Compulsão à comunicação: modos de fazer falar de si.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6843 |
Resumo: | The work aims at problematizing the emergence of the “communication society” as a hegemonic pattern of description of the contemporary culture, analyzing one of the main effects of this logic: a compulsion to communicate that impoverishes the public space and the political action. It offers a study of the chief origin lines for this phenomenon, whose intensification has produced an almost irresistible appeal for intimate confession and an alleged self-reflexivity, which is supposed to be formative of vocations. The author is supported by a theoretical and critical framework from current sociologists, joining in a tradition that tries to find, with the analysis of contemporary education and culture, new ways to construct sociability and political action. |
id |
UFRGS-9_ff8fbf000739298a0b373ef7db013d65 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/6843 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Compulsão à comunicação: modos de fazer falar de si.educaçãocomunicaçãocontemporaneidade.The work aims at problematizing the emergence of the “communication society” as a hegemonic pattern of description of the contemporary culture, analyzing one of the main effects of this logic: a compulsion to communicate that impoverishes the public space and the political action. It offers a study of the chief origin lines for this phenomenon, whose intensification has produced an almost irresistible appeal for intimate confession and an alleged self-reflexivity, which is supposed to be formative of vocations. The author is supported by a theoretical and critical framework from current sociologists, joining in a tradition that tries to find, with the analysis of contemporary education and culture, new ways to construct sociability and political action.O presente artigo busca colocar em questão a emergência de uma “sociedade da comunicação” como padrão hegemônico de descrição da cultura contemporânea, analisando um dos principais efeitos dessa lógica: uma “compulsão à comunicação” que acaba enfraquecendo o espaço público e a ação política. Para tanto, oferece uma análise das principais linhas provenientes de tal fenômeno, cuja intensificação vêm produzindo um apelo quase irresistível à confissão íntima e a uma suposta auto-reflexividade com pretensa vocação formadora. O autor traz como aporte teórico-crítico sociólogos da atualidade ligados a uma tradição crítica da educação e da cultura contemporâneas com os quais busca pensar possíveis novos modos de sociabilidade e ação política.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6843Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006)Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6843/4114Ratto, Cleberinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-16T19:25:36Zoai:seer.ufrgs.br:article/6843Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-16T19:25:36Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Compulsão à comunicação: modos de fazer falar de si. |
title |
Compulsão à comunicação: modos de fazer falar de si. |
spellingShingle |
Compulsão à comunicação: modos de fazer falar de si. Ratto, Cleber educação comunicação contemporaneidade. |
title_short |
Compulsão à comunicação: modos de fazer falar de si. |
title_full |
Compulsão à comunicação: modos de fazer falar de si. |
title_fullStr |
Compulsão à comunicação: modos de fazer falar de si. |
title_full_unstemmed |
Compulsão à comunicação: modos de fazer falar de si. |
title_sort |
Compulsão à comunicação: modos de fazer falar de si. |
author |
Ratto, Cleber |
author_facet |
Ratto, Cleber |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ratto, Cleber |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação comunicação contemporaneidade. |
topic |
educação comunicação contemporaneidade. |
description |
The work aims at problematizing the emergence of the “communication society” as a hegemonic pattern of description of the contemporary culture, analyzing one of the main effects of this logic: a compulsion to communicate that impoverishes the public space and the political action. It offers a study of the chief origin lines for this phenomenon, whose intensification has produced an almost irresistible appeal for intimate confession and an alleged self-reflexivity, which is supposed to be formative of vocations. The author is supported by a theoretical and critical framework from current sociologists, joining in a tradition that tries to find, with the analysis of contemporary education and culture, new ways to construct sociability and political action. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6843 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6843 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6843/4114 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006) Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766983610204160 |