Library as an happening in of teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Zuleide Paiva da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carvalho, Maria Inez da Silva de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Informação na Sociedade Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27765
Resumo: Assuming experience as a starting point of the construction of knowledge, this exploratory study, of a quali-quantitative nature conceives the library as a pedagogical space, an a-com-weave in teacher education. With this understanding, the purpose of the study is to know the conception of a library presented in the oral communications published in the proceedings of the National Meetings of the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). For this, it assumes bibliographic research and bibliometric survey as methodological procedures. The cut-off defined for data collection comprises the oral communications presented in GT 8 - Teacher Training - of the National Meetings. The time frame comprises the period from 2012 to 2019, totaling 5 (five) years. The research findings reveal, above all, the lack of reflection on the library in the field of teacher education, a fact that suggests the invisibility of the library in teacher education. In view of this result, we reflect the importance of recognizing the library as a pedagogical space to enhance teacher education.
id UFRN-11_0a34aa7050a7722e4a986e19e7d5f0a7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufrn.br:article/27765
network_acronym_str UFRN-11
network_name_str Revista Informação na Sociedade Contemporânea
repository_id_str
spelling Library as an happening in of teacher education Biblioteca como a-com-tecer na formação docentelibraryteacher trainingANPEDsystematic literature reviewbibliotecaformação docenteANPEdrevisão sistemática da literaturaAssuming experience as a starting point of the construction of knowledge, this exploratory study, of a quali-quantitative nature conceives the library as a pedagogical space, an a-com-weave in teacher education. With this understanding, the purpose of the study is to know the conception of a library presented in the oral communications published in the proceedings of the National Meetings of the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). For this, it assumes bibliographic research and bibliometric survey as methodological procedures. The cut-off defined for data collection comprises the oral communications presented in GT 8 - Teacher Training - of the National Meetings. The time frame comprises the period from 2012 to 2019, totaling 5 (five) years. The research findings reveal, above all, the lack of reflection on the library in the field of teacher education, a fact that suggests the invisibility of the library in teacher education. In view of this result, we reflect the importance of recognizing the library as a pedagogical space to enhance teacher education.Assumindo a experiência como ponto de partida da construção do conhecimento, este estudo exploratório, de natureza quali-quantitativa concebe a biblioteca como espaço pedagógico, um a-com-tecer na formação docente. Com essa compreensão, o propósito do estudo é conhecer a concepção de biblioteca apresentada nas comunicações orais publicadas nos anais das Reuniões Nacionais da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Para tanto, assume a pesquisa bibliográfica e o levantamento bibliométrico como procedimentos metodológicos. O recorte definido para o levantamento de dados compreende as comunicações orais apresentadas no GT 8 – Formação de Professores - das Reuniões Nacionais. O recorte temporal compreende o período de 2012 a 2019, totalizando 5 (cinco) anais. Os achados da pesquisa revelam, sobretudo, a carência de reflexão sobre a biblioteca no campo da formação docente, fato que sugere a invisibilidade da biblioteca na formação docente. Diante desse resultado, refletimos a importância do reconhecimento da biblioteca como espaço pedagógico para potencializar a formação docente.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2022-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/2776510.21680/2447-0198.2022v6n0ID27765Revista Informação na Sociedade Contemporânea; Vol. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e27765Revista Informação na Sociedade Contemporânea; Vol. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e27765Revista Informação na Sociedade Contemporânea; v. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e277652447-019810.21680/2447-0198.2022v6n0reponame:Revista Informação na Sociedade Contemporâneainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27765/15694Copyright (c) 2022 Zuleide Paiva da Silva, Inez Carvalhohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Zuleide Paiva daCarvalho, Maria Inez da Silva de Souza2023-01-27T14:26:07Zoai:periodicos.ufrn.br:article/27765Revistahttps://periodicos.ufrn.br/informacao/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/informacao/oairisc.ufrn@gmail.com ; risc.decin@gmail.com2447-01982447-0198opendoar:2023-01-27T14:26:07Revista Informação na Sociedade Contemporânea - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv Library as an happening in of teacher education
Biblioteca como a-com-tecer na formação docente
title Library as an happening in of teacher education
spellingShingle Library as an happening in of teacher education
Silva, Zuleide Paiva da
library
teacher training
ANPED
systematic literature review
biblioteca
formação docente
ANPEd
revisão sistemática da literatura
title_short Library as an happening in of teacher education
title_full Library as an happening in of teacher education
title_fullStr Library as an happening in of teacher education
title_full_unstemmed Library as an happening in of teacher education
title_sort Library as an happening in of teacher education
author Silva, Zuleide Paiva da
author_facet Silva, Zuleide Paiva da
Carvalho, Maria Inez da Silva de Souza
author_role author
author2 Carvalho, Maria Inez da Silva de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Zuleide Paiva da
Carvalho, Maria Inez da Silva de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv library
teacher training
ANPED
systematic literature review
biblioteca
formação docente
ANPEd
revisão sistemática da literatura
topic library
teacher training
ANPED
systematic literature review
biblioteca
formação docente
ANPEd
revisão sistemática da literatura
description Assuming experience as a starting point of the construction of knowledge, this exploratory study, of a quali-quantitative nature conceives the library as a pedagogical space, an a-com-weave in teacher education. With this understanding, the purpose of the study is to know the conception of a library presented in the oral communications published in the proceedings of the National Meetings of the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). For this, it assumes bibliographic research and bibliometric survey as methodological procedures. The cut-off defined for data collection comprises the oral communications presented in GT 8 - Teacher Training - of the National Meetings. The time frame comprises the period from 2012 to 2019, totaling 5 (five) years. The research findings reveal, above all, the lack of reflection on the library in the field of teacher education, a fact that suggests the invisibility of the library in teacher education. In view of this result, we reflect the importance of recognizing the library as a pedagogical space to enhance teacher education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27765
10.21680/2447-0198.2022v6n0ID27765
url https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27765
identifier_str_mv 10.21680/2447-0198.2022v6n0ID27765
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/informacao/article/view/27765/15694
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Zuleide Paiva da Silva, Inez Carvalho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Zuleide Paiva da Silva, Inez Carvalho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Informação na Sociedade Contemporânea; Vol. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e27765
Revista Informação na Sociedade Contemporânea; Vol. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e27765
Revista Informação na Sociedade Contemporânea; v. 6 (2022): Janeiro-Dezembro; e27765
2447-0198
10.21680/2447-0198.2022v6n0
reponame:Revista Informação na Sociedade Contemporânea
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Revista Informação na Sociedade Contemporânea
collection Revista Informação na Sociedade Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Revista Informação na Sociedade Contemporânea - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv risc.ufrn@gmail.com ; risc.decin@gmail.com
_version_ 1797067922229690368