Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | AtoZ (Curitiba) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76633 |
Resumo: | Introduction: This study juts the insertion of online social networks in the current informational scenario of society, emphasizing the importance of analyzing the informational engagement of individuals in these social media as a way of understanding the informational behavior of the population through the access and use of the information made available. by these communicational means. Method: It presents the proposed formulas for calculating informational engagement in online social networks by adjusting the quantification of existing interaction tools on social media such as like, share and comment. Thus, the suggested formulas assign weights based on the sample under analysis and which represent the level of relative engagement of a publication on online social networks. Results: It proves that the formulas presented are amenable to application on the online social networks Facebook, Instagram, YouTube and Twitter for presenting a dynamic of weights for each type of interaction, thus reflecting the relative engagement made by people in a publication for each context analyzed. Conclusion: It contributes to the development of research aimed at analyzing online social networks and enables a better understanding of the factors that involve the individual's informational behavior through the use of social media. |
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Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?Informational engagement in online social networks: how to calculate?Ciência da Informação. Biblioteconomia.Estudos Métricos da Informação. Análise de redes sociais on-lineInformation Science; Library Science.Informational engagement; Social networks; Informational Behavior.Introduction: This study juts the insertion of online social networks in the current informational scenario of society, emphasizing the importance of analyzing the informational engagement of individuals in these social media as a way of understanding the informational behavior of the population through the access and use of the information made available. by these communicational means. Method: It presents the proposed formulas for calculating informational engagement in online social networks by adjusting the quantification of existing interaction tools on social media such as like, share and comment. Thus, the suggested formulas assign weights based on the sample under analysis and which represent the level of relative engagement of a publication on online social networks. Results: It proves that the formulas presented are amenable to application on the online social networks Facebook, Instagram, YouTube and Twitter for presenting a dynamic of weights for each type of interaction, thus reflecting the relative engagement made by people in a publication for each context analyzed. Conclusion: It contributes to the development of research aimed at analyzing online social networks and enables a better understanding of the factors that involve the individual's informational behavior through the use of social media.Introdução: Ressalta a inserção dos sites de redes sociais no atual cenário informacional da sociedade dando ênfase a importância da análise do engajamento informacional dos indivíduos como forma de compreender o comportamento informacional da população mediante o acesso e uso das informações disponibilizadas nos sites de redes sociais. Método: Apresenta a proposta de fórmulas para o cálculo do engajamento informacional nos sites de redes sociais por meio da quantificação das ferramentas de interação existente nas mídias sociais como o curtir, compartilhar e comentar. Assim, as fórmulas sugeridas atribuem pesos que representam o nível de engajamento do indivíduo perante a ação realizada em uma publicação. Resultados: Comprova que as fórmulas apresentadas são passíveis de aplicação por apresentar uma dinâmica de pesos para cada tipo de interação, refletindo assim o real engajamento realizado pelas pessoas em uma publicação. Conclusão: Contribui com o desenvolvimento de pesquisas voltadas para a análise de sites de redes sociais e possibilita uma melhor compreensão acerca dos fatores que envolvem o comportamento informacional do indivíduo mediante o uso das mídias sociais.Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRCAPES. FioCruz. Universidade Federal de Goiás.Silva, Ilaydiany Oliveira daGouveia, Fabio Castro2021-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/7663310.5380/atoz.v10i1.76633AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 1 (2021): jan./abr.; 94 - 102AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 1 (2021): jan./abr.; 94 - 102AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 1 (2021): jan./abr.; 94 - 1022237-826X10.5380/atoz.v10i1reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76633/43114https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76633/45217Direitos autorais 2021 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-01-07T21:06:05Zoai:revistas.ufpr.br:article/76633Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2022-01-07T21:06:05AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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