Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schwendler, Sônia Fátima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Aline Nunes dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553
Resumo: Educação do Campo (Education of the Countryside) has provided some spaces for the recognition of epistemic diversity and for decoloniality in teacher training for rural schools. The analysis is based on the development of an original curricular proposal – the Licentiate in Educação do Campo(LECAMPO), from the Federal University of Paraná, Seaside Sector, which is organized in different territories/classes to enable the access of settled, quilombola, indigenous, riverine, and family farmer communities to higher education. The empirical research involved observations and interviews with teachers and students using the methodology of oral story/life story in four LECAMPO classes, in the municipalities of Lapa, Cerro Azul, Adrianópolis, and Matinhos. The study infers that the introduction of the University in the context of rural socioterritorial diversity, through the pedagogy of alternation and itinerancy, has provided new meaning to the logic and epistemology of teacher training.
id UFRGS-9_7b2b12310685d92b82e67f7a9e67d558
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/117553
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial DiversityA Formação de Educadoras/es no Contexto da Diversidade Socioterritorial do CampoEducação do CampoTeacher TrainingHigher EducationDecoloniality.Educação do CampoFormação DocenteEducação SuperiorDecolonialidade.Educação do Campo (Education of the Countryside) has provided some spaces for the recognition of epistemic diversity and for decoloniality in teacher training for rural schools. The analysis is based on the development of an original curricular proposal – the Licentiate in Educação do Campo(LECAMPO), from the Federal University of Paraná, Seaside Sector, which is organized in different territories/classes to enable the access of settled, quilombola, indigenous, riverine, and family farmer communities to higher education. The empirical research involved observations and interviews with teachers and students using the methodology of oral story/life story in four LECAMPO classes, in the municipalities of Lapa, Cerro Azul, Adrianópolis, and Matinhos. The study infers that the introduction of the University in the context of rural socioterritorial diversity, through the pedagogy of alternation and itinerancy, has provided new meaning to the logic and epistemology of teacher training.A Educação do Campo tem aberto algumas fissuras para o reconhecimento da diversidade epistêmica e a decolonialidade da formação de educadoras/es para as escolas do campo. A análise toma por base o desenvolvimento de uma proposta curricular original – a Licenciatura em Educação do Campo (LECAMPO), da Universidade Federal do Paraná, Setor Litoral, que é organizada em diferentes territórios/turmas para viabilizar o acesso das comunidades assentadas, quilombolas, indígenas, ribeirinhas, de agricultores familiares à educação superior. A pesquisa empírica envolveu observações e entrevistas com educadoras/es e estudantes, por meio da metodologia da história oral/história de vida, em quatro turmas da LECAMPO, nos municípios da Lapa, Cerro Azul, Adrianópolis e Matinhos. O estudo infere que a inserção da Universidade no contexto da diversidade socioterritorial do campo, a partir da pedagogia da alternância e da itinerância, tem ressignificado a lógica e a epistemologia da formação docente.FACED - UFRGS2022-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 4 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 4 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553/66352https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553/66353Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchwendler, Sônia FátimaSantos, Aline Nunes dos2022-02-24T15:46:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/117553Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-02-24T15:46:38Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity
A Formação de Educadoras/es no Contexto da Diversidade Socioterritorial do Campo
title Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity
spellingShingle Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity
Schwendler, Sônia Fátima
Educação do Campo
Teacher Training
Higher Education
Decoloniality.
Educação do Campo
Formação Docente
Educação Superior
Decolonialidade.
title_short Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity
title_full Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity
title_fullStr Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity
title_full_unstemmed Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity
title_sort Teacher Training in the Context of Rural Socioterritorial Diversity
author Schwendler, Sônia Fátima
author_facet Schwendler, Sônia Fátima
Santos, Aline Nunes dos
author_role author
author2 Santos, Aline Nunes dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schwendler, Sônia Fátima
Santos, Aline Nunes dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo
Teacher Training
Higher Education
Decoloniality.
Educação do Campo
Formação Docente
Educação Superior
Decolonialidade.
topic Educação do Campo
Teacher Training
Higher Education
Decoloniality.
Educação do Campo
Formação Docente
Educação Superior
Decolonialidade.
description Educação do Campo (Education of the Countryside) has provided some spaces for the recognition of epistemic diversity and for decoloniality in teacher training for rural schools. The analysis is based on the development of an original curricular proposal – the Licentiate in Educação do Campo(LECAMPO), from the Federal University of Paraná, Seaside Sector, which is organized in different territories/classes to enable the access of settled, quilombola, indigenous, riverine, and family farmer communities to higher education. The empirical research involved observations and interviews with teachers and students using the methodology of oral story/life story in four LECAMPO classes, in the municipalities of Lapa, Cerro Azul, Adrianópolis, and Matinhos. The study infers that the introduction of the University in the context of rural socioterritorial diversity, through the pedagogy of alternation and itinerancy, has provided new meaning to the logic and epistemology of teacher training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553/66352
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/117553/66353
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 4 (2021)
Educação & Realidade; v. 46 n. 4 (2021)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766989244203008