Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14362 |
Resumo: | Considering the dialogue as a gnosiological act and teachers as a researchers of their own practice, this thesis deals with the contribution of Paulo Freire thoughts to teacher s formation process. The study was made over an intervention carried out at a regular Pedagogy Course, however directed to teachers on duty inside a program called PROFOMAÇÃO (Special program for professional formation on Basic Education) promoted by Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). From Freire s ideas of problematizing education, action and reflection dialectics, conscientization and from the analysis of the course itself, I support the idea that the dynamics of collective construction of knowledge- three pedagogical moments (ANGOTTI, DELIZOICOV e PERNAMBUCO) when intermediated by individual reflection, provided by written register, permits the development of three important dimensions of knowledge about pedagogical practice; observation and selfobservation; understanding the theories witch grounds the action; and theorization. By these means, initial and permanent teacher s formation could materialize its political commitment in a concrete action of collective and participative act of conscientization and transformation of the reality of pedagogical practice at school ground, developing itself as a truly circle of action and reflection |
id |
UFRN_2ea705ae3dd102873c7528fa248f2356 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14362 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Nascimento, Hostina Maria Ferreira dohttp://lattes.cnpq.br/6441332554593185http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780490E9Silva, Antonio Fernando Gouvêa dahttp://lattes.cnpq.br/9621931288117213Santiago, Maria Elietehttp://lattes.cnpq.br/6348134383110052Ferreira, Maria Salonildehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787859Y0Silva, Rosália de Fátima ehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794938U8Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida2014-12-17T14:36:21Z2012-05-072014-12-17T14:36:21Z2011-08-15NASCIMENTO, Hostina Maria Ferreira do. Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores. 2011. 212 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14362Considering the dialogue as a gnosiological act and teachers as a researchers of their own practice, this thesis deals with the contribution of Paulo Freire thoughts to teacher s formation process. The study was made over an intervention carried out at a regular Pedagogy Course, however directed to teachers on duty inside a program called PROFOMAÇÃO (Special program for professional formation on Basic Education) promoted by Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). From Freire s ideas of problematizing education, action and reflection dialectics, conscientization and from the analysis of the course itself, I support the idea that the dynamics of collective construction of knowledge- three pedagogical moments (ANGOTTI, DELIZOICOV e PERNAMBUCO) when intermediated by individual reflection, provided by written register, permits the development of three important dimensions of knowledge about pedagogical practice; observation and selfobservation; understanding the theories witch grounds the action; and theorization. By these means, initial and permanent teacher s formation could materialize its political commitment in a concrete action of collective and participative act of conscientization and transformation of the reality of pedagogical practice at school ground, developing itself as a truly circle of action and reflectionConsiderando o diálogo como um ato gnosiológico e o professor como um pesquisador de sua prática, esta tese aborda a contribuição do pensamento de Paulo Freire para a formação de professores, analisando uma intervenção realizada no Curso de Pedagogia voltado para a formação de professores em serviço através do Programa Especial de Formação Profissional Para a Educação Básica (PROFORMAÇÃO) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). A partir das ideias freireanas de educação problematizadora, ação-reflexão-ação, conscientização e da análise da intervenção, defendo que a dinâmica de construção coletiva de conhecimentos - três momentos pedagógicos, conforme José André Angotti, Demétrio Delizoicov e Marta Pernambuco - quando intermediada pela reflexão individual proporcionada pelo registro escrito, permite o desenvolvimento de três importantes dimensões do conhecimento sobre a prática pedagógica: a observação e auto-observação; a compreensão das teorias que fundamentam a ação; e a teorização. Assim, a formação inicial e permanente de professores pode materializar seu compromisso político numa ação concreta, coletiva e participativa de conscientização e transformação da realidade da prática pedagógica na escola, desenvolvendo-se como um verdadeiro círculo de ação-reflexão-açãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoPaulo FreireFormação de professoresDiálogoProblematizaçãoConscientizaçãoPaulo FreireTeacher s formationDialogueProblematizationconscientizationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCírculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALHostinaMFN_TESE.pdfapplication/pdf4361213https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14362/1/HostinaMFN_TESE.pdf2ec46114060037a78b770bd3855857cdMD51TEXTHostinaMFN_TESE.pdf.txtHostinaMFN_TESE.pdf.txtExtracted texttext/plain480433https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14362/6/HostinaMFN_TESE.pdf.txtbe42b65b208016b38a04ff89098dcc7aMD56THUMBNAILHostinaMFN_TESE.pdf.jpgHostinaMFN_TESE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4996https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14362/7/HostinaMFN_TESE.pdf.jpg21f2b06817a99216f5ecc8cd2b00da29MD57123456789/143622017-11-01 21:08:44.048oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14362Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T00:08:44Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores |
title |
Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores |
spellingShingle |
Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores Nascimento, Hostina Maria Ferreira do Paulo Freire Formação de professores Diálogo Problematização Conscientização Paulo Freire Teacher s formation Dialogue Problematization conscientization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores |
title_full |
Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores |
title_fullStr |
Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores |
title_full_unstemmed |
Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores |
title_sort |
Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores |
author |
Nascimento, Hostina Maria Ferreira do |
author_facet |
Nascimento, Hostina Maria Ferreira do |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6441332554593185 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780490E9 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Silva, Antonio Fernando Gouvêa da |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9621931288117213 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Santiago, Maria Eliete |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6348134383110052 |
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv |
Ferreira, Maria Salonilde |
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787859Y0 |
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv |
Silva, Rosália de Fátima e |
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees4Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794938U8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Hostina Maria Ferreira do |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida |
contributor_str_mv |
Pernambuco, Marta Maria Castanho Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire Formação de professores Diálogo Problematização Conscientização |
topic |
Paulo Freire Formação de professores Diálogo Problematização Conscientização Paulo Freire Teacher s formation Dialogue Problematization conscientization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Paulo Freire Teacher s formation Dialogue Problematization conscientization |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Considering the dialogue as a gnosiological act and teachers as a researchers of their own practice, this thesis deals with the contribution of Paulo Freire thoughts to teacher s formation process. The study was made over an intervention carried out at a regular Pedagogy Course, however directed to teachers on duty inside a program called PROFOMAÇÃO (Special program for professional formation on Basic Education) promoted by Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). From Freire s ideas of problematizing education, action and reflection dialectics, conscientization and from the analysis of the course itself, I support the idea that the dynamics of collective construction of knowledge- three pedagogical moments (ANGOTTI, DELIZOICOV e PERNAMBUCO) when intermediated by individual reflection, provided by written register, permits the development of three important dimensions of knowledge about pedagogical practice; observation and selfobservation; understanding the theories witch grounds the action; and theorization. By these means, initial and permanent teacher s formation could materialize its political commitment in a concrete action of collective and participative act of conscientization and transformation of the reality of pedagogical practice at school ground, developing itself as a truly circle of action and reflection |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-08-15 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-05-07 2014-12-17T14:36:21Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:36:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
NASCIMENTO, Hostina Maria Ferreira do. Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores. 2011. 212 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14362 |
identifier_str_mv |
NASCIMENTO, Hostina Maria Ferreira do. Círculo de ação-reflexão-ação: uma possibilidade praxiológica para a prática pedagógica da formação problematizadora de professores. 2011. 212 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2011. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14362 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14362/1/HostinaMFN_TESE.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14362/6/HostinaMFN_TESE.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14362/7/HostinaMFN_TESE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2ec46114060037a78b770bd3855857cd be42b65b208016b38a04ff89098dcc7a 21f2b06817a99216f5ecc8cd2b00da29 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117543376191488 |