Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103913 |
Resumo: | The paper reports a research, of an interdisciplinary nature, that describes management practices, approaches, and interfaces between organizational communication and knowledge management in a company of the service sector and car rental products. The data obtained endorses the relational paradigms of communication and organizational knowledge as the most appropriate for the promotion of interpersonal dialogue in the work environment. The study highlights the importance of the formation of a “ba” conducive to the sharing of information and the creation of knowledge within the studied organization. The results show that the “ba” stimulates the promotion of commitment of internal audiences to the organization, awareness of changes in the corporate environment, an understanding of the evolution of organizational objectives and a feeling of belonging to the organization. The results also demonstrate the relevance of internal communication for the sharing of information and the creation of organizational knowledge. |
id |
UFRGS-8_9f80ecbf1efdec78905ebeadf73844d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/103913 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areasComunicação Organizacional e Gestão do Conhecimento: interface entre áreasComunicação internaCompartilhamento de informaçãoCriação de conhecimentoContexto capacitanteInterdisciplinaridadeInternal communication. Information sharing. Knowledge creation. Ba. Interdisciplinarity.The paper reports a research, of an interdisciplinary nature, that describes management practices, approaches, and interfaces between organizational communication and knowledge management in a company of the service sector and car rental products. The data obtained endorses the relational paradigms of communication and organizational knowledge as the most appropriate for the promotion of interpersonal dialogue in the work environment. The study highlights the importance of the formation of a “ba” conducive to the sharing of information and the creation of knowledge within the studied organization. The results show that the “ba” stimulates the promotion of commitment of internal audiences to the organization, awareness of changes in the corporate environment, an understanding of the evolution of organizational objectives and a feeling of belonging to the organization. The results also demonstrate the relevance of internal communication for the sharing of information and the creation of organizational knowledge.O trabalho relata uma pesquisa, de natureza interdisciplinar, que descreve práticas e abordagens gerenciais da comunicação organizacional e da gestão do conhecimento, identificando interface entre as áreas. Trata-se de uma pesquisa descritiva, com base em um estudo de caso realizado em uma empresa do setor de serviços e produtos de aluguel de automóveis. Os dados obtidos referendam os paradigmas relacional da comunicação e do conhecimento organizacional como os mais adequados para a promoção do diálogo interpessoal no ambiente do trabalho. O estudo evidencia a importância da formação de contextos capacitantes propícios para o compartilhamento da informação e a criação de conhecimento no âmbito da organização estudada. Os resultados demonstram que os contextos capacitantes estimulam a promoção do compromisso dos públicos internos para com a organização, a conscientização sobre mudanças no ambiente corporativo, a compreensão da evolução dos objetivos organizacionais e a sensação de pertencimento à organização. Os resultados também evidenciam a relevância da comunicação interna para o compartilhamento da informação e a criação de conhecimento organizacional.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2021-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10391310.19132/1808-5245272.267-293Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-293Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-293Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-2931808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103913/60767Copyright (c) 2021 Ariane Barbosa Lemos, Ricardo Rodrigues Barbosahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Ariane BarbosaBarbosa, Ricardo Rodrigues2023-11-30T16:03:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/103913Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-30T16:03:24Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas Comunicação Organizacional e Gestão do Conhecimento: interface entre áreas |
title |
Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas |
spellingShingle |
Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas Lemos, Ariane Barbosa Comunicação interna Compartilhamento de informação Criação de conhecimento Contexto capacitante Interdisciplinaridade Internal communication. Information sharing. Knowledge creation. Ba. Interdisciplinarity. |
title_short |
Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas |
title_full |
Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas |
title_fullStr |
Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas |
title_full_unstemmed |
Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas |
title_sort |
Organizational Communication and Knowledge Management: interface between areas |
author |
Lemos, Ariane Barbosa |
author_facet |
Lemos, Ariane Barbosa Barbosa, Ricardo Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Ricardo Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemos, Ariane Barbosa Barbosa, Ricardo Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação interna Compartilhamento de informação Criação de conhecimento Contexto capacitante Interdisciplinaridade Internal communication. Information sharing. Knowledge creation. Ba. Interdisciplinarity. |
topic |
Comunicação interna Compartilhamento de informação Criação de conhecimento Contexto capacitante Interdisciplinaridade Internal communication. Information sharing. Knowledge creation. Ba. Interdisciplinarity. |
description |
The paper reports a research, of an interdisciplinary nature, that describes management practices, approaches, and interfaces between organizational communication and knowledge management in a company of the service sector and car rental products. The data obtained endorses the relational paradigms of communication and organizational knowledge as the most appropriate for the promotion of interpersonal dialogue in the work environment. The study highlights the importance of the formation of a “ba” conducive to the sharing of information and the creation of knowledge within the studied organization. The results show that the “ba” stimulates the promotion of commitment of internal audiences to the organization, awareness of changes in the corporate environment, an understanding of the evolution of organizational objectives and a feeling of belonging to the organization. The results also demonstrate the relevance of internal communication for the sharing of information and the creation of organizational knowledge. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103913 10.19132/1808-5245272.267-293 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103913 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245272.267-293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103913/60767 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ariane Barbosa Lemos, Ricardo Rodrigues Barbosa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ariane Barbosa Lemos, Ricardo Rodrigues Barbosa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-293 Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-293 Em Questão; v. 27, n. 2, abr./jun. 2021; 267-293 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438636066865152 |