Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of Rap
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/34393 |
Resumo: | This paper presents an analysis of the experiences of an outreach project developed with adolescents sentenced by the state with deprivation of liberty. The project carried out pedagogical workshops using rap to provide support to correctional measures. Mobilizing strategies from the sociology of literature, we analyzed lyrics produced by adolescents during these workshops to understand their social content. Results highlight the relationship between social inequality and the restriction of imaginary, the nexus between total institutions and the mutilation of the self, the contribution of fabulation through rap to the reestablishment of the symbolic space necessary to restore the right to the imaginary. |
id |
UFRJ-13_4b76567d5bebd145925a02614a64de68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.revistas.ufrj.br:article/34393 |
network_acronym_str |
UFRJ-13 |
network_name_str |
Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of RapSocioeducação e direito à fabulação: Dos sentidos sociais do rapcorrectional measures, right to fabulation, social inequality, rap, imagerysocioeducação, direito à fabulação, desigualdade social, rap, imaginárioThis paper presents an analysis of the experiences of an outreach project developed with adolescents sentenced by the state with deprivation of liberty. The project carried out pedagogical workshops using rap to provide support to correctional measures. Mobilizing strategies from the sociology of literature, we analyzed lyrics produced by adolescents during these workshops to understand their social content. Results highlight the relationship between social inequality and the restriction of imaginary, the nexus between total institutions and the mutilation of the self, the contribution of fabulation through rap to the reestablishment of the symbolic space necessary to restore the right to the imaginary.Este artigo apresenta a experiência de um projeto de extensão promovido junto a adolescentes privados de liberdade. O projeto consistiu na promoção de oficinas de rap como auxílio às medidas socioeducativas. A partir da análise das letras produzidas durante essas oficinas, buscamos compreender o seu teor social, mobilizando estratégias da sociologia da literatura e ressaltando a relação entre desigualdade social e cerceamento do imaginário, o nexo entre instituições totais e mutilação do eu e a contribuição da fabulação por meio do rap para o restabelecimento do espaço simbólico necessário para restituir o direito ao imaginário.DilemasUniversidade Federal do ParáUnidade de Atendimento de Socioeducação Ananindeua/PASantos, Patrícia da SilvaPeralta, Nelissa2021-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/3439310.4322/dilemas.v14n2.34393Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 14, n. 2 (2021): MAI/JUN/JUL/AGO; 557-578Dilemas – Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 14, n. 2 (2021): MAI/JUN/JUL/AGO; 557-578Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 14, n. 2 (2021): MAI/JUN/JUL/AGO; 557-5782178-27921983-5922reponame:Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online)instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/34393/23215Direitos autorais 2022 Ao submeter um texto, o(s) autor(es) declara(m) aceitar todos os termos e condições da revista e cede(m) a ela os direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais dos artigos publicados são do autor, porém com direitos da DILEMAS - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social sobre a primeira publicação.https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-28T15:32:48Zoai:www.revistas.ufrj.br:article/34393Revistahttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/indexPUBhttps://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/oaicoordenacao.dilemas@gmail.com||revistadilemas.editor@gmail.com2178-27921983-5922opendoar:2021-05-28T15:32:48Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of Rap Socioeducação e direito à fabulação: Dos sentidos sociais do rap |
title |
Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of Rap |
spellingShingle |
Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of Rap Santos, Patrícia da Silva correctional measures, right to fabulation, social inequality, rap, imagery socioeducação, direito à fabulação, desigualdade social, rap, imaginário |
title_short |
Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of Rap |
title_full |
Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of Rap |
title_fullStr |
Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of Rap |
title_full_unstemmed |
Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of Rap |
title_sort |
Socio-Education and the Right to Fabulation: The Social Senses of Rap |
author |
Santos, Patrícia da Silva |
author_facet |
Santos, Patrícia da Silva Peralta, Nelissa |
author_role |
author |
author2 |
Peralta, Nelissa |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará Unidade de Atendimento de Socioeducação Ananindeua/PA |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Patrícia da Silva Peralta, Nelissa |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
correctional measures, right to fabulation, social inequality, rap, imagery socioeducação, direito à fabulação, desigualdade social, rap, imaginário |
topic |
correctional measures, right to fabulation, social inequality, rap, imagery socioeducação, direito à fabulação, desigualdade social, rap, imaginário |
description |
This paper presents an analysis of the experiences of an outreach project developed with adolescents sentenced by the state with deprivation of liberty. The project carried out pedagogical workshops using rap to provide support to correctional measures. Mobilizing strategies from the sociology of literature, we analyzed lyrics produced by adolescents during these workshops to understand their social content. Results highlight the relationship between social inequality and the restriction of imaginary, the nexus between total institutions and the mutilation of the self, the contribution of fabulation through rap to the reestablishment of the symbolic space necessary to restore the right to the imaginary. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/34393 10.4322/dilemas.v14n2.34393 |
url |
https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/34393 |
identifier_str_mv |
10.4322/dilemas.v14n2.34393 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/34393/23215 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Dilemas |
publisher.none.fl_str_mv |
Dilemas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 14, n. 2 (2021): MAI/JUN/JUL/AGO; 557-578 Dilemas – Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 14, n. 2 (2021): MAI/JUN/JUL/AGO; 557-578 Dilemas - Revista de Estudos de Conflito e Controle Social; v. 14, n. 2 (2021): MAI/JUN/JUL/AGO; 557-578 2178-2792 1983-5922 reponame:Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) instacron:UFRJ |
instname_str |
Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
instacron_str |
UFRJ |
institution |
UFRJ |
reponame_str |
Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) |
collection |
Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Dilemas : Revista de Estudos de Conflito e Controle Social (Online) - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
coordenacao.dilemas@gmail.com||revistadilemas.editor@gmail.com |
_version_ |
1798325312127238144 |