Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213 |
Resumo: | Study of artistic pieces that act in behalf of information, inclusion and different aesthetics in Rio de Janeiro and in nearby cities, this article aims to present and discuss initiatives that use theater and dance as media, as vehicles of information that promote citizenship and social inclusion by the contact with the Arts. In terms of methodology, it studies three groups -Companhia Étnica de Dança e Teatro, Teatro Novo and Periferia em Ação. As a method, it uses observation and interviews. The study confirms that in the three groups communication and education are preoccupations for the public and also for the members of the groups and their families. The article concludes that theater, in its communicative, educative and transgressor functions, shows itself as an important way to criticize society and propose a review of attitudes and views of the world. |
id |
UFRGS-8_b176a1c71e89fbca276113cbb0f9134f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/2213 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenshipCuerpos, utopías: danza y teatro como alternativas de comunicación y ciudadaníaCorpos, utopias: dança e teatro como alternativas de comunicação e cidadaniaComunicação. CorpoTeatroDançaEducaçãoCidadaniacomunicação comunitáriaCommunicationBodyTheatreDanceEducationCitizenshipComunicación. Cuerpo. Teatro. Danza. Educación. Ciudadanía.Study of artistic pieces that act in behalf of information, inclusion and different aesthetics in Rio de Janeiro and in nearby cities, this article aims to present and discuss initiatives that use theater and dance as media, as vehicles of information that promote citizenship and social inclusion by the contact with the Arts. In terms of methodology, it studies three groups -Companhia Étnica de Dança e Teatro, Teatro Novo and Periferia em Ação. As a method, it uses observation and interviews. The study confirms that in the three groups communication and education are preoccupations for the public and also for the members of the groups and their families. The article concludes that theater, in its communicative, educative and transgressor functions, shows itself as an important way to criticize society and propose a review of attitudes and views of the world.Estudio sobre trabajos artísticos en favor de la información, la inclusión y de estéticas diferenciadas en Rio de Janeiro y en ciudades cercanas, este artículo tiene por finalidad hacer una reflexión sobre iniciativas que emplean el teatro y la danza como medios de comunicación, como vehículos de informaciones que promueven la ciudadanía y la inclusión social por el contacto con el arte. En términos metodológicos, parte del estudio de tres grupos – Companhia Étnica de Dança e Teatro, Teatro Novo y Periferia em Ação. Como método de investigación, se utilizó la observación y la realización de entrevistas cualitativas semiestructuradas. Constata que en los tres grupos estudiados comunicación y educación son preocupaciones para con el público así como para los participantes de los grupos y sus familiares y personas cercanas. Concluye que el teatro, en su tarea comunicadora, formadora, transgresora es un importante medio para criticar la sociedad y proponer, de forma alternativa, una revisión de actitudes y visiones sobre el mundo.Estudo sobre trabalhos artísticos que atuam em prol da informação, da inclusão e de estéticas diferenciadas no Rio de Janeiro e em cidades próximas, este artigo tem como objetivo apresentar e discutir iniciativas que empregam o teatro e a dança como meios de comunicação, como veículos de informações com potencial para promover a cidadania e a inclusão social pelo contato com a arte. Em termos metodológicos, parte do estudo de três grupos - Companhia Étnica de Dança e Teatro, Teatro Novo e Periferia em Ação. Como método de pesquisa, utiliza a observação e a realização de entrevistas qualitativas semi-estruturadas. Constata que nos três grupos estudados comunicação e educação são preocupações para com o público assim como para os participantes dos grupos, seus familiares e próximos. Conclui que o teatro, em sua tarefa comunicadora, formadora, transgressora se mostra um importante meio para criticar a sociedade e propor, de forma alternativa, uma revisão de atitudes e olhares sobre o mundo. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2008-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestrabalho de campo com observação participante e entrevistasapplication/pdftext/htmlhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213Em Questão; Vol. 14 No. 1 (2008); 63-77Em Questão; Vol. 14 Núm. 1 (2008); 63-77Em Questão; v. 14 n. 1 (2008); 63-771808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213/3526https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213/3752Copyright (c) 2008 Denise da Costa Oliveira Siqueira, Roberta de Souza Arcoverde Alveshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Siqueira, Denise da CostaAlves, Roberta de Souza Arcoverde2023-11-20T15:32:48Zoai:seer.ufrgs.br:article/2213Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T15:32:48Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship Cuerpos, utopías: danza y teatro como alternativas de comunicación y ciudadanía Corpos, utopias: dança e teatro como alternativas de comunicação e cidadania |
title |
Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship |
spellingShingle |
Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship Oliveira Siqueira, Denise da Costa Comunicação. Corpo Teatro Dança Educação Cidadania comunicação comunitária Communication Body Theatre Dance Education Citizenship Comunicación. Cuerpo. Teatro. Danza. Educación. Ciudadanía. |
title_short |
Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship |
title_full |
Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship |
title_fullStr |
Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship |
title_full_unstemmed |
Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship |
title_sort |
Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship |
author |
Oliveira Siqueira, Denise da Costa |
author_facet |
Oliveira Siqueira, Denise da Costa Alves, Roberta de Souza Arcoverde |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Roberta de Souza Arcoverde |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Siqueira, Denise da Costa Alves, Roberta de Souza Arcoverde |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação. Corpo Teatro Dança Educação Cidadania comunicação comunitária Communication Body Theatre Dance Education Citizenship Comunicación. Cuerpo. Teatro. Danza. Educación. Ciudadanía. |
topic |
Comunicação. Corpo Teatro Dança Educação Cidadania comunicação comunitária Communication Body Theatre Dance Education Citizenship Comunicación. Cuerpo. Teatro. Danza. Educación. Ciudadanía. |
description |
Study of artistic pieces that act in behalf of information, inclusion and different aesthetics in Rio de Janeiro and in nearby cities, this article aims to present and discuss initiatives that use theater and dance as media, as vehicles of information that promote citizenship and social inclusion by the contact with the Arts. In terms of methodology, it studies three groups -Companhia Étnica de Dança e Teatro, Teatro Novo and Periferia em Ação. As a method, it uses observation and interviews. The study confirms that in the three groups communication and education are preoccupations for the public and also for the members of the groups and their families. The article concludes that theater, in its communicative, educative and transgressor functions, shows itself as an important way to criticize society and propose a review of attitudes and views of the world. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-08-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares trabalho de campo com observação participante e entrevistas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213/3526 https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213/3752 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2008 Denise da Costa Oliveira Siqueira, Roberta de Souza Arcoverde Alves https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2008 Denise da Costa Oliveira Siqueira, Roberta de Souza Arcoverde Alves https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 14 No. 1 (2008); 63-77 Em Questão; Vol. 14 Núm. 1 (2008); 63-77 Em Questão; v. 14 n. 1 (2008); 63-77 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438632581398528 |