PERFORMANCES OF THE FEMININE: THE MULTIPLE POETIC SUBJECT OF GILKA MACHADO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interdisciplinar |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/16769 |
Resumo: | This article aims to investigate the composition of a multiple poetic subject in Gilka Machado, stablishing a reflection upon the feminine as resistance and counterdiscourse. As theoratical basis, we referred to the studies of Lauretis (1994), Butler (2003) e Massaud Moisés (1984) to examine this innovative form of the woman/poet writes itself into the poem as a sign of modernity in her work. As a result, we verified that the tensions between the cultural tradition feminine images and the (self)representation of the gilkian feminine poetic subject arise as confrontation and acting. |
id |
UFS-10_dbd720661be59bbf5b3a1d2353923d8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16769 |
network_acronym_str |
UFS-10 |
network_name_str |
Interdisciplinar |
repository_id_str |
|
spelling |
PERFORMANCES OF THE FEMININE: THE MULTIPLE POETIC SUBJECT OF GILKA MACHADOPERFORMANCES DO FEMININO: O SUJEITO POÉTICO MÚLTIPLO DE GILKA MACHADOGilka MachadoMultiple poetic subjectFeminineGilka MachadoSujeito poético múltiploFemininoThis article aims to investigate the composition of a multiple poetic subject in Gilka Machado, stablishing a reflection upon the feminine as resistance and counterdiscourse. As theoratical basis, we referred to the studies of Lauretis (1994), Butler (2003) e Massaud Moisés (1984) to examine this innovative form of the woman/poet writes itself into the poem as a sign of modernity in her work. As a result, we verified that the tensions between the cultural tradition feminine images and the (self)representation of the gilkian feminine poetic subject arise as confrontation and acting.Este artigo tem como objetivo investigar a composição de um sujeito poético múltiplo em Gilka Machado, estabelecendo uma reflexão sobre o feminino enquanto resistência e contradiscurso. Como referencial teórico, recorremos aos estudos de Lauretis (1994), Butler (2003) e Massaud Moisés (1984) para examinar essa forma inovadora da poetisa/ mulher se autoinscrever no poema como um sinal da modernidade de sua obra. Como resultado, verificamos que as tensões entre as imagens femininas da tradição cultural e as formas de (auto)representação do sujeito poético feminino gilkiano surgem como confronto e encenação.Carlos Magno Santos2021-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/1676910.47250/intrell.v36i1.p69-82Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura; v. 36: Ano XVI - jul-dez de 2021 | Literatura de autoria feminina entre revisões e enfrentamentos; 69-82Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature; Vol. 36: Ano XVI - jul-dez de 2021 | Literatura de autoria feminina entre revisões e enfrentamentos; 69-82Interdisciplinar - Revista de Estudios en Lengua y Literatura; Vol. 36: Ano XVI - jul-dez de 2021 | Literatura de autoria feminina entre revisões e enfrentamentos; 69-821980-887910.47250/intrell.v36i1reponame:Interdisciplinarinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/16769/12332Copyright (c) 2021 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literaturainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Suzane Morais da Veiga 2021-11-21T15:50:32Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16769Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/interdisciplinar/oaicalmag@bol.com.br1980-88791980-8879opendoar:2021-11-21T15:50:32Interdisciplinar - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERFORMANCES OF THE FEMININE: THE MULTIPLE POETIC SUBJECT OF GILKA MACHADO PERFORMANCES DO FEMININO: O SUJEITO POÉTICO MÚLTIPLO DE GILKA MACHADO |
title |
PERFORMANCES OF THE FEMININE: THE MULTIPLE POETIC SUBJECT OF GILKA MACHADO |
spellingShingle |
PERFORMANCES OF THE FEMININE: THE MULTIPLE POETIC SUBJECT OF GILKA MACHADO Silveira, Suzane Morais da Veiga Gilka Machado Multiple poetic subject Feminine Gilka Machado Sujeito poético múltiplo Feminino |
title_short |
PERFORMANCES OF THE FEMININE: THE MULTIPLE POETIC SUBJECT OF GILKA MACHADO |
title_full |
PERFORMANCES OF THE FEMININE: THE MULTIPLE POETIC SUBJECT OF GILKA MACHADO |
title_fullStr |
PERFORMANCES OF THE FEMININE: THE MULTIPLE POETIC SUBJECT OF GILKA MACHADO |
title_full_unstemmed |
PERFORMANCES OF THE FEMININE: THE MULTIPLE POETIC SUBJECT OF GILKA MACHADO |
title_sort |
PERFORMANCES OF THE FEMININE: THE MULTIPLE POETIC SUBJECT OF GILKA MACHADO |
author |
Silveira, Suzane Morais da Veiga |
author_facet |
Silveira, Suzane Morais da Veiga |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Suzane Morais da Veiga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gilka Machado Multiple poetic subject Feminine Gilka Machado Sujeito poético múltiplo Feminino |
topic |
Gilka Machado Multiple poetic subject Feminine Gilka Machado Sujeito poético múltiplo Feminino |
description |
This article aims to investigate the composition of a multiple poetic subject in Gilka Machado, stablishing a reflection upon the feminine as resistance and counterdiscourse. As theoratical basis, we referred to the studies of Lauretis (1994), Butler (2003) e Massaud Moisés (1984) to examine this innovative form of the woman/poet writes itself into the poem as a sign of modernity in her work. As a result, we verified that the tensions between the cultural tradition feminine images and the (self)representation of the gilkian feminine poetic subject arise as confrontation and acting. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/16769 10.47250/intrell.v36i1.p69-82 |
url |
https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/16769 |
identifier_str_mv |
10.47250/intrell.v36i1.p69-82 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/interdisciplinar/article/view/16769/12332 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carlos Magno Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
Carlos Magno Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interdisciplinar - Revista de Estudos em Língua e Literatura; v. 36: Ano XVI - jul-dez de 2021 | Literatura de autoria feminina entre revisões e enfrentamentos; 69-82 Interdisciplinar - Journal of Studies in Language and Literature; Vol. 36: Ano XVI - jul-dez de 2021 | Literatura de autoria feminina entre revisões e enfrentamentos; 69-82 Interdisciplinar - Revista de Estudios en Lengua y Literatura; Vol. 36: Ano XVI - jul-dez de 2021 | Literatura de autoria feminina entre revisões e enfrentamentos; 69-82 1980-8879 10.47250/intrell.v36i1 reponame:Interdisciplinar instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Interdisciplinar |
collection |
Interdisciplinar |
repository.name.fl_str_mv |
Interdisciplinar - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
calmag@bol.com.br |
_version_ |
1797052877334642688 |