NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Flávio de Ligório
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/112810
Resumo: This study analyzes the relationship between politics and the scarcity of licensed math teachers in Corrente, a town in Piauí State, Brazil. Anchored on qualitative research in the light of sociology and social psychology, we aim to answer the question: what do the narratives of teachers reveal about the scarcity of math teachers in this town? The interviewees answered the open questions in two in-depth interviews. Then, we conducted a content analysis on the responses, according to Bardin (2016), which allowed us to understand the relationship between clientelist politics and the scarcity of math teachers in Corrente
id UFRGS-22_27078f4a4fa2463ff768b9d3ce21de6d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/112810
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZILNARRATIVAS SOBRE LA ESCASEZ DE PROFESORES LICENCIADOS ENMATEMÁTICAS EN CORRENTE, PIAUÍ, BRASILNARRATIVAS SOBRE A ESCASSEZ DE PROFESSORES LICENCIADOS EM MATEMÁTICA EM CORRENTEPolítica educacionalPatrimonialismoClientelismoEscassez de professoresPolicy Clientelism Teacher shortagePolítica ClientelismoEscasez de maestrosThis study analyzes the relationship between politics and the scarcity of licensed math teachers in Corrente, a town in Piauí State, Brazil. Anchored on qualitative research in the light of sociology and social psychology, we aim to answer the question: what do the narratives of teachers reveal about the scarcity of math teachers in this town? The interviewees answered the open questions in two in-depth interviews. Then, we conducted a content analysis on the responses, according to Bardin (2016), which allowed us to understand the relationship between clientelist politics and the scarcity of math teachers in CorrenteEl estudio analiza la relación entre política y escasez de profesores licenciados en matemáticas en Corrente, Piauí. Intentamos responder, a través de una investigación cualitativa a la luz de la sociología y la psicología social, la pregunta: ¿qué revelan las narrativas de los profesores sobre la escasez de profesores de matemáticas en este municipio? Los entrevistados respondieron preguntas abiertas de dos entrevistas en profundidad. Los datos producidos fueron sometidos a análisis de contenido según Bardin (2016) y permitieron comprender la relación entre la política clientelista y la escasez de profesores de matemáticas en Corrente.O estudo analisa a relação entre política e escassez de professores licenciados em matemática em Corrente, Piauí. Procurou-se responder, por de uma pesquisa qualitativa à luz da sociologia e da psicologia social, à pergunta: o que revelam as narrativas de professores sobre a escassez de docentes de matemática nesse município? Os depoentes responderam questões abertas de duas entrevistas em profundidade. Os dados produzidos foram submetidos à análise de conteúdo e permitiram compreender a relação entre a política clientelista e a escassez de professores de matemática em Corrente.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11281010.21573/vol39n12023.112810REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/112810/88125Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Flávio de Ligório2023-12-25T13:36:28Zoai:seer.ufrgs.br:article/112810Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:28Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL
NARRATIVAS SOBRE LA ESCASEZ DE PROFESORES LICENCIADOS ENMATEMÁTICAS EN CORRENTE, PIAUÍ, BRASIL
NARRATIVAS SOBRE A ESCASSEZ DE PROFESSORES LICENCIADOS EM MATEMÁTICA EM CORRENTE
title NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL
spellingShingle NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL
Silva, Flávio de Ligório
Política educacional
Patrimonialismo
Clientelismo
Escassez de professores
Policy
Clientelism
Teacher shortage
Política
Clientelismo
Escasez de maestros
title_short NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL
title_full NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL
title_fullStr NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL
title_full_unstemmed NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL
title_sort NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL
author Silva, Flávio de Ligório
author_facet Silva, Flávio de Ligório
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Flávio de Ligório
dc.subject.por.fl_str_mv Política educacional
Patrimonialismo
Clientelismo
Escassez de professores
Policy
Clientelism
Teacher shortage
Política
Clientelismo
Escasez de maestros
topic Política educacional
Patrimonialismo
Clientelismo
Escassez de professores
Policy
Clientelism
Teacher shortage
Política
Clientelismo
Escasez de maestros
description This study analyzes the relationship between politics and the scarcity of licensed math teachers in Corrente, a town in Piauí State, Brazil. Anchored on qualitative research in the light of sociology and social psychology, we aim to answer the question: what do the narratives of teachers reveal about the scarcity of math teachers in this town? The interviewees answered the open questions in two in-depth interviews. Then, we conducted a content analysis on the responses, according to Bardin (2016), which allowed us to understand the relationship between clientelist politics and the scarcity of math teachers in Corrente
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/112810
10.21573/vol39n12023.112810
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/112810
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.112810
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/112810/88125
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766372680466432