Funções: uma análise acerca da abordagem em provas do nível 3 - 2ª fase da OBMEP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Janeide Firmino Cavalcanti
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Texto Completo: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22699
Resumo: This research aims to analyze how the subject of functions is addressed in Level 3 questions of the second phase of the Brazilian Mathematics Olympiad for Public Schools (OBMEP). Some of the purposes of this competition are to verify improvements in the teaching of mathematics in basic education, as well as to monitor the revelation of new talents in young students encouraged by participation in the event. The data analyzed here were collected through a bibliographic research, which involved building a description about the evolution of the idea of function over time, as well as aspects related to the creation and functioning of the OBMEP. Then the questions that address, even if implicitly, the subject of functions, from the first edition of the OBMEP, which occurred in 2005, to the 2018 edition, were analyzed. These questions were solved in full detail, where we tried to show connections between algebraic and geometric aspects of the concepts involved. Whenever possible, we resorted to the GEOGEBRA software apparatus to give a different approach to each question. The results obtained in this research point to the use of functions as central content in the questions, as well as facilitating content for solving problems of various subjects that are addressed in the test. In addition, we conclude that it is important to work on this subject in the classroom with different approaches and using questions designed with this perspective for a better development of these skills in students.
id UFPB_ee7b69cfb07ba783c2418e392964bb6e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:123456789/22699
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Funções: uma análise acerca da abordagem em provas do nível 3 - 2ª fase da OBMEPFunçõesOBMEPGeoGebraFunctionsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADAThis research aims to analyze how the subject of functions is addressed in Level 3 questions of the second phase of the Brazilian Mathematics Olympiad for Public Schools (OBMEP). Some of the purposes of this competition are to verify improvements in the teaching of mathematics in basic education, as well as to monitor the revelation of new talents in young students encouraged by participation in the event. The data analyzed here were collected through a bibliographic research, which involved building a description about the evolution of the idea of function over time, as well as aspects related to the creation and functioning of the OBMEP. Then the questions that address, even if implicitly, the subject of functions, from the first edition of the OBMEP, which occurred in 2005, to the 2018 edition, were analyzed. These questions were solved in full detail, where we tried to show connections between algebraic and geometric aspects of the concepts involved. Whenever possible, we resorted to the GEOGEBRA software apparatus to give a different approach to each question. The results obtained in this research point to the use of functions as central content in the questions, as well as facilitating content for solving problems of various subjects that are addressed in the test. In addition, we conclude that it is important to work on this subject in the classroom with different approaches and using questions designed with this perspective for a better development of these skills in students.NenhumaEssa pesquisa tem como objetivo analisar como o conteúdo de funções é abordado nas questões do Nível 3, da segunda fase da Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP). Alguns dos propósitos dessa competição são verificar as melhorias no ensino de matemática na educação básica, bem como, acompanhar as revelações de novos talentos nos jovens estudantes incentivados pela participação no evento. Os dados aqui analisados foram coletados através de uma pesquisa bibliográfica, que envolveu a construção de uma descrição sobre a evolução da ideia de função ao longo do tempo, bem como aspectos ligados à criação e funcionamento da OBMEP. Em seguida foram analisadas as questões que abordam, mesmo que implicitamente, o assunto de funções, desde a primeira edição da OBMEP, ocorrida em 2005, até a edição do ano de 2018. Essas questões foram resolvidas com todos os detalhes, onde procuramos mostrar conexões entre aspectos algébricos e geométricos dos conceitos envolvidos. Sempre que possível, recorremos ao aparato do software GEOGEBRA para darmos uma abordagem diferente a cada questão. Os resultados obtidos nessa pesquisa apontam para um uso das funções como conteúdo central nas questões, como também, como conteúdo facilitador para a resolução de problemas de assuntos diversos que são abordados na prova. Além disso concluímos sobre a importância desse assunto ser trabalhado em sala de aula com diferentes abordagens e utilizando questões elaboradas nessa perspectiva para um melhor desenvolvimento dessas habilidades nos alunos.Universidade Federal da ParaíbaBrasilMatemáticaMestrado Profissional em MatemáticaUFPBSantos, Eduardo Gonçalves doshttp://lattes.cnpq.br/3187778981179297Soares, Janeide Firmino Cavalcanti2022-04-19T20:13:01Z2022-03-092022-04-19T20:13:01Z2022-02-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22699porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2022-04-25T17:02:09Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/22699Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2022-04-25T17:02:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Funções: uma análise acerca da abordagem em provas do nível 3 - 2ª fase da OBMEP
title Funções: uma análise acerca da abordagem em provas do nível 3 - 2ª fase da OBMEP
spellingShingle Funções: uma análise acerca da abordagem em provas do nível 3 - 2ª fase da OBMEP
Soares, Janeide Firmino Cavalcanti
Funções
OBMEP
GeoGebra
Functions
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA
title_short Funções: uma análise acerca da abordagem em provas do nível 3 - 2ª fase da OBMEP
title_full Funções: uma análise acerca da abordagem em provas do nível 3 - 2ª fase da OBMEP
title_fullStr Funções: uma análise acerca da abordagem em provas do nível 3 - 2ª fase da OBMEP
title_full_unstemmed Funções: uma análise acerca da abordagem em provas do nível 3 - 2ª fase da OBMEP
title_sort Funções: uma análise acerca da abordagem em provas do nível 3 - 2ª fase da OBMEP
author Soares, Janeide Firmino Cavalcanti
author_facet Soares, Janeide Firmino Cavalcanti
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Eduardo Gonçalves dos
http://lattes.cnpq.br/3187778981179297
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Janeide Firmino Cavalcanti
dc.subject.por.fl_str_mv Funções
OBMEP
GeoGebra
Functions
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA
topic Funções
OBMEP
GeoGebra
Functions
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA
description This research aims to analyze how the subject of functions is addressed in Level 3 questions of the second phase of the Brazilian Mathematics Olympiad for Public Schools (OBMEP). Some of the purposes of this competition are to verify improvements in the teaching of mathematics in basic education, as well as to monitor the revelation of new talents in young students encouraged by participation in the event. The data analyzed here were collected through a bibliographic research, which involved building a description about the evolution of the idea of function over time, as well as aspects related to the creation and functioning of the OBMEP. Then the questions that address, even if implicitly, the subject of functions, from the first edition of the OBMEP, which occurred in 2005, to the 2018 edition, were analyzed. These questions were solved in full detail, where we tried to show connections between algebraic and geometric aspects of the concepts involved. Whenever possible, we resorted to the GEOGEBRA software apparatus to give a different approach to each question. The results obtained in this research point to the use of functions as central content in the questions, as well as facilitating content for solving problems of various subjects that are addressed in the test. In addition, we conclude that it is important to work on this subject in the classroom with different approaches and using questions designed with this perspective for a better development of these skills in students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-19T20:13:01Z
2022-03-09
2022-04-19T20:13:01Z
2022-02-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22699
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/22699
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Matemática
Mestrado Profissional em Matemática
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Matemática
Mestrado Profissional em Matemática
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1801842992112205824