Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informática na Educação: teoria & prática |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2310 |
Resumo: | The goal of this paper is to show that it is possible to stimulate informal learning in museums by means of virtual communities based on repositories of learning objects, communicatory tools and the production of learning objects by the visitors. The focus of the work is to stimulate informal learning by motivating the participation/involvement of the visitor in the activities of a virtual community of museum’s visitors, following the assumption that information, communication, interaction and cooperation are essential for the learning process in the informal context of museums. We believe that the informal learning process that can be provided by virtual communities, together with learning resources like learning objects, can provide the necessary means for the educational actions in museums. In view of this, we have built and successfully experimented with CV-Muzar, a learning object-based virtual community environment for the Augusto Ruschi Zoobotanic Museum at UPF, that we report in this paper. |
id |
UFRGS-7_9c348cff2421c79e5e1081484376beb1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/2310 |
network_acronym_str |
UFRGS-7 |
network_name_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning CommunitiesAmpliando as Ações Educativas dos Museus por meio da Formação de Comunidades Virtuais de AprendizagemComunidades Virtuais de AprendizagemAprendizagem Informal em MuseusInformática na Educação em MuseusObjetos de AprendizagemThe goal of this paper is to show that it is possible to stimulate informal learning in museums by means of virtual communities based on repositories of learning objects, communicatory tools and the production of learning objects by the visitors. The focus of the work is to stimulate informal learning by motivating the participation/involvement of the visitor in the activities of a virtual community of museum’s visitors, following the assumption that information, communication, interaction and cooperation are essential for the learning process in the informal context of museums. We believe that the informal learning process that can be provided by virtual communities, together with learning resources like learning objects, can provide the necessary means for the educational actions in museums. In view of this, we have built and successfully experimented with CV-Muzar, a learning object-based virtual community environment for the Augusto Ruschi Zoobotanic Museum at UPF, that we report in this paper.Este artigo tem como objetivo mostrar que é possível incentivar a aprendizagem informal em museus através da construção de comunidades virtuais, com base em repositórios de objetos de aprendizagem, ferramentas comunicacionais e produção de OAs por parte dos visitantes. O enfoque é incentivar a aprendizagem no sentido de motivar a participação/envolvimento do visitante nas atividades da comunidade virtual. Nesta perspectiva, partimos do pressuposto de que a informação, a comunicação, a interação e a cooperação são essenciais para o processo de aprender no contexto informal dos museus. Acreditamos que a interação e a cooperação são partes integrantes do processo de aprendizagem proporcionado por comunidades virtuais e que o principal recurso de aprendizagem oferecido nessas comunidades são os objetos de aprendizagem. Diante do exposto, construímos a Comunidade Virtual do Muzar e realizamos uma experimentação do ambiente de modo a verificar o quanto os visitantes são incentivados a produzir novos conhecimentos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2006-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/231010.22456/1982-1654.2310Computers in education: theory & practice; Vol. 9 No. 1 (2006): Virtual Challenges in EducationInformática na educação: teoria & prática; v. 9 n. 1 (2006): Desafios do Virtual para Educação1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2310/1010De Marchi, Ana Carolina BertolettiCosta, Antônio Carlos da Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-24T13:28:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/2310Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2019-04-24T13:28:45Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities Ampliando as Ações Educativas dos Museus por meio da Formação de Comunidades Virtuais de Aprendizagem |
title |
Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities |
spellingShingle |
Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities De Marchi, Ana Carolina Bertoletti Comunidades Virtuais de Aprendizagem Aprendizagem Informal em Museus Informática na Educação em Museus Objetos de Aprendizagem |
title_short |
Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities |
title_full |
Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities |
title_fullStr |
Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities |
title_full_unstemmed |
Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities |
title_sort |
Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities |
author |
De Marchi, Ana Carolina Bertoletti |
author_facet |
De Marchi, Ana Carolina Bertoletti Costa, Antônio Carlos da Rocha |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Antônio Carlos da Rocha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De Marchi, Ana Carolina Bertoletti Costa, Antônio Carlos da Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunidades Virtuais de Aprendizagem Aprendizagem Informal em Museus Informática na Educação em Museus Objetos de Aprendizagem |
topic |
Comunidades Virtuais de Aprendizagem Aprendizagem Informal em Museus Informática na Educação em Museus Objetos de Aprendizagem |
description |
The goal of this paper is to show that it is possible to stimulate informal learning in museums by means of virtual communities based on repositories of learning objects, communicatory tools and the production of learning objects by the visitors. The focus of the work is to stimulate informal learning by motivating the participation/involvement of the visitor in the activities of a virtual community of museum’s visitors, following the assumption that information, communication, interaction and cooperation are essential for the learning process in the informal context of museums. We believe that the informal learning process that can be provided by virtual communities, together with learning resources like learning objects, can provide the necessary means for the educational actions in museums. In view of this, we have built and successfully experimented with CV-Muzar, a learning object-based virtual community environment for the Augusto Ruschi Zoobotanic Museum at UPF, that we report in this paper. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-05-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2310 10.22456/1982-1654.2310 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2310 |
identifier_str_mv |
10.22456/1982-1654.2310 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2310/1010 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Computers in education: theory & practice; Vol. 9 No. 1 (2006): Virtual Challenges in Education Informática na educação: teoria & prática; v. 9 n. 1 (2006): Desafios do Virtual para Educação 1982-1654 1516-084X reponame:Informática na Educação: teoria & prática instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
collection |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository.name.fl_str_mv |
Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista@pgie.ufrgs.br |
_version_ |
1799766181035376640 |