Subjectivation and the education through the internet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723 |
Resumo: | This article is a study about power mechanism and subjectivation that exist in the teach-learning process through the internet. The Foucault and Deleuzes ideas are used to analyze the mechanisms present in the porposals of internets use in formal and distance education, followed by web ethic description. This analysis works with the productive power idea, mixed with and within social micro-situations, and the new educational technology structure where can emerge new subjects and subjectivities, but this also offers new breaches for resistance. |
id |
UFPR-4_1400652ddcc884882698fdbe66b794ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/4723 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Subjectivation and the education through the internetSubjetivação e a educação através da internetsubjetivação; poder; novas tecnologias; mídia e educação; ensino-aprendizagem através da internet; subjectivation; power; new technologies; media and education; teach-learning process through the internetThis article is a study about power mechanism and subjectivation that exist in the teach-learning process through the internet. The Foucault and Deleuzes ideas are used to analyze the mechanisms present in the porposals of internets use in formal and distance education, followed by web ethic description. This analysis works with the productive power idea, mixed with and within social micro-situations, and the new educational technology structure where can emerge new subjects and subjectivities, but this also offers new breaches for resistance.Este artigo é um estudo sobre os mecanismos de poder e de subjetivação que se fazem presentes no processo de ensino-aprendizagem através da Internet. Utilizando-se de idéias da literatura de Foucault e Deleuze, faz uma análise dos mecanismos existentes nas propostas de uso da Internet como ferramenta para a instrução formal e continuada, acompanhada de uma descrição da ética presente na rede. Esta análise trabalha com a idéia de um poder produtor, emaranhado com e em microsituações sociais, e a estrutura dessa nova tecnologia educacional, de onde se vê emergir novos sujeitos e subjetividades, mas que propicia também novas brechas para resistências.UFPR2005-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-129Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-129Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-1291984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723/3651https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723/31505Artuso, Alysson Ramosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:13:19Zoai:revistas.ufpr.br:article/4723Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:13:19Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Subjectivation and the education through the internet Subjetivação e a educação através da internet |
title |
Subjectivation and the education through the internet |
spellingShingle |
Subjectivation and the education through the internet Artuso, Alysson Ramos subjetivação; poder; novas tecnologias; mídia e educação; ensino-aprendizagem através da internet; subjectivation; power; new technologies; media and education; teach-learning process through the internet |
title_short |
Subjectivation and the education through the internet |
title_full |
Subjectivation and the education through the internet |
title_fullStr |
Subjectivation and the education through the internet |
title_full_unstemmed |
Subjectivation and the education through the internet |
title_sort |
Subjectivation and the education through the internet |
author |
Artuso, Alysson Ramos |
author_facet |
Artuso, Alysson Ramos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Artuso, Alysson Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
subjetivação; poder; novas tecnologias; mídia e educação; ensino-aprendizagem através da internet; subjectivation; power; new technologies; media and education; teach-learning process through the internet |
topic |
subjetivação; poder; novas tecnologias; mídia e educação; ensino-aprendizagem através da internet; subjectivation; power; new technologies; media and education; teach-learning process through the internet |
description |
This article is a study about power mechanism and subjectivation that exist in the teach-learning process through the internet. The Foucault and Deleuzes ideas are used to analyze the mechanisms present in the porposals of internets use in formal and distance education, followed by web ethic description. This analysis works with the productive power idea, mixed with and within social micro-situations, and the new educational technology structure where can emerge new subjects and subjectivities, but this also offers new breaches for resistance. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723/3651 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723/31505 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-129 Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-129 Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-129 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711898151682048 |