Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ilaydiany Oliveira da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gouveia, Fabio Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: AtoZ (Curitiba)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76633
Resumo: Introduction: This study juts the insertion of online social networks in the current informational scenario of society, emphasizing the importance of analyzing the informational engagement of individuals in these social media as a way of understanding the informational behavior of the population through the access and use of the information made available. by these communicational means. Method: It presents the proposed formulas for calculating informational engagement in online social networks by adjusting the quantification of existing interaction tools on social media such as like, share and comment. Thus, the suggested formulas assign weights based on the sample under analysis and which represent the level of relative engagement of a publication on online social networks. Results: It proves that the formulas presented are amenable to application on the online social networks Facebook, Instagram, YouTube and Twitter for presenting a dynamic of weights for each type of interaction, thus reflecting the relative engagement made by people in a publication for each context analyzed. Conclusion: It contributes to the development of research aimed at analyzing online social networks and enables a better understanding of the factors that involve the individual's informational behavior through the use of social media.
id UFPR-6_056a42da8e3f2c7a37f2e8eb39a19953
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/76633
network_acronym_str UFPR-6
network_name_str AtoZ (Curitiba)
repository_id_str
spelling Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?Informational engagement in online social networks: how to calculate?Ciência da Informação. Biblioteconomia.Estudos Métricos da Informação. Análise de redes sociais on-lineInformation Science; Library Science.Informational engagement; Social networks; Informational Behavior.Introduction: This study juts the insertion of online social networks in the current informational scenario of society, emphasizing the importance of analyzing the informational engagement of individuals in these social media as a way of understanding the informational behavior of the population through the access and use of the information made available. by these communicational means. Method: It presents the proposed formulas for calculating informational engagement in online social networks by adjusting the quantification of existing interaction tools on social media such as like, share and comment. Thus, the suggested formulas assign weights based on the sample under analysis and which represent the level of relative engagement of a publication on online social networks. Results: It proves that the formulas presented are amenable to application on the online social networks Facebook, Instagram, YouTube and Twitter for presenting a dynamic of weights for each type of interaction, thus reflecting the relative engagement made by people in a publication for each context analyzed. Conclusion: It contributes to the development of research aimed at analyzing online social networks and enables a better understanding of the factors that involve the individual's informational behavior through the use of social media.Introdução: Ressalta a inserção dos sites de redes sociais no atual cenário informacional da sociedade dando ênfase a importância da análise do engajamento informacional dos indivíduos como forma de compreender o comportamento informacional da população mediante o acesso e uso das informações disponibilizadas nos sites de redes sociais.   Método: Apresenta a proposta de fórmulas para o cálculo do engajamento informacional nos sites de redes sociais por meio da quantificação das ferramentas de interação existente nas mídias sociais como o curtir, compartilhar e comentar. Assim, as fórmulas sugeridas atribuem pesos que representam o nível de engajamento do indivíduo perante a ação realizada em uma publicação. Resultados: Comprova que as fórmulas apresentadas são passíveis de aplicação por apresentar uma dinâmica de pesos para cada tipo de interação, refletindo assim o real engajamento realizado pelas pessoas em uma publicação. Conclusão: Contribui com o desenvolvimento de pesquisas voltadas para a análise de sites de redes sociais e possibilita uma melhor compreensão acerca dos fatores que envolvem o comportamento informacional do indivíduo mediante o uso das mídias sociais.Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRCAPES. FioCruz. Universidade Federal de Goiás.Silva, Ilaydiany Oliveira daGouveia, Fabio Castro2021-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/7663310.5380/atoz.v10i1.76633AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 1 (2021): jan./abr.; 94 - 102AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 1 (2021): jan./abr.; 94 - 102AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 1 (2021): jan./abr.; 94 - 1022237-826X10.5380/atoz.v10i1reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76633/43114https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76633/45217Direitos autorais 2021 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-01-07T21:06:05Zoai:revistas.ufpr.br:article/76633Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2022-01-07T21:06:05AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?
Informational engagement in online social networks: how to calculate?
title Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?
spellingShingle Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?
Silva, Ilaydiany Oliveira da
Ciência da Informação. Biblioteconomia.
Estudos Métricos da Informação. Análise de redes sociais on-line
Information Science; Library Science.
Informational engagement; Social networks; Informational Behavior.
title_short Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?
title_full Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?
title_fullStr Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?
title_full_unstemmed Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?
title_sort Engajamento informacional nas redes sociais: como calcular?
author Silva, Ilaydiany Oliveira da
author_facet Silva, Ilaydiany Oliveira da
Gouveia, Fabio Castro
author_role author
author2 Gouveia, Fabio Castro
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES. FioCruz. Universidade Federal de Goiás.
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ilaydiany Oliveira da
Gouveia, Fabio Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência da Informação. Biblioteconomia.
Estudos Métricos da Informação. Análise de redes sociais on-line
Information Science; Library Science.
Informational engagement; Social networks; Informational Behavior.
topic Ciência da Informação. Biblioteconomia.
Estudos Métricos da Informação. Análise de redes sociais on-line
Information Science; Library Science.
Informational engagement; Social networks; Informational Behavior.
description Introduction: This study juts the insertion of online social networks in the current informational scenario of society, emphasizing the importance of analyzing the informational engagement of individuals in these social media as a way of understanding the informational behavior of the population through the access and use of the information made available. by these communicational means. Method: It presents the proposed formulas for calculating informational engagement in online social networks by adjusting the quantification of existing interaction tools on social media such as like, share and comment. Thus, the suggested formulas assign weights based on the sample under analysis and which represent the level of relative engagement of a publication on online social networks. Results: It proves that the formulas presented are amenable to application on the online social networks Facebook, Instagram, YouTube and Twitter for presenting a dynamic of weights for each type of interaction, thus reflecting the relative engagement made by people in a publication for each context analyzed. Conclusion: It contributes to the development of research aimed at analyzing online social networks and enables a better understanding of the factors that involve the individual's informational behavior through the use of social media.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-03
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76633
10.5380/atoz.v10i1.76633
url https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76633
identifier_str_mv 10.5380/atoz.v10i1.76633
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76633/43114
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76633/45217
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv





dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
dc.source.none.fl_str_mv AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 1 (2021): jan./abr.; 94 - 102
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 1 (2021): jan./abr.; 94 - 102
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 1 (2021): jan./abr.; 94 - 102
2237-826X
10.5380/atoz.v10i1
reponame:AtoZ (Curitiba)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str AtoZ (Curitiba)
collection AtoZ (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com
_version_ 1788990029884817408