Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553 |
Resumo: | Educação do Campo (Education of the Countryside) has provided some spaces for the recognition of epistemic diversity and for decoloniality in teacher training for rural schools. The analysis is based on the development of an original curricular proposal – the Licentiate in Educação do Campo(LECAMPO), from the Federal University of Paraná, Seaside Sector, which is organized in different territories/classes to enable the access of settled, quilombola, indigenous, riverine, and family farmer communities to higher education. The empirical research involved observations and interviews with teachers and students using the methodology of oral story/life story in four LECAMPO classes, in the municipalities of Lapa, Cerro Azul, Adrianópolis, and Matinhos. The study infers that the introduction of the University in the context of rural socioterritorial diversity, through the pedagogy of alternation and itinerancy, has provided new meaning to the logic and epistemology of teacher training. |
id |
UFRGS-9_7b2b12310685d92b82e67f7a9e67d558 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/117553 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial DiversityA Formação de Educadoras/es no Contexto da Diversidade Socioterritorial do CampoEducação do CampoTeacher TrainingHigher EducationDecoloniality.Educação do CampoFormação DocenteEducação SuperiorDecolonialidade.Educação do Campo (Education of the Countryside) has provided some spaces for the recognition of epistemic diversity and for decoloniality in teacher training for rural schools. The analysis is based on the development of an original curricular proposal – the Licentiate in Educação do Campo(LECAMPO), from the Federal University of Paraná, Seaside Sector, which is organized in different territories/classes to enable the access of settled, quilombola, indigenous, riverine, and family farmer communities to higher education. The empirical research involved observations and interviews with teachers and students using the methodology of oral story/life story in four LECAMPO classes, in the municipalities of Lapa, Cerro Azul, Adrianópolis, and Matinhos. The study infers that the introduction of the University in the context of rural socioterritorial diversity, through the pedagogy of alternation and itinerancy, has provided new meaning to the logic and epistemology of teacher training.A Educação do Campo tem aberto algumas fissuras para o reconhecimento da diversidade epistêmica e a decolonialidade da formação de educadoras/es para as escolas do campo. A análise toma por base o desenvolvimento de uma proposta curricular original – a Licenciatura em Educação do Campo (LECAMPO), da Universidade Federal do Paraná, Setor Litoral, que é organizada em diferentes territórios/turmas para viabilizar o acesso das comunidades assentadas, quilombolas, indígenas, ribeirinhas, de agricultores familiares à educação superior. A pesquisa empírica envolveu observações e entrevistas com educadoras/es e estudantes, por meio da metodologia da história oral/história de vida, em quatro turmas da LECAMPO, nos municípios da Lapa, Cerro Azul, Adrianópolis e Matinhos. O estudo infere que a inserção da Universidade no contexto da diversidade socioterritorial do campo, a partir da pedagogia da alternância e da itinerância, tem ressignificado a lógica e a epistemologia da formação docente.FACED - UFRGS2022-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 4 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 4 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553/66352https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553/66353Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchwendler, Sônia FátimaSantos, Aline Nunes dos2022-02-24T15:46:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/117553Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-02-24T15:46:38Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity A Formação de Educadoras/es no Contexto da Diversidade Socioterritorial do Campo |
title |
Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity |
spellingShingle |
Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity Schwendler, Sônia Fátima Educação do Campo Teacher Training Higher Education Decoloniality. Educação do Campo Formação Docente Educação Superior Decolonialidade. |
title_short |
Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity |
title_full |
Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity |
title_fullStr |
Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity |
title_full_unstemmed |
Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity |
title_sort |
Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity |
author |
Schwendler, Sônia Fátima |
author_facet |
Schwendler, Sônia Fátima Santos, Aline Nunes dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Aline Nunes dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schwendler, Sônia Fátima Santos, Aline Nunes dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação do Campo Teacher Training Higher Education Decoloniality. Educação do Campo Formação Docente Educação Superior Decolonialidade. |
topic |
Educação do Campo Teacher Training Higher Education Decoloniality. Educação do Campo Formação Docente Educação Superior Decolonialidade. |
description |
Educação do Campo (Education of the Countryside) has provided some spaces for the recognition of epistemic diversity and for decoloniality in teacher training for rural schools. The analysis is based on the development of an original curricular proposal – the Licentiate in Educação do Campo(LECAMPO), from the Federal University of Paraná, Seaside Sector, which is organized in different territories/classes to enable the access of settled, quilombola, indigenous, riverine, and family farmer communities to higher education. The empirical research involved observations and interviews with teachers and students using the methodology of oral story/life story in four LECAMPO classes, in the municipalities of Lapa, Cerro Azul, Adrianópolis, and Matinhos. The study infers that the introduction of the University in the context of rural socioterritorial diversity, through the pedagogy of alternation and itinerancy, has provided new meaning to the logic and epistemology of teacher training. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553/66352 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553/66353 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 4 (2021) Educação & Realidade; v. 46 n. 4 (2021) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766989244203008 |