Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Reginaldo Fernando
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Passos, Cármen Lúcia Brancaglion
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876
Resumo: This paper aims to discuss the conceptions about mathematicsof the Elementary School student-teachers of a Pedagogy distancelearning course, in which we performed a qualitative research while workingin the disciplines related to mathematics. The virtual activities generateddata which analysis revealed some aspects of mathematics conceptionas problem solving. It also emphasized the need to guide the teaching inthe understanding and rationale of formulae, procedures, and algorithms.In addition, it pointed out that the student-teachers had reflected on andproblematized their conceptions.
id UFRGS-9_247001edf12ebb17bc9827e34e3e6cd1
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/45876
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- TeachersConcepções de Matemática de Alunas-Professoras dos Anos IniciaisConceptions. Mathematics. Teaching and Learning.Concepções. Matemática. Ensino e Aprendizagem.This paper aims to discuss the conceptions about mathematicsof the Elementary School student-teachers of a Pedagogy distancelearning course, in which we performed a qualitative research while workingin the disciplines related to mathematics. The virtual activities generateddata which analysis revealed some aspects of mathematics conceptionas problem solving. It also emphasized the need to guide the teaching inthe understanding and rationale of formulae, procedures, and algorithms.In addition, it pointed out that the student-teachers had reflected on andproblematized their conceptions.Este artigo tem como objetivo discutir as concepções sobre matemáticade alunas-professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamentalde um curso de Pedagogia à distância, no qual realizamos uma pesquisaqualitativa durante o trabalho nas disciplinas referentes à matemática. Asatividades virtuais ali desenvolvidas geraram dados cuja análise evidencioualguns aspectos da concepção de matemática como resolução de problemas.Tal análise também enfatizou a necessidade de pautar o ensino nacompreensão e na justificativa das fórmulas, dos procedimentos e dos algoritmos.Além disso, apontou que as alunas-professoras refletiram e problematizaramsuas concepções.FACED - UFRGS2014-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 4 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 4 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876/46497Carneiro, Reginaldo FernandoPassos, Cármen Lúcia Brancaglioninfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-19T14:00:46Zoai:seer.ufrgs.br:article/45876Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-01-19T14:00:46Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers
Concepções de Matemática de Alunas-Professoras dos Anos Iniciais
title Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers
spellingShingle Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers
Carneiro, Reginaldo Fernando
Conceptions. Mathematics. Teaching and Learning.
Concepções. Matemática. Ensino e Aprendizagem.
title_short Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers
title_full Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers
title_fullStr Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers
title_full_unstemmed Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers
title_sort Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers
author Carneiro, Reginaldo Fernando
author_facet Carneiro, Reginaldo Fernando
Passos, Cármen Lúcia Brancaglion
author_role author
author2 Passos, Cármen Lúcia Brancaglion
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Reginaldo Fernando
Passos, Cármen Lúcia Brancaglion
dc.subject.por.fl_str_mv Conceptions. Mathematics. Teaching and Learning.
Concepções. Matemática. Ensino e Aprendizagem.
topic Conceptions. Mathematics. Teaching and Learning.
Concepções. Matemática. Ensino e Aprendizagem.
description This paper aims to discuss the conceptions about mathematicsof the Elementary School student-teachers of a Pedagogy distancelearning course, in which we performed a qualitative research while workingin the disciplines related to mathematics. The virtual activities generateddata which analysis revealed some aspects of mathematics conceptionas problem solving. It also emphasized the need to guide the teaching inthe understanding and rationale of formulae, procedures, and algorithms.In addition, it pointed out that the student-teachers had reflected on andproblematized their conceptions.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876/46497
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 4 (2014)
Educação & Realidade; v. 39 n. 4 (2014)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985704210432