Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Siqueira, Denise da Costa
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Alves, Roberta de Souza Arcoverde
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213
Resumo: Study of artistic pieces that act in behalf of information, inclusion and different aesthetics in Rio de Janeiro and in nearby cities, this article aims to present and discuss initiatives that use theater and dance as media, as vehicles of information that promote citizenship and social inclusion by the contact with the Arts. In terms of methodology, it studies three groups -Companhia Étnica de Dança e Teatro, Teatro Novo and Periferia em Ação. As a method, it uses observation and interviews. The study confirms that in the three groups communication and education are preoccupations for the public and also for the members of the groups and their families. The article concludes that theater, in its communicative, educative and transgressor functions, shows itself as an important way to criticize society and propose a review of attitudes and views of the world.
id UFRGS-8_b176a1c71e89fbca276113cbb0f9134f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/2213
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenshipCuerpos, utopías: danza y teatro como alternativas de comunicación y ciudadaníaCorpos, utopias: dança e teatro como alternativas de comunicação e cidadaniaComunicação. CorpoTeatroDançaEducaçãoCidadaniacomunicação comunitáriaCommunicationBodyTheatreDanceEducationCitizenshipComunicación. Cuerpo. Teatro. Danza. Educación. Ciudadanía.Study of artistic pieces that act in behalf of information, inclusion and different aesthetics in Rio de Janeiro and in nearby cities, this article aims to present and discuss initiatives that use theater and dance as media, as vehicles of information that promote citizenship and social inclusion by the contact with the Arts. In terms of methodology, it studies three groups -Companhia Étnica de Dança e Teatro, Teatro Novo and Periferia em Ação. As a method, it uses observation and interviews. The study confirms that in the three groups communication and education are preoccupations for the public and also for the members of the groups and their families. The article concludes that theater, in its communicative, educative and transgressor functions, shows itself as an important way to criticize society and propose a review of attitudes and views of the world.Estudio sobre trabajos artísticos en favor de la información, la inclusión y de estéticas diferenciadas en Rio de Janeiro y en ciudades cercanas, este artículo tiene por finalidad hacer una reflexión sobre iniciativas que emplean el teatro y la danza como medios de comunicación, como vehículos de informaciones que promueven la ciudadanía y la inclusión social por el contacto con el arte. En términos metodológicos, parte del estudio de tres grupos – Companhia Étnica de Dança e Teatro, Teatro Novo y Periferia em Ação. Como método de investigación, se utilizó la observación y la realización de entrevistas cualitativas semiestructuradas. Constata que en los tres grupos estudiados comunicación y educación son preocupaciones para con el público así como para los participantes de los grupos y sus familiares y personas cercanas. Concluye que el teatro, en su tarea comunicadora, formadora, transgresora es un importante medio para criticar la sociedad y proponer, de forma alternativa, una revisión de actitudes y visiones sobre el mundo.Estudo sobre trabalhos artísticos que atuam em prol da informação, da inclusão e de estéticas diferenciadas no Rio de Janeiro e em cidades próximas, este artigo tem como objetivo apresentar e discutir iniciativas que empregam o teatro e a dança como meios de comunicação, como veículos de informações com potencial para promover a cidadania e a inclusão social pelo contato com a arte. Em termos metodológicos, parte do estudo de três grupos - Companhia Étnica de Dança e Teatro, Teatro Novo e Periferia em Ação. Como método de pesquisa, utiliza a observação e a realização de entrevistas qualitativas semi-estruturadas. Constata que nos três grupos estudados comunicação e educação são preocupações para com o público assim como para os participantes dos grupos, seus familiares e próximos. Conclui que o teatro, em sua tarefa comunicadora, formadora, transgressora se mostra um importante meio para criticar a sociedade e propor, de forma alternativa, uma revisão de atitudes e olhares sobre o mundo. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2008-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Parestrabalho de campo com observação participante e entrevistasapplication/pdftext/htmlhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213Em Questão; Vol. 14 No. 1 (2008); 63-77Em Questão; Vol. 14 Núm. 1 (2008); 63-77Em Questão; v. 14 n. 1 (2008); 63-771808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213/3526https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213/3752Copyright (c) 2008 Denise da Costa Oliveira Siqueira, Roberta de Souza Arcoverde Alveshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Siqueira, Denise da CostaAlves, Roberta de Souza Arcoverde2023-11-20T15:32:48Zoai:seer.ufrgs.br:article/2213Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T15:32:48Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship
Cuerpos, utopías: danza y teatro como alternativas de comunicación y ciudadanía
Corpos, utopias: dança e teatro como alternativas de comunicação e cidadania
title Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship
spellingShingle Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship
Oliveira Siqueira, Denise da Costa
Comunicação. Corpo
Teatro
Dança
Educação
Cidadania
comunicação comunitária
Communication
Body
Theatre
Dance
Education
Citizenship
Comunicación. Cuerpo. Teatro. Danza. Educación. Ciudadanía.
title_short Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship
title_full Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship
title_fullStr Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship
title_full_unstemmed Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship
title_sort Bodies, utopias: dance and theater as alternatives of communication and citizenship
author Oliveira Siqueira, Denise da Costa
author_facet Oliveira Siqueira, Denise da Costa
Alves, Roberta de Souza Arcoverde
author_role author
author2 Alves, Roberta de Souza Arcoverde
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Siqueira, Denise da Costa
Alves, Roberta de Souza Arcoverde
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação. Corpo
Teatro
Dança
Educação
Cidadania
comunicação comunitária
Communication
Body
Theatre
Dance
Education
Citizenship
Comunicación. Cuerpo. Teatro. Danza. Educación. Ciudadanía.
topic Comunicação. Corpo
Teatro
Dança
Educação
Cidadania
comunicação comunitária
Communication
Body
Theatre
Dance
Education
Citizenship
Comunicación. Cuerpo. Teatro. Danza. Educación. Ciudadanía.
description Study of artistic pieces that act in behalf of information, inclusion and different aesthetics in Rio de Janeiro and in nearby cities, this article aims to present and discuss initiatives that use theater and dance as media, as vehicles of information that promote citizenship and social inclusion by the contact with the Arts. In terms of methodology, it studies three groups -Companhia Étnica de Dança e Teatro, Teatro Novo and Periferia em Ação. As a method, it uses observation and interviews. The study confirms that in the three groups communication and education are preoccupations for the public and also for the members of the groups and their families. The article concludes that theater, in its communicative, educative and transgressor functions, shows itself as an important way to criticize society and propose a review of attitudes and views of the world.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
trabalho de campo com observação participante e entrevistas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213/3526
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2213/3752
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2008 Denise da Costa Oliveira Siqueira, Roberta de Souza Arcoverde Alves
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2008 Denise da Costa Oliveira Siqueira, Roberta de Souza Arcoverde Alves
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 14 No. 1 (2008); 63-77
Em Questão; Vol. 14 Núm. 1 (2008); 63-77
Em Questão; v. 14 n. 1 (2008); 63-77
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632581398528