NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/112810 |
Resumo: | This study analyzes the relationship between politics and the scarcity of licensed math teachers in Corrente, a town in Piauí State, Brazil. Anchored on qualitative research in the light of sociology and social psychology, we aim to answer the question: what do the narratives of teachers reveal about the scarcity of math teachers in this town? The interviewees answered the open questions in two in-depth interviews. Then, we conducted a content analysis on the responses, according to Bardin (2016), which allowed us to understand the relationship between clientelist politics and the scarcity of math teachers in Corrente |
id |
UFRGS-22_27078f4a4fa2463ff768b9d3ce21de6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/112810 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZILNARRATIVAS SOBRE LA ESCASEZ DE PROFESORES LICENCIADOS ENMATEMÁTICAS EN CORRENTE, PIAUÍ, BRASILNARRATIVAS SOBRE A ESCASSEZ DE PROFESSORES LICENCIADOS EM MATEMÁTICA EM CORRENTEPolítica educacionalPatrimonialismoClientelismoEscassez de professoresPolicy Clientelism Teacher shortagePolítica ClientelismoEscasez de maestrosThis study analyzes the relationship between politics and the scarcity of licensed math teachers in Corrente, a town in Piauí State, Brazil. Anchored on qualitative research in the light of sociology and social psychology, we aim to answer the question: what do the narratives of teachers reveal about the scarcity of math teachers in this town? The interviewees answered the open questions in two in-depth interviews. Then, we conducted a content analysis on the responses, according to Bardin (2016), which allowed us to understand the relationship between clientelist politics and the scarcity of math teachers in CorrenteEl estudio analiza la relación entre política y escasez de profesores licenciados en matemáticas en Corrente, Piauí. Intentamos responder, a través de una investigación cualitativa a la luz de la sociología y la psicología social, la pregunta: ¿qué revelan las narrativas de los profesores sobre la escasez de profesores de matemáticas en este municipio? Los entrevistados respondieron preguntas abiertas de dos entrevistas en profundidad. Los datos producidos fueron sometidos a análisis de contenido según Bardin (2016) y permitieron comprender la relación entre la política clientelista y la escasez de profesores de matemáticas en Corrente.O estudo analisa a relação entre política e escassez de professores licenciados em matemática em Corrente, Piauí. Procurou-se responder, por de uma pesquisa qualitativa à luz da sociologia e da psicologia social, à pergunta: o que revelam as narrativas de professores sobre a escassez de docentes de matemática nesse município? Os depoentes responderam questões abertas de duas entrevistas em profundidade. Os dados produzidos foram submetidos à análise de conteúdo e permitiram compreender a relação entre a política clientelista e a escassez de professores de matemática em Corrente.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11281010.21573/vol39n12023.112810REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/112810/88125Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Flávio de Ligório2023-12-25T13:36:28Zoai:seer.ufrgs.br:article/112810Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:28Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL NARRATIVAS SOBRE LA ESCASEZ DE PROFESORES LICENCIADOS ENMATEMÁTICAS EN CORRENTE, PIAUÍ, BRASIL NARRATIVAS SOBRE A ESCASSEZ DE PROFESSORES LICENCIADOS EM MATEMÁTICA EM CORRENTE |
title |
NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL |
spellingShingle |
NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL Silva, Flávio de Ligório Política educacional Patrimonialismo Clientelismo Escassez de professores Policy Clientelism Teacher shortage Política Clientelismo Escasez de maestros |
title_short |
NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL |
title_full |
NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL |
title_fullStr |
NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL |
title_full_unstemmed |
NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL |
title_sort |
NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL |
author |
Silva, Flávio de Ligório |
author_facet |
Silva, Flávio de Ligório |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Flávio de Ligório |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política educacional Patrimonialismo Clientelismo Escassez de professores Policy Clientelism Teacher shortage Política Clientelismo Escasez de maestros |
topic |
Política educacional Patrimonialismo Clientelismo Escassez de professores Policy Clientelism Teacher shortage Política Clientelismo Escasez de maestros |
description |
This study analyzes the relationship between politics and the scarcity of licensed math teachers in Corrente, a town in Piauí State, Brazil. Anchored on qualitative research in the light of sociology and social psychology, we aim to answer the question: what do the narratives of teachers reveal about the scarcity of math teachers in this town? The interviewees answered the open questions in two in-depth interviews. Then, we conducted a content analysis on the responses, according to Bardin (2016), which allowed us to understand the relationship between clientelist politics and the scarcity of math teachers in Corrente |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/112810 10.21573/vol39n12023.112810 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/112810 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.112810 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/112810/88125 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766372680466432 |