REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515 |
Resumo: | This study searches in the texts written by future teachers about their classes the manifestation of subjectivities, singularities and identities when they assumed their teacher role. The theorical fundamentation is based on notions of identitary processes and textual genres. It’s observed that some students write about faults in their classes trying to explain them. Other students write about the satisfaction with their classes and their identification with the profession. This study discusses about the contribution of writing of different genres in the teacher formation.Key-words: identity process; subjectivity; teacher formation; textual genre. |
id |
UFPR-4_704d7d3d23202317ef254296978f3115 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/16515 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORESREFLEXIONS ABOUT WRITTING IN THE INITIAL FORMATION OF TEACHERSThis study searches in the texts written by future teachers about their classes the manifestation of subjectivities, singularities and identities when they assumed their teacher role. The theorical fundamentation is based on notions of identitary processes and textual genres. It’s observed that some students write about faults in their classes trying to explain them. Other students write about the satisfaction with their classes and their identification with the profession. This study discusses about the contribution of writing of different genres in the teacher formation.Key-words: identity process; subjectivity; teacher formation; textual genre.O presente estudo busca nos textos produzidos por licenciandos ao analisarem aulas ministradas por eles a manifestação de subjetividades, singularidades e identidades ao se verem no papel de professor. Toma-se como fundamentação as noções de processos identitários e gêneros textuais. Observa-se que alguns licenciandos destacam as falhas cometidas na condução de suas aulas procurando justificá-las. Outros licenciandos destacam o papel satisfatório de suas práticas se identificando à profissão. Discute-se ainda sobre a contribuição da escrita de gêneros diferenciados na formação docente.Palavras-chave: processo identitário; subjetividade; formação de professor; gênero textual.UFPR2009-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-126Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-126Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-1261984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515/10990https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515/31076Oliveira, Odisséa Boaventura deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:03:02Zoai:revistas.ufpr.br:article/16515Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:03:02Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES REFLEXIONS ABOUT WRITTING IN THE INITIAL FORMATION OF TEACHERS |
title |
REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES |
spellingShingle |
REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES Oliveira, Odisséa Boaventura de |
title_short |
REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES |
title_full |
REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES |
title_fullStr |
REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES |
title_full_unstemmed |
REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES |
title_sort |
REFLEXÕES SOBRE A ESCRITA NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES |
author |
Oliveira, Odisséa Boaventura de |
author_facet |
Oliveira, Odisséa Boaventura de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Odisséa Boaventura de |
description |
This study searches in the texts written by future teachers about their classes the manifestation of subjectivities, singularities and identities when they assumed their teacher role. The theorical fundamentation is based on notions of identitary processes and textual genres. It’s observed that some students write about faults in their classes trying to explain them. Other students write about the satisfaction with their classes and their identification with the profession. This study discusses about the contribution of writing of different genres in the teacher formation.Key-words: identity process; subjectivity; teacher formation; textual genre. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-08-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515/10990 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16515/31076 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-126 Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-126 Educar em Revista; v. 25, n. 34 (2009); p. 111-126 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711895452647424 |