Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102195 |
Resumo: | Digital media promote the dissemination of information on a large scale, including Fake News, generating misinformation, infodemic and social chaos. This article sought to highlight the correlation between these themes, taking as an example the chaotic scenario marked by the COVID-19 pandemic. This is a bibliographic and documentary essay with a qualitative approach. It identifies negative impacts on the pandemic scenario promoted by inaccurate and untrue information. It is considered that the critical information literacy and the performance of fact-checking agencies stand out as indispensable elements to deal with the damages resulting from the combination of these elements. |
id |
UFRGS-8_89e45b65d50295116909af4ab64cc998 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/102195 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19Desinformação, infodemia e caos social: impactos negativos das fake news no cenário da COVID-19Caos social. Competência em Informação. COVID-19. Desinformação. Fake news. Infodemia.Social chaos. Information Literacy. COVID-19. Misinformation. Fake news. Infodemic.Digital media promote the dissemination of information on a large scale, including Fake News, generating misinformation, infodemic and social chaos. This article sought to highlight the correlation between these themes, taking as an example the chaotic scenario marked by the COVID-19 pandemic. This is a bibliographic and documentary essay with a qualitative approach. It identifies negative impacts on the pandemic scenario promoted by inaccurate and untrue information. It is considered that the critical information literacy and the performance of fact-checking agencies stand out as indispensable elements to deal with the damages resulting from the combination of these elements.Os meios digitais promovem a disseminação de informação em grande escala, inclusive fake news, gerando desinformação, infodemia e caos social. Este artigo buscou evidenciar a correlação entre essas temáticas, tomando como exemplo o cenário caótico marcado pela pandemia da COVID-19. Trata-se de ensaio de caráter bibliográfico e documental com abordagem qualitativa. Identifica impactos negativos no cenário da pandemia promovidos por informações imprecisas e inverídicas. Considera-se que a competência crítica em informação e a atuação das agências de fact-checking se destacam como elementos indispensáveis para lidar com os danos provenientes da combinação desses elementos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10219510.19132/1808-5245271.30-53Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-53Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-53Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-531808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102195/59076Copyright (c) 2020 João Rodrigo Santos Ferreira, Paulo Ricardo Silva Lima, Edivanio Duarte de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, João Rodrigo SantosLima, Paulo Ricardo SilvaSouza, Edivanio Duarte de2023-11-29T17:11:21Zoai:seer.ufrgs.br:article/102195Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-29T17:11:21Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19 Desinformação, infodemia e caos social: impactos negativos das fake news no cenário da COVID-19 |
title |
Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19 |
spellingShingle |
Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19 Ferreira, João Rodrigo Santos Caos social. Competência em Informação. COVID-19. Desinformação. Fake news. Infodemia. Social chaos. Information Literacy. COVID-19. Misinformation. Fake news. Infodemic. |
title_short |
Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19 |
title_full |
Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19 |
title_fullStr |
Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19 |
title_full_unstemmed |
Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19 |
title_sort |
Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19 |
author |
Ferreira, João Rodrigo Santos |
author_facet |
Ferreira, João Rodrigo Santos Lima, Paulo Ricardo Silva Souza, Edivanio Duarte de |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Paulo Ricardo Silva Souza, Edivanio Duarte de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, João Rodrigo Santos Lima, Paulo Ricardo Silva Souza, Edivanio Duarte de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Caos social. Competência em Informação. COVID-19. Desinformação. Fake news. Infodemia. Social chaos. Information Literacy. COVID-19. Misinformation. Fake news. Infodemic. |
topic |
Caos social. Competência em Informação. COVID-19. Desinformação. Fake news. Infodemia. Social chaos. Information Literacy. COVID-19. Misinformation. Fake news. Infodemic. |
description |
Digital media promote the dissemination of information on a large scale, including Fake News, generating misinformation, infodemic and social chaos. This article sought to highlight the correlation between these themes, taking as an example the chaotic scenario marked by the COVID-19 pandemic. This is a bibliographic and documentary essay with a qualitative approach. It identifies negative impacts on the pandemic scenario promoted by inaccurate and untrue information. It is considered that the critical information literacy and the performance of fact-checking agencies stand out as indispensable elements to deal with the damages resulting from the combination of these elements. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102195 10.19132/1808-5245271.30-53 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102195 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245271.30-53 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102195/59076 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 João Rodrigo Santos Ferreira, Paulo Ricardo Silva Lima, Edivanio Duarte de Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 João Rodrigo Santos Ferreira, Paulo Ricardo Silva Lima, Edivanio Duarte de Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-53 Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-53 Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-53 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438636016533504 |