Summarization as an activity of subject representation in librarian professional practice
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/90556 |
Resumo: | Considering the summary as an element of the subject representation of information, it aims to analyze to what extent the document summaries are created during the technical processing of materials in libraries, as a way to support the indexation and guarantee a complete subject representation of the materials. This paper make use of data collection through questionnaire with closed questions, applied by Google Forms to 30 librarians active in different types of information units in Goiás. A statistical systematization is carried out. The results show that the processes of summarization and abstracting are not common practices by the librarians, to the detriment classification and indexing. The summary is created only in 16,7% of the information units, but seen in its importance by 96,7% respondents. There are several difficulties in conducting these activities as indicated by the respondents. We concluded that document summaries and abstracts, in spite of the professional’s recognition of their importance, are not effectively being used in libraries as part of the subject representation of information activities. |
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Summarization as an activity of subject representation in librarian professional practiceA elaboração de resumos documentários como atividade do tratamento temático da informação na prática profissional bibliotecáriaTratamento temático da informação. Resumo documentário. Elaboração de resumos.Subject representationDocument summaries and abstractsSummarization.Considering the summary as an element of the subject representation of information, it aims to analyze to what extent the document summaries are created during the technical processing of materials in libraries, as a way to support the indexation and guarantee a complete subject representation of the materials. This paper make use of data collection through questionnaire with closed questions, applied by Google Forms to 30 librarians active in different types of information units in Goiás. A statistical systematization is carried out. The results show that the processes of summarization and abstracting are not common practices by the librarians, to the detriment classification and indexing. The summary is created only in 16,7% of the information units, but seen in its importance by 96,7% respondents. There are several difficulties in conducting these activities as indicated by the respondents. We concluded that document summaries and abstracts, in spite of the professional’s recognition of their importance, are not effectively being used in libraries as part of the subject representation of information activities.Considerando o resumo documentário enquanto elemento inerente ao tratamento temático da informação, analisa-se em que medida é elaborado durante o processamento técnico nas bibliotecas, como forma de apoiar a indexação para garantir uma representação temática completa dos materiais. Valendo-se de coleta dos dados mediante questionário com perguntas fechadas, aplicado via Google Formulários a 30 bibliotecários goianos em atuação em diferentes tipos de unidades de informação, procede-se a uma sistematização estatística. Os resultados indicam que a elaboração de resumos documentários não é uma prática comumente conduzida pelos bibliotecários, em detrimento da classificação e da indexação. O resumo está presente em apenas 16,7% das unidades de informação, apesar de enxergado em sua relevância por 96,7% dos respondentes. Evidenciam-se, ainda, dificuldades de diversas ordens para sua elaboração. Conclui-se que o resumo, apesar de reconhecido pelos profissionais investigados em sua importância, não está sendo aproveitado nas unidades de informação como parte do tratamento temático da informação como, de fato, deveria acontecer.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/9055610.19132/1808-5245261.255-277Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 255-277Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 255-277Em Questão; v. 26, n. 1, jan./abr. 2020; 255-2771808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/90556/54995Copyright (c) 2019 Lais Pereira de Oliveira, Daniel Martínez-Ávila, José Augusto Chaves Guimarãeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Lais Pereira deMartínez-Ávila, DanielGuimarães, José Augusto Chaves2024-03-18T14:01:49Zoai:seer.ufrgs.br:article/90556Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T14:01:49Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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