Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, João Rodrigo Santos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lima, Paulo Ricardo Silva, Souza, Edivanio Duarte de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102195
Resumo: Digital media promote the dissemination of information on a large scale, including Fake News, generating misinformation, infodemic and social chaos. This article sought to highlight the correlation between these themes, taking as an example the chaotic scenario marked by the COVID-19 pandemic. This is a bibliographic and documentary essay with a qualitative approach. It identifies negative impacts on the pandemic scenario promoted by inaccurate and untrue information. It is considered that the critical information literacy and the performance of fact-checking agencies stand out as indispensable elements to deal with the damages resulting from the combination of these elements.
id UFRGS-8_89e45b65d50295116909af4ab64cc998
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/102195
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19Desinformação, infodemia e caos social: impactos negativos das fake news no cenário da COVID-19Caos social. Competência em Informação. COVID-19. Desinformação. Fake news. Infodemia.Social chaos. Information Literacy. COVID-19. Misinformation. Fake news. Infodemic.Digital media promote the dissemination of information on a large scale, including Fake News, generating misinformation, infodemic and social chaos. This article sought to highlight the correlation between these themes, taking as an example the chaotic scenario marked by the COVID-19 pandemic. This is a bibliographic and documentary essay with a qualitative approach. It identifies negative impacts on the pandemic scenario promoted by inaccurate and untrue information. It is considered that the critical information literacy and the performance of fact-checking agencies stand out as indispensable elements to deal with the damages resulting from the combination of these elements.Os meios digitais promovem a disseminação de informação em grande escala, inclusive fake news, gerando desinformação, infodemia e caos social. Este artigo buscou evidenciar a correlação entre essas temáticas, tomando como exemplo o cenário caótico marcado pela pandemia da COVID-19. Trata-se de ensaio de caráter bibliográfico e documental com abordagem qualitativa. Identifica impactos negativos no cenário da pandemia promovidos por informações imprecisas e inverídicas. Considera-se que a competência crítica em informação e a atuação das agências de fact-checking se destacam como elementos indispensáveis para lidar com os danos provenientes da combinação desses elementos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10219510.19132/1808-5245271.30-53Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-53Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-53Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-531808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102195/59076Copyright (c) 2020 João Rodrigo Santos Ferreira, Paulo Ricardo Silva Lima, Edivanio Duarte de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, João Rodrigo SantosLima, Paulo Ricardo SilvaSouza, Edivanio Duarte de2023-11-29T17:11:21Zoai:seer.ufrgs.br:article/102195Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-29T17:11:21Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19
Desinformação, infodemia e caos social: impactos negativos das fake news no cenário da COVID-19
title Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19
spellingShingle Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19
Ferreira, João Rodrigo Santos
Caos social. Competência em Informação. COVID-19. Desinformação. Fake news. Infodemia.
Social chaos. Information Literacy. COVID-19. Misinformation. Fake news. Infodemic.
title_short Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19
title_full Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19
title_fullStr Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19
title_full_unstemmed Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19
title_sort Misinformation, infodemic and social chaos: negative impacts of fake news on the scenario of COVID-19
author Ferreira, João Rodrigo Santos
author_facet Ferreira, João Rodrigo Santos
Lima, Paulo Ricardo Silva
Souza, Edivanio Duarte de
author_role author
author2 Lima, Paulo Ricardo Silva
Souza, Edivanio Duarte de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, João Rodrigo Santos
Lima, Paulo Ricardo Silva
Souza, Edivanio Duarte de
dc.subject.por.fl_str_mv Caos social. Competência em Informação. COVID-19. Desinformação. Fake news. Infodemia.
Social chaos. Information Literacy. COVID-19. Misinformation. Fake news. Infodemic.
topic Caos social. Competência em Informação. COVID-19. Desinformação. Fake news. Infodemia.
Social chaos. Information Literacy. COVID-19. Misinformation. Fake news. Infodemic.
description Digital media promote the dissemination of information on a large scale, including Fake News, generating misinformation, infodemic and social chaos. This article sought to highlight the correlation between these themes, taking as an example the chaotic scenario marked by the COVID-19 pandemic. This is a bibliographic and documentary essay with a qualitative approach. It identifies negative impacts on the pandemic scenario promoted by inaccurate and untrue information. It is considered that the critical information literacy and the performance of fact-checking agencies stand out as indispensable elements to deal with the damages resulting from the combination of these elements.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102195
10.19132/1808-5245271.30-53
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102195
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245271.30-53
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/102195/59076
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 João Rodrigo Santos Ferreira, Paulo Ricardo Silva Lima, Edivanio Duarte de Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 João Rodrigo Santos Ferreira, Paulo Ricardo Silva Lima, Edivanio Duarte de Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-53
Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-53
Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 30-53
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438636016533504