informação e à produção industrial. A escola atualizada como unidade formativa com um pensamento pedagógico ensina que a prática de sala de aula vincula-se ao ambiente histórico-social e cultural. Sendo assim, a manifestação cultural constitui-se em parte do mundo do sujeito. Neste ponto, é possível aproximar ‘performance, espaço e identidade’ do termo “Teatro”, sendo este o ponto de partida e de chegada para propostas que permitam que ações crítico-reflexivas sejam desenvolvidas no currículo escolar. Tendo em vista as necessidades e desejos comuns dos estudantes do 7º ano, da Escola Municipal Edgar Torres, em Toritama-PE, procurou-se entender a relação crítico-estética perante as tensões entre aspectos do desenvolvimento dos estudantes contemplados nas propostas pedagógicas através das práticas teatrais.Universidade Federal da ParaíbaBrasilArtes CênicasMestrado Profissional em Artes em Rede NacionalUFPBMelo, Paulo Roberto Vieira dehttp://lattes.cnpq.br/2522177744933091Silva, Charles Ricardo LeiteSantos, Elenice Nogueira2018-12-05T20:30:24Z2018-12-052018-12-05T20:30:24Z2016-07-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12449porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-12-05T20:30:24Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/12449Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-12-05T20:30:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teatro pedagógico: performance cultural através da moda e a relação de construção identitária mediada pela mídia massiva
title Teatro pedagógico: performance cultural através da moda e a relação de construção identitária mediada pela mídia massiva
spellingShingle Teatro pedagógico: performance cultural através da moda e a relação de construção identitária mediada pela mídia massiva
Santos, Elenice Nogueira
Arte e cultura
Currículo escolar
Moda e identidade
Perfomance
Teatro pedagógico
Art and culture
School curriculum
Fashion and identity
Performance
Pedagogical theater
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
title_short Teatro pedagógico: performance cultural através da moda e a relação de construção identitária mediada pela mídia massiva
title_full Teatro pedagógico: performance cultural através da moda e a relação de construção identitária mediada pela mídia massiva
title_fullStr Teatro pedagógico: performance cultural através da moda e a relação de construção identitária mediada pela mídia massiva
title_full_unstemmed Teatro pedagógico: performance cultural através da moda e a relação de construção identitária mediada pela mídia massiva
title_sort Teatro pedagógico: performance cultural através da moda e a relação de construção identitária mediada pela mídia massiva
author Santos, Elenice Nogueira
author_facet Santos, Elenice Nogueira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Melo, Paulo Roberto Vieira de
http://lattes.cnpq.br/2522177744933091
Silva, Charles Ricardo Leite
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Elenice Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Arte e cultura
Currículo escolar
Moda e identidade
Perfomance
Teatro pedagógico
Art and culture
School curriculum
Fashion and identity
Performance
Pedagogical theater
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
topic Arte e cultura
Currículo escolar
Moda e identidade
Perfomance
Teatro pedagógico
Art and culture
School curriculum
Fashion and identity
Performance
Pedagogical theater
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO
description This research aims to recognize the place and cultural identity of adolescents at school. The starting point has the culture as a continuous process in constant transformation that involves the community and its surrounding in general. The Fashion and Media, considered as cultural vectors, promote meaning to manifestations of the age group in question, accompanied by technological advances, access to information and industrial production. The actual school as a formative unit with pedagogical thoughts teaches that the classroom practices are linked to the historical, social and cultural environment. Therefore, the cultural event constitutes a part of the world of the subject. At this point, you can link 'performance, space and identity' to the term "Theater", which is the start and final point for proposals that allow critical-reflexive actions to be developed in the school curriculum. Considering the common needs and desires of students from Grade 6 the Municipal School Edgar Torres on Toritama-PE, it was attempted to understand the critical-aesthetic relationship before the tensions between aspects of development of the students included in the educational proposals through the theatrical practices.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-29
2018-12-05T20:30:24Z
2018-12-05
2018-12-05T20:30:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12449
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12449
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Artes Cênicas
Mestrado Profissional em Artes em Rede Nacional
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Artes Cênicas
Mestrado Profissional em Artes em Rede Nacional
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842937798066176