Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Marchi, Ana Carolina Bertoletti
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Costa, Antônio Carlos da Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informática na Educação: teoria & prática
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2310
Resumo: The goal of this paper is to show that it is possible to stimulate informal learning in museums by means of virtual communities based on repositories of learning objects, communicatory tools and the production of learning objects by the visitors. The focus of the work is to stimulate informal learning by motivating the participation/involvement of the visitor in the activities of a virtual community of museum’s visitors, following the assumption that information, communication, interaction and cooperation are essential for the learning process in the informal context of museums. We believe that the informal learning process that can be provided by virtual communities, together with learning resources like learning objects, can provide the necessary means for the educational actions in museums. In view of this, we have built and successfully experimented with CV-Muzar, a learning object-based virtual community environment for the Augusto Ruschi Zoobotanic Museum at UPF, that we report in this paper.
id UFRGS-7_9c348cff2421c79e5e1081484376beb1
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/2310
network_acronym_str UFRGS-7
network_name_str Informática na Educação: teoria & prática
repository_id_str
spelling Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning CommunitiesAmpliando as Ações Educativas dos Museus por meio da Formação de Comunidades Virtuais de AprendizagemComunidades Virtuais de AprendizagemAprendizagem Informal em MuseusInformática na Educação em MuseusObjetos de AprendizagemThe goal of this paper is to show that it is possible to stimulate informal learning in museums by means of virtual communities based on repositories of learning objects, communicatory tools and the production of learning objects by the visitors. The focus of the work is to stimulate informal learning by motivating the participation/involvement of the visitor in the activities of a virtual community of museum’s visitors, following the assumption that information, communication, interaction and cooperation are essential for the learning process in the informal context of museums. We believe that the informal learning process that can be provided by virtual communities, together with learning resources like learning objects, can provide the necessary means for the educational actions in museums. In view of this, we have built and successfully experimented with CV-Muzar, a learning object-based virtual community environment for the Augusto Ruschi Zoobotanic Museum at UPF, that we report in this paper.Este artigo tem como objetivo mostrar que é possível incentivar a aprendizagem informal em museus através da construção de comunidades virtuais, com base em repositórios de objetos de aprendizagem, ferramentas comunicacionais e produção de OAs por parte dos visitantes. O enfoque é incentivar a aprendizagem no sentido de motivar a participação/envolvimento do visitante nas atividades da comunidade virtual. Nesta perspectiva, partimos do pressuposto de que a informação, a comunicação, a interação e a cooperação são essenciais para o processo de aprender no contexto informal dos museus. Acreditamos que a interação e a cooperação são partes integrantes do processo de aprendizagem proporcionado por comunidades virtuais e que o principal recurso de aprendizagem oferecido nessas comunidades são os objetos de aprendizagem. Diante do exposto, construímos a Comunidade Virtual do Muzar e realizamos uma experimentação do ambiente de modo a verificar o quanto os visitantes são incentivados a produzir novos conhecimentos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2006-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/231010.22456/1982-1654.2310Computers in education: theory & practice; Vol. 9 No. 1 (2006): Virtual Challenges in EducationInformática na educação: teoria & prática; v. 9 n. 1 (2006): Desafios do Virtual para Educação1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2310/1010De Marchi, Ana Carolina BertolettiCosta, Antônio Carlos da Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-24T13:28:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/2310Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2019-04-24T13:28:45Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities
Ampliando as Ações Educativas dos Museus por meio da Formação de Comunidades Virtuais de Aprendizagem
title Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities
spellingShingle Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities
De Marchi, Ana Carolina Bertoletti
Comunidades Virtuais de Aprendizagem
Aprendizagem Informal em Museus
Informática na Educação em Museus
Objetos de Aprendizagem
title_short Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities
title_full Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities
title_fullStr Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities
title_full_unstemmed Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities
title_sort Enhancing Educational Actions in Museums Through Virtual Learning Communities
author De Marchi, Ana Carolina Bertoletti
author_facet De Marchi, Ana Carolina Bertoletti
Costa, Antônio Carlos da Rocha
author_role author
author2 Costa, Antônio Carlos da Rocha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv De Marchi, Ana Carolina Bertoletti
Costa, Antônio Carlos da Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Comunidades Virtuais de Aprendizagem
Aprendizagem Informal em Museus
Informática na Educação em Museus
Objetos de Aprendizagem
topic Comunidades Virtuais de Aprendizagem
Aprendizagem Informal em Museus
Informática na Educação em Museus
Objetos de Aprendizagem
description The goal of this paper is to show that it is possible to stimulate informal learning in museums by means of virtual communities based on repositories of learning objects, communicatory tools and the production of learning objects by the visitors. The focus of the work is to stimulate informal learning by motivating the participation/involvement of the visitor in the activities of a virtual community of museum’s visitors, following the assumption that information, communication, interaction and cooperation are essential for the learning process in the informal context of museums. We believe that the informal learning process that can be provided by virtual communities, together with learning resources like learning objects, can provide the necessary means for the educational actions in museums. In view of this, we have built and successfully experimented with CV-Muzar, a learning object-based virtual community environment for the Augusto Ruschi Zoobotanic Museum at UPF, that we report in this paper.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-05-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2310
10.22456/1982-1654.2310
url https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2310
identifier_str_mv 10.22456/1982-1654.2310
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2310/1010
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Computers in education: theory & practice; Vol. 9 No. 1 (2006): Virtual Challenges in Education
Informática na educação: teoria & prática; v. 9 n. 1 (2006): Desafios do Virtual para Educação
1982-1654
1516-084X
reponame:Informática na Educação: teoria & prática
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Informática na Educação: teoria & prática
collection Informática na Educação: teoria & prática
repository.name.fl_str_mv Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revista@pgie.ufrgs.br
_version_ 1799766181035376640