O Forró eletrônico no nordeste: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trotta, Felipe
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/10321
Resumo: The band Aviões do Forró, from the state of Ceará, is one of the most important bands of the market segment called “eletronic forró”, which takes thousands of people to shows in several cities of Northeast of Brazil. This paper aims to investigate the models of musical circulation apllied by the band and relate these media strategies with the symbolic universes of music. The music here is understood as a communicational phenomen which is linked to social sharing of values, thoughts and world views. This case study intends to colaborate with the researches about the new music market, trying to associate its commercial structure to the construction of cultural identities.
id UFRGS-6_06fdb33bdf675a6daf2c501eb79fbe5b
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/10321
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling O Forró eletrônico no nordeste: um estudo de casoMúsica popular. Gêneros musicais. Forró eletrônico.Popular music. Music genres. Forró.Musica popular. Generos musicales. Forró.The band Aviões do Forró, from the state of Ceará, is one of the most important bands of the market segment called “eletronic forró”, which takes thousands of people to shows in several cities of Northeast of Brazil. This paper aims to investigate the models of musical circulation apllied by the band and relate these media strategies with the symbolic universes of music. The music here is understood as a communicational phenomen which is linked to social sharing of values, thoughts and world views. This case study intends to colaborate with the researches about the new music market, trying to associate its commercial structure to the construction of cultural identities.El conjunto cearense Aviões do Forró es uno de los principales representantes de este sector del mercado conocido como forró electrónico, que actualmente movimienta un público numeroso en ferias, “arraiás”, eventos y “vaquejadas” en todo el Nordeste brasileño. Este artículo busca reflexionar sobre los modelos de circulación y divulgación empregados por este conjunto y correlacionar estas estrategias midiáticas a los universos simbólicos de la música y a la experiencia sóciomusical de sus espectáculos. A partir de una comprensión de la música como un fenómeno comunicacional, este estudio de caso se propone a colaborar con la reflexión sobre las nuevas configuraciones del mercado de la música y sus relaciones con las construcciones identitárias y con las creaciones de redes sociales de producción compartida de símbolos, valores, pensamientos y visiones de mundo.A banda cearense Aviões do Forró é uma das principais representantes do segmento de mercado conhecido como forró eletrônico, que atualmente movimenta numeroso público em feiras, arraiais, eventos e vaquejadas em todo o Nordeste brasileiro. Este artigo busca refletir sobre os modelos de circulação e divulgação empregados pela banda e correlacionar tais estratégias midiáticas com os universos simbólicos da música e da experiência sócio-musical de seus shows. Entendendo a música como um fenômeno comunicacional, este estudo de caso pretende colaborar com uma reflexão sobre as novas configurações do mercado de música, relacionando-as às construções identitárias e à criação de redes de compartilhamento social de símbolos, valores, pensamentos e visões de mundo.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2009-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/10321Intexto; No. 20 (2009); 102-116Intexto; Núm. 20 (2009); 102-116Intexto; No. 20 (2009); 102-116Intexto; N. 20 (2009); 102-116Intexto; n. 20 (2009); 102-1161807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/10321/6029Copyright (c) 2009 Felipe Trottahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrotta, Felipe2023-11-27T15:04:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/10321Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-27T15:04:04Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv O Forró eletrônico no nordeste: um estudo de caso
title O Forró eletrônico no nordeste: um estudo de caso
spellingShingle O Forró eletrônico no nordeste: um estudo de caso
Trotta, Felipe
Música popular. Gêneros musicais. Forró eletrônico.
Popular music. Music genres. Forró.
Musica popular. Generos musicales. Forró.
title_short O Forró eletrônico no nordeste: um estudo de caso
title_full O Forró eletrônico no nordeste: um estudo de caso
title_fullStr O Forró eletrônico no nordeste: um estudo de caso
title_full_unstemmed O Forró eletrônico no nordeste: um estudo de caso
title_sort O Forró eletrônico no nordeste: um estudo de caso
author Trotta, Felipe
author_facet Trotta, Felipe
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trotta, Felipe
dc.subject.por.fl_str_mv Música popular. Gêneros musicais. Forró eletrônico.
Popular music. Music genres. Forró.
Musica popular. Generos musicales. Forró.
topic Música popular. Gêneros musicais. Forró eletrônico.
Popular music. Music genres. Forró.
Musica popular. Generos musicales. Forró.
description The band Aviões do Forró, from the state of Ceará, is one of the most important bands of the market segment called “eletronic forró”, which takes thousands of people to shows in several cities of Northeast of Brazil. This paper aims to investigate the models of musical circulation apllied by the band and relate these media strategies with the symbolic universes of music. The music here is understood as a communicational phenomen which is linked to social sharing of values, thoughts and world views. This case study intends to colaborate with the researches about the new music market, trying to associate its commercial structure to the construction of cultural identities.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/10321
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/10321
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/10321/6029
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2009 Felipe Trotta
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2009 Felipe Trotta
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; No. 20 (2009); 102-116
Intexto; Núm. 20 (2009); 102-116
Intexto; No. 20 (2009); 102-116
Intexto; N. 20 (2009); 102-116
Intexto; n. 20 (2009); 102-116
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766108004155392