New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short films
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/90115 |
Resumo: | Another language emerges in the Brazilian short films scenario. Using a hybrid narrative, the directors shape the filmic form according to a particular ideal of representation. Therefore, we start with Noël Carroll's concept film of presumptive assertion, and we analyze the short films Deus (2016), by Vinícius Silva and Magalhães (2018), by Lucas Lazarini. We observe the positioning of subjective action pointed to an assertion of the contemporary world. Next, we list new qualities inaugurated on the construction of the image in each one of the works, according to the observations of the theory. |
id |
UFRGS-6_9088ec70bfd8551e736914acce937258 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/90115 |
network_acronym_str |
UFRGS-6 |
network_name_str |
Intexto (Porto Alegre) |
repository_id_str |
|
spelling |
New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short filmsCinema de asserção pressuposta: apontamentos sobre a construção intencional em dois curtas-metragens brasileirosCurta-metragem. Cinema Brasileiro. Ficção. Documentário. Cinema de asserção pressuposta.Short film. Brazilian Cinema. Fiction. Documentary. Film of presumptive assertion.Another language emerges in the Brazilian short films scenario. Using a hybrid narrative, the directors shape the filmic form according to a particular ideal of representation. Therefore, we start with Noël Carroll's concept film of presumptive assertion, and we analyze the short films Deus (2016), by Vinícius Silva and Magalhães (2018), by Lucas Lazarini. We observe the positioning of subjective action pointed to an assertion of the contemporary world. Next, we list new qualities inaugurated on the construction of the image in each one of the works, according to the observations of the theory.Outra linguagem surge no cenário de produção cinematográfica de curtas-metragens brasileiros. Utilizando-se de uma narrativa híbrida, diretores moldam a forma fílmica de acordo com um ideal de representação particular. Parte-se do conceito do cinema de asserção pressuposta, de Noël Carroll (2005), para análise dos curtas-metragens Deus (2016), de Vinícius Silva, e Magalhães (2018), de Lucas Lazarini. Observa-se o enquadramento da ação subjetiva apontado para uma asserção do mundo contemporâneo e listam-se as novas qualidades da construção da imagem em cada uma das obras. Universidade Federal do Rio Grande do Sul2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/9011510.19132/1807-8583202050.199-221Intexto; n. 50, set./dez. 2020; 199-221Intexto; n. 50, set./dez. 2020; 199-221Intexto; n. 50, set./dez. 2020; 199-221Intexto; n. 50, set./dez. 2020; 199-221Intexto; n. 50, set./dez. 2020; 199-2211807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/90115/55277Copyright (c) 2020 Cristiana Magalhães de Carvalo Azevedo, Potiguara Mendes da Silveira Jr, Marília Xavier de Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Cristiana Magalhães de Carvaloda Silveira Jr, Potiguara Mendesde Lima, Marília Xavier2023-11-23T15:02:20Zoai:seer.ufrgs.br:article/90115Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-23T15:02:20Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short films Cinema de asserção pressuposta: apontamentos sobre a construção intencional em dois curtas-metragens brasileiros |
title |
New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short films |
spellingShingle |
New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short films Azevedo, Cristiana Magalhães de Carvalo Curta-metragem. Cinema Brasileiro. Ficção. Documentário. Cinema de asserção pressuposta. Short film. Brazilian Cinema. Fiction. Documentary. Film of presumptive assertion. |
title_short |
New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short films |
title_full |
New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short films |
title_fullStr |
New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short films |
title_full_unstemmed |
New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short films |
title_sort |
New aesthetic horizon: notes on intentional construction in Brazilian short films |
author |
Azevedo, Cristiana Magalhães de Carvalo |
author_facet |
Azevedo, Cristiana Magalhães de Carvalo da Silveira Jr, Potiguara Mendes de Lima, Marília Xavier |
author_role |
author |
author2 |
da Silveira Jr, Potiguara Mendes de Lima, Marília Xavier |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Cristiana Magalhães de Carvalo da Silveira Jr, Potiguara Mendes de Lima, Marília Xavier |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curta-metragem. Cinema Brasileiro. Ficção. Documentário. Cinema de asserção pressuposta. Short film. Brazilian Cinema. Fiction. Documentary. Film of presumptive assertion. |
topic |
Curta-metragem. Cinema Brasileiro. Ficção. Documentário. Cinema de asserção pressuposta. Short film. Brazilian Cinema. Fiction. Documentary. Film of presumptive assertion. |
description |
Another language emerges in the Brazilian short films scenario. Using a hybrid narrative, the directors shape the filmic form according to a particular ideal of representation. Therefore, we start with Noël Carroll's concept film of presumptive assertion, and we analyze the short films Deus (2016), by Vinícius Silva and Magalhães (2018), by Lucas Lazarini. We observe the positioning of subjective action pointed to an assertion of the contemporary world. Next, we list new qualities inaugurated on the construction of the image in each one of the works, according to the observations of the theory. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/90115 10.19132/1807-8583202050.199-221 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/90115 |
identifier_str_mv |
10.19132/1807-8583202050.199-221 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/90115/55277 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Intexto; n. 50, set./dez. 2020; 199-221 Intexto; n. 50, set./dez. 2020; 199-221 Intexto; n. 50, set./dez. 2020; 199-221 Intexto; n. 50, set./dez. 2020; 199-221 Intexto; n. 50, set./dez. 2020; 199-221 1807-8583 reponame:Intexto (Porto Alegre) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Intexto (Porto Alegre) |
collection |
Intexto (Porto Alegre) |
repository.name.fl_str_mv |
Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||intexto@ufrgs.br |
_version_ |
1799766110408540160 |