Library as an happening in of teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Informação na Sociedade Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27765 |
Resumo: | Assuming experience as a starting point of the construction of knowledge, this exploratory study, of a quali-quantitative nature conceives the library as a pedagogical space, an a-com-weave in teacher education. With this understanding, the purpose of the study is to know the conception of a library presented in the oral communications published in the proceedings of the National Meetings of the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). For this, it assumes bibliographic research and bibliometric survey as methodological procedures. The cut-off defined for data collection comprises the oral communications presented in GT 8 - Teacher Training - of the National Meetings. The time frame comprises the period from 2012 to 2019, totaling 5 (five) years. The research findings reveal, above all, the lack of reflection on the library in the field of teacher education, a fact that suggests the invisibility of the library in teacher education. In view of this result, we reflect the importance of recognizing the library as a pedagogical space to enhance teacher education. |
id |
UFRN-11_0a34aa7050a7722e4a986e19e7d5f0a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufrn.br:article/27765 |
network_acronym_str |
UFRN-11 |
network_name_str |
Revista Informação na Sociedade Contemporânea |
repository_id_str |
|
spelling |
Library as an happening in of teacher education Biblioteca como a-com-tecer na formação docentelibraryteacher trainingANPEDsystematic literature reviewbibliotecaformação docenteANPEdrevisão sistemática da literaturaAssuming experience as a starting point of the construction of knowledge, this exploratory study, of a quali-quantitative nature conceives the library as a pedagogical space, an a-com-weave in teacher education. With this understanding, the purpose of the study is to know the conception of a library presented in the oral communications published in the proceedings of the National Meetings of the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). For this, it assumes bibliographic research and bibliometric survey as methodological procedures. The cut-off defined for data collection comprises the oral communications presented in GT 8 - Teacher Training - of the National Meetings. The time frame comprises the period from 2012 to 2019, totaling 5 (five) years. The research findings reveal, above all, the lack of reflection on the library in the field of teacher education, a fact that suggests the invisibility of the library in teacher education. In view of this result, we reflect the importance of recognizing the library as a pedagogical space to enhance teacher education.Assumindo a experiência como ponto de partida da construção do conhecimento, este estudo exploratório, de natureza quali-quantitativa concebe a biblioteca como espaço pedagógico, um a-com-tecer na formação docente. Com essa compreensão, o propósito do estudo é conhecer a concepção de biblioteca apresentada nas comunicações orais publicadas nos anais das Reuniões Nacionais da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Para tanto, assume a pesquisa bibliográfica e o levantamento bibliométrico como procedimentos metodológicos. O recorte definido para o levantamento de dados compreende as comunicações orais apresentadas no GT 8 – Formação de Professores - das Reuniões Nacionais. O recorte temporal compreende o período de 2012 a 2019, totalizando 5 (cinco) anais. Os achados da pesquisa revelam, sobretudo, a carência de reflexão sobre a biblioteca no campo da formação docente, fato que sugere a invisibilidade da biblioteca na formação docente. Diante desse resultado, refletimos a importância do reconhecimento da biblioteca como espaço pedagógico para potencializar a formação docente.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2022-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/2776510.21680/2447-0198.2022v6n0ID27765Revista Informação na Sociedade Contemporânea; Vol. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e27765Revista Informação na Sociedade Contemporânea; Vol. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e27765Revista Informação na Sociedade Contemporânea; v. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e277652447-019810.21680/2447-0198.2022v6n0reponame:Revista Informação na Sociedade Contemporâneainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27765/15694Copyright (c) 2022 Zuleide Paiva da Silva, Inez Carvalhohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Zuleide Paiva daCarvalho, Maria Inez da Silva de Souza2023-01-27T14:26:07Zoai:periodicos.ufrn.br:article/27765Revistahttps://periodicos.ufrn.br/informacao/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/oairisc.ufrn@gmail.com ; risc.decin@gmail.com2447-01982447-0198opendoar:2023-01-27T14:26:07Revista Informação na Sociedade Contemporânea - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Library as an happening in of teacher education Biblioteca como a-com-tecer na formação docente |
title |
Library as an happening in of teacher education |
spellingShingle |
Library as an happening in of teacher education Silva, Zuleide Paiva da library teacher training ANPED systematic literature review biblioteca formação docente ANPEd revisão sistemática da literatura |
title_short |
Library as an happening in of teacher education |
title_full |
Library as an happening in of teacher education |
title_fullStr |
Library as an happening in of teacher education |
title_full_unstemmed |
Library as an happening in of teacher education |
title_sort |
Library as an happening in of teacher education |
author |
Silva, Zuleide Paiva da |
author_facet |
Silva, Zuleide Paiva da Carvalho, Maria Inez da Silva de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Maria Inez da Silva de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Zuleide Paiva da Carvalho, Maria Inez da Silva de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
library teacher training ANPED systematic literature review biblioteca formação docente ANPEd revisão sistemática da literatura |
topic |
library teacher training ANPED systematic literature review biblioteca formação docente ANPEd revisão sistemática da literatura |
description |
Assuming experience as a starting point of the construction of knowledge, this exploratory study, of a quali-quantitative nature conceives the library as a pedagogical space, an a-com-weave in teacher education. With this understanding, the purpose of the study is to know the conception of a library presented in the oral communications published in the proceedings of the National Meetings of the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). For this, it assumes bibliographic research and bibliometric survey as methodological procedures. The cut-off defined for data collection comprises the oral communications presented in GT 8 - Teacher Training - of the National Meetings. The time frame comprises the period from 2012 to 2019, totaling 5 (five) years. The research findings reveal, above all, the lack of reflection on the library in the field of teacher education, a fact that suggests the invisibility of the library in teacher education. In view of this result, we reflect the importance of recognizing the library as a pedagogical space to enhance teacher education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27765 10.21680/2447-0198.2022v6n0ID27765 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27765 |
identifier_str_mv |
10.21680/2447-0198.2022v6n0ID27765 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27765/15694 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Zuleide Paiva da Silva, Inez Carvalho https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Zuleide Paiva da Silva, Inez Carvalho https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Informação na Sociedade Contemporânea; Vol. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e27765 Revista Informação na Sociedade Contemporânea; Vol. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e27765 Revista Informação na Sociedade Contemporânea; v. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e27765 2447-0198 10.21680/2447-0198.2022v6n0 reponame:Revista Informação na Sociedade Contemporânea instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Revista Informação na Sociedade Contemporânea |
collection |
Revista Informação na Sociedade Contemporânea |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Informação na Sociedade Contemporânea - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
risc.ufrn@gmail.com ; risc.decin@gmail.com |
_version_ |
1797067922229690368 |