Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, Ariane Barbosa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Barbosa, Ricardo Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103913
Resumo: The paper reports a research, of an interdisciplinary nature, that describes management practices, approaches, and interfaces between organizational communication and knowledge management in a company of the service sector and car rental products. The data obtained endorses the relational paradigms of communication and organizational knowledge as the most appropriate for the promotion of interpersonal dialogue in the work environment. The study highlights the importance of the formation of a “ba” conducive to the sharing of information and the creation of knowledge within the studied organization. The results show that the “ba” stimulates the promotion of commitment of internal audiences to the organization, awareness of changes in the corporate environment, an understanding of the evolution of organizational objectives and a feeling of belonging to the organization. The results also demonstrate the relevance of internal communication for the sharing of information and the creation of organizational knowledge.
id UFRGS-8_9f80ecbf1efdec78905ebeadf73844d1
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/103913
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areasComunicação Organizacional e Gestão do Conhecimento: interface entre áreasComunicação internaCompartilhamento de informaçãoCriação de conhecimentoContexto capacitanteInterdisciplinaridadeInternal communication. Information sharing. Knowledge creation. Ba. Interdisciplinarity.The paper reports a research, of an interdisciplinary nature, that describes management practices, approaches, and interfaces between organizational communication and knowledge management in a company of the service sector and car rental products. The data obtained endorses the relational paradigms of communication and organizational knowledge as the most appropriate for the promotion of interpersonal dialogue in the work environment. The study highlights the importance of the formation of a “ba” conducive to the sharing of information and the creation of knowledge within the studied organization. The results show that the “ba” stimulates the promotion of commitment of internal audiences to the organization, awareness of changes in the corporate environment, an understanding of the evolution of organizational objectives and a feeling of belonging to the organization. The results also demonstrate the relevance of internal communication for the sharing of information and the creation of organizational knowledge.O trabalho relata uma pesquisa, de natureza interdisciplinar, que descreve práticas e abordagens gerenciais da comunicação organizacional e da gestão do conhecimento, identificando interface entre as áreas. Trata-se de uma pesquisa descritiva, com base em um estudo de caso realizado em uma empresa do setor de serviços e produtos de aluguel de automóveis. Os dados obtidos referendam os paradigmas relacional da comunicação e do conhecimento organizacional como os mais adequados para a promoção do diálogo interpessoal no ambiente do trabalho. O estudo evidencia a importância da formação de contextos capacitantes propícios para o compartilhamento da informação e a criação de conhecimento no âmbito da organização estudada. Os resultados demonstram que os contextos capacitantes estimulam a promoção do compromisso dos públicos internos para com a organização, a conscientização sobre mudanças no ambiente corporativo, a compreensão da evolução dos objetivos organizacionais e a sensação de pertencimento à organização. Os resultados também evidenciam a relevância da comunicação interna para o compartilhamento da informação e a criação de conhecimento organizacional.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2021-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10391310.19132/1808-5245272.267-293Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-293Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-293Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-2931808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103913/60767Copyright (c) 2021 Ariane Barbosa Lemos, Ricardo Rodrigues Barbosahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Ariane BarbosaBarbosa, Ricardo Rodrigues2023-11-30T16:03:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/103913Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-30T16:03:24Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas
Comunicação Organizacional e Gestão do Conhecimento: interface entre áreas
title Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas
spellingShingle Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas
Lemos, Ariane Barbosa
Comunicação interna
Compartilhamento de informação
Criação de conhecimento
Contexto capacitante
Interdisciplinaridade
Internal communication. Information sharing. Knowledge creation. Ba. Interdisciplinarity.
title_short Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas
title_full Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas
title_fullStr Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas
title_full_unstemmed Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas
title_sort Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas
author Lemos, Ariane Barbosa
author_facet Lemos, Ariane Barbosa
Barbosa, Ricardo Rodrigues
author_role author
author2 Barbosa, Ricardo Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos, Ariane Barbosa
Barbosa, Ricardo Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação interna
Compartilhamento de informação
Criação de conhecimento
Contexto capacitante
Interdisciplinaridade
Internal communication. Information sharing. Knowledge creation. Ba. Interdisciplinarity.
topic Comunicação interna
Compartilhamento de informação
Criação de conhecimento
Contexto capacitante
Interdisciplinaridade
Internal communication. Information sharing. Knowledge creation. Ba. Interdisciplinarity.
description The paper reports a research, of an interdisciplinary nature, that describes management practices, approaches, and interfaces between organizational communication and knowledge management in a company of the service sector and car rental products. The data obtained endorses the relational paradigms of communication and organizational knowledge as the most appropriate for the promotion of interpersonal dialogue in the work environment. The study highlights the importance of the formation of a “ba” conducive to the sharing of information and the creation of knowledge within the studied organization. The results show that the “ba” stimulates the promotion of commitment of internal audiences to the organization, awareness of changes in the corporate environment, an understanding of the evolution of organizational objectives and a feeling of belonging to the organization. The results also demonstrate the relevance of internal communication for the sharing of information and the creation of organizational knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103913
10.19132/1808-5245272.267-293
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103913
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245272.267-293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103913/60767
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ariane Barbosa Lemos, Ricardo Rodrigues Barbosa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ariane Barbosa Lemos, Ricardo Rodrigues Barbosa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-293
Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-293
Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-293
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438636066865152