Information literacy for use of open data: trends and perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Patrick
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Marks Low, Marieta, Santos, Andrey Anderson dos, Cândido, Ana Clara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545
Resumo: The production of data, as well as its availability on digital platforms in open formats, is a movement known as Open Data, which has gained momentum in recent years and refers to data from various domains, with particular emphasis on those arising from governmental activities and those produced in research. Authors have alerted to the problem of lack of skills among users and the general public for effective use of open data. Seeking to understand what the literature says about Information Literacy in practices involving open data, a systematic literature review was conducted, covering interdisciplinary perspectives, utilizing the Web of Science database for data collection. Two main research trends were identified: one investigating open data as a pedagogical element in educational research; and the other discussing the skills associated with practices involving Open Data. This work presents an analysis of articles comprising the second group. Since the description of the skills necessary for the use of Open Data is not consolidated in the literature, this study contributes to the understanding of competence in Open Data in various contexts.
id UFRGS-8_9c35f9cec4281ec84d75e6550e597201
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/136545
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Information literacy for use of open data: trends and perspectivesCompetência informacional para uso de Dados Abertos: tendências e perspectivasdados abertoscompetência em informaçãocompetência em dadosrevisão sistemática de literaturatendências de pesquisaopen datainformation literacydata literacysystematic literature reviewresearch trendsThe production of data, as well as its availability on digital platforms in open formats, is a movement known as Open Data, which has gained momentum in recent years and refers to data from various domains, with particular emphasis on those arising from governmental activities and those produced in research. Authors have alerted to the problem of lack of skills among users and the general public for effective use of open data. Seeking to understand what the literature says about Information Literacy in practices involving open data, a systematic literature review was conducted, covering interdisciplinary perspectives, utilizing the Web of Science database for data collection. Two main research trends were identified: one investigating open data as a pedagogical element in educational research; and the other discussing the skills associated with practices involving Open Data. This work presents an analysis of articles comprising the second group. Since the description of the skills necessary for the use of Open Data is not consolidated in the literature, this study contributes to the understanding of competence in Open Data in various contexts.A produção de dados, bem como sua disponibilização em plataformas digitais em formato aberto, é um movimento conhecido como Dados Abertos, que ganhou força nos anos recentes e se refere a dados de diversos domínios, com destaque para os decorrentes das atividades governamentais e àqueles produzidos em pesquisas. Autores têm alertado para o problema da falta de habilidades dos usuários e do público em geral para que haja um uso efetivo dos dados abertos. Buscando compreender o que diz a literatura sobre a Competência em Informação em práticas com dados abertos, foi realizada uma revisão sistemática da literatura internacional, com cobertura interdisciplinar, utilizando-se a base Web of Science para a coleta dos dados. Verificaram-se duas principais tendências de pesquisa: uma que investiga os dados abertos como elemento pedagógico, em pesquisas sobre educação; e a outra que discute as habilidades associadas a práticas envolvendo Dados Abertos. Este trabalho apresenta uma análise dos artigos que compõem o segundo grupo. Uma vez que a descrição das habilidades necessárias para o uso de Dados Abertos não está consolidada na literatura, este estudo contribui para a compreensão da competência em Dados Abertos em diversos contextos.  Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/13654510.1590/1808-5245.30.136545Em Questão; Vol. 30 (2024); 136545Em Questão; Vol. 30 (2024); 136545Em Questão; v. 30 (2024); 1365451808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545/91942https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545/91716Copyright (c) 2023 Patrick Cunha, Marieta Marks Low, Andrey Anderson dos Santos, Ana Clara Cândidohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, PatrickMarks Low, MarietaSantos, Andrey Anderson dosCândido, Ana Clara2024-05-20T14:52:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/136545Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-05-20T14:52:16Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Information literacy for use of open data: trends and perspectives
Competência informacional para uso de Dados Abertos: tendências e perspectivas
title Information literacy for use of open data: trends and perspectives
spellingShingle Information literacy for use of open data: trends and perspectives
Cunha, Patrick
dados abertos
competência em informação
competência em dados
revisão sistemática de literatura
tendências de pesquisa
open data
information literacy
data literacy
systematic literature review
research trends
title_short Information literacy for use of open data: trends and perspectives
title_full Information literacy for use of open data: trends and perspectives
title_fullStr Information literacy for use of open data: trends and perspectives
title_full_unstemmed Information literacy for use of open data: trends and perspectives
title_sort Information literacy for use of open data: trends and perspectives
author Cunha, Patrick
author_facet Cunha, Patrick
Marks Low, Marieta
Santos, Andrey Anderson dos
Cândido, Ana Clara
author_role author
author2 Marks Low, Marieta
Santos, Andrey Anderson dos
Cândido, Ana Clara
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Patrick
Marks Low, Marieta
Santos, Andrey Anderson dos
Cândido, Ana Clara
dc.subject.por.fl_str_mv dados abertos
competência em informação
competência em dados
revisão sistemática de literatura
tendências de pesquisa
open data
information literacy
data literacy
systematic literature review
research trends
topic dados abertos
competência em informação
competência em dados
revisão sistemática de literatura
tendências de pesquisa
open data
information literacy
data literacy
systematic literature review
research trends
description The production of data, as well as its availability on digital platforms in open formats, is a movement known as Open Data, which has gained momentum in recent years and refers to data from various domains, with particular emphasis on those arising from governmental activities and those produced in research. Authors have alerted to the problem of lack of skills among users and the general public for effective use of open data. Seeking to understand what the literature says about Information Literacy in practices involving open data, a systematic literature review was conducted, covering interdisciplinary perspectives, utilizing the Web of Science database for data collection. Two main research trends were identified: one investigating open data as a pedagogical element in educational research; and the other discussing the skills associated with practices involving Open Data. This work presents an analysis of articles comprising the second group. Since the description of the skills necessary for the use of Open Data is not consolidated in the literature, this study contributes to the understanding of competence in Open Data in various contexts.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545
10.1590/1808-5245.30.136545
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545
identifier_str_mv 10.1590/1808-5245.30.136545
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545/91942
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/136545/91716
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Patrick Cunha, Marieta Marks Low, Andrey Anderson dos Santos, Ana Clara Cândido
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Patrick Cunha, Marieta Marks Low, Andrey Anderson dos Santos, Ana Clara Cândido
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 30 (2024); 136545
Em Questão; Vol. 30 (2024); 136545
Em Questão; v. 30 (2024); 136545
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766161943953408