Subjectivation and the education through the internet

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Artuso, Alysson Ramos
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723
Resumo: This article is a study about power mechanism and subjectivation that exist in the teach-learning process through the internet. The Foucault and Deleuze’s ideas are used to analyze the mechanisms present in the porposals of internet’s use in formal and distance education, followed by web ethic description. This analysis works with the productive power idea, mixed with and within social micro-situations, and the new educational technology structure where can emerge new subjects and subjectivities, but this also offers new breaches for resistance.
id UFPR-4_1400652ddcc884882698fdbe66b794ed
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/4723
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Subjectivation and the education through the internetSubjetivação e a educação através da internetsubjetivação; poder; novas tecnologias; mídia e educação; ensino-aprendizagem através da internet; subjectivation; power; new technologies; media and education; teach-learning process through the internetThis article is a study about power mechanism and subjectivation that exist in the teach-learning process through the internet. The Foucault and Deleuze’s ideas are used to analyze the mechanisms present in the porposals of internet’s use in formal and distance education, followed by web ethic description. This analysis works with the productive power idea, mixed with and within social micro-situations, and the new educational technology structure where can emerge new subjects and subjectivities, but this also offers new breaches for resistance.Este artigo é um estudo sobre os mecanismos de poder e de subjetivação que se fazem presentes no processo de ensino-aprendizagem através da Internet. Utilizando-se de idéias da literatura de Foucault e Deleuze, faz uma análise dos mecanismos existentes nas propostas de uso da Internet como ferramenta para a instrução formal e continuada, acompanhada de uma descrição da ética presente na rede. Esta análise trabalha com a idéia de um poder produtor, emaranhado com e em microsituações sociais, e a estrutura dessa nova tecnologia educacional, de onde se vê emergir novos sujeitos e subjetividades, mas que propicia também novas brechas para resistências.UFPR2005-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-129Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-129Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-1291984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723/3651https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723/31505Artuso, Alysson Ramosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:13:19Zoai:revistas.ufpr.br:article/4723Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:13:19Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Subjectivation and the education through the internet
Subjetivação e a educação através da internet
title Subjectivation and the education through the internet
spellingShingle Subjectivation and the education through the internet
Artuso, Alysson Ramos
subjetivação; poder; novas tecnologias; mídia e educação; ensino-aprendizagem através da internet; subjectivation; power; new technologies; media and education; teach-learning process through the internet
title_short Subjectivation and the education through the internet
title_full Subjectivation and the education through the internet
title_fullStr Subjectivation and the education through the internet
title_full_unstemmed Subjectivation and the education through the internet
title_sort Subjectivation and the education through the internet
author Artuso, Alysson Ramos
author_facet Artuso, Alysson Ramos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Artuso, Alysson Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv subjetivação; poder; novas tecnologias; mídia e educação; ensino-aprendizagem através da internet; subjectivation; power; new technologies; media and education; teach-learning process through the internet
topic subjetivação; poder; novas tecnologias; mídia e educação; ensino-aprendizagem através da internet; subjectivation; power; new technologies; media and education; teach-learning process through the internet
description This article is a study about power mechanism and subjectivation that exist in the teach-learning process through the internet. The Foucault and Deleuze’s ideas are used to analyze the mechanisms present in the porposals of internet’s use in formal and distance education, followed by web ethic description. This analysis works with the productive power idea, mixed with and within social micro-situations, and the new educational technology structure where can emerge new subjects and subjectivities, but this also offers new breaches for resistance.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723/3651
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/4723/31505
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-129
Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-129
Educar em Revista; v. 21, n. 26 (2005); p. 115-129
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711898151682048