State of the art of the public-private relation in k-12 education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Luiz
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68060
Resumo: One of the oldest debates in public educational policies is, undoubtedly, the participation of the private sector in educational services and the destination (or prohibition of use) of public funds for private schools. Taking advantage of the gaps opened with the drafting of the Federal Constitution of 1988, the private sector deepened its presence in the service provision in K-12 education. Census data show a strong presence of the sector and a number of institutions that survive receiving public resources for the maintenance of placements offered by them. Contrary to what was expected, it is in the capitals that we find situations that most counter the achievement of education as a universal right and a duty of the State. Despite safeguards present in the National Education Plan, federal programs and legal changes are strong signs that larger portions of the educational provision may be occupied by the private sector in the next decade
id UFRGS-27_6a527ad4be8b1bc7aefebb881127c844
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/68060
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling State of the art of the public-private relation in k-12 educationEstado da arte da relação público e privado na educação básicaPúblico-privado. Educação básica. Financiamento da educação.Public-private. K-12 education. Education funding.One of the oldest debates in public educational policies is, undoubtedly, the participation of the private sector in educational services and the destination (or prohibition of use) of public funds for private schools. Taking advantage of the gaps opened with the drafting of the Federal Constitution of 1988, the private sector deepened its presence in the service provision in K-12 education. Census data show a strong presence of the sector and a number of institutions that survive receiving public resources for the maintenance of placements offered by them. Contrary to what was expected, it is in the capitals that we find situations that most counter the achievement of education as a universal right and a duty of the State. Despite safeguards present in the National Education Plan, federal programs and legal changes are strong signs that larger portions of the educational provision may be occupied by the private sector in the next decadeUm dos debates mais antigos nas políticas públicas educacionais é, sem sombra de dúvida, a participação do setor privado no atendimento educacional e a destinação (ou proibição) de recursos públicos para escolas privadas. Aproveitando as brechas abertas com a redação da Constituição Federal de 1988, o setor privado aprofundou sua presença na prestação de serviço na educação básica. Os dados censitários mostram que é forte a presença do setor, com destaque para uma parcela de instituições que sobrevivem às custas de repasse de recursos públicos para a manutenção das vagas por elas oferecidas. Ao contrário do que era esperado, é nas capitais que encontramos as situações que mais contrariam a conquista da educação como direito de todos e dever do Estado. Em que pese salvaguardas presentes no PNE, os programas federais e mudanças legais são fortes sinalizações de que parcelas maiores da oferta educacional poderão ser ocupadas pelo setor privado na próxima década.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2015-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/6806010.17648/fineduca-2236-5907-v5-68060FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 5 (2015)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 5 (2015)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 5 (2015)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68060/38747Copyright (c) 2016 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Luiz2017-12-08T22:56:37Zoai:seer.ufrgs.br:article/68060Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2017-12-08T22:56:37FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv State of the art of the public-private relation in k-12 education
Estado da arte da relação público e privado na educação básica
title State of the art of the public-private relation in k-12 education
spellingShingle State of the art of the public-private relation in k-12 education
Araújo, Luiz
Público-privado. Educação básica. Financiamento da educação.
Public-private. K-12 education. Education funding.
title_short State of the art of the public-private relation in k-12 education
title_full State of the art of the public-private relation in k-12 education
title_fullStr State of the art of the public-private relation in k-12 education
title_full_unstemmed State of the art of the public-private relation in k-12 education
title_sort State of the art of the public-private relation in k-12 education
author Araújo, Luiz
author_facet Araújo, Luiz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Público-privado. Educação básica. Financiamento da educação.
Public-private. K-12 education. Education funding.
topic Público-privado. Educação básica. Financiamento da educação.
Public-private. K-12 education. Education funding.
description One of the oldest debates in public educational policies is, undoubtedly, the participation of the private sector in educational services and the destination (or prohibition of use) of public funds for private schools. Taking advantage of the gaps opened with the drafting of the Federal Constitution of 1988, the private sector deepened its presence in the service provision in K-12 education. Census data show a strong presence of the sector and a number of institutions that survive receiving public resources for the maintenance of placements offered by them. Contrary to what was expected, it is in the capitals that we find situations that most counter the achievement of education as a universal right and a duty of the State. Despite safeguards present in the National Education Plan, federal programs and legal changes are strong signs that larger portions of the educational provision may be occupied by the private sector in the next decade
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68060
10.17648/fineduca-2236-5907-v5-68060
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68060
identifier_str_mv 10.17648/fineduca-2236-5907-v5-68060
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/68060/38747
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 5 (2015)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 5 (2015)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 5 (2015)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050274756427776