A Educação ambiental no jogo The Sims - Vida Sustentável

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Lima Correia, Mateus
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Brito de Sousa, Carlos Erick, Barbosa Arouche, Marlla Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16694
Resumo: This study analyses the concepts of Environmental Education (EE) in the cultural curriculum of The Sims 4 – Eco Lifestyle. Data were using a frame of reference with characteristics of EE trends: conservative, pragmatic and critical. The in-depth analysis of the data revealed the predominance of pragmatic EE in the game’s approaches, considering that it does not explore the sociocultural, political and historical aspects that are at the heart of socio-environmental issues. In this sense, the EE present in the cultural curriculum of The Sims distances itself from a critical perspective, which would be relevant for a greater possibility of holistic reflection on these issues, fostering political acts for social transformation. Therefore, when proposing this game as an EE instrument, it is necessary for the educator to problematize the views contained in the curriculum of this cultural artifact.
id UFS-11_ada2025da024d7019bd42da58387c783
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16694
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling A Educação ambiental no jogo The Sims - Vida SustentávelEnvironmental Education in The Sims – Eco LifestyleEducación Ambiental en Los Sims – Vida SostenibleArtefatos culturaisEducação AmbientalJogos digitaisCultural ArtifactEnvironmental EducationDigital GamesArtefacto CulturalEducacíon AmbientalJuegos DigitalesThis study analyses the concepts of Environmental Education (EE) in the cultural curriculum of The Sims 4 – Eco Lifestyle. Data were using a frame of reference with characteristics of EE trends: conservative, pragmatic and critical. The in-depth analysis of the data revealed the predominance of pragmatic EE in the game’s approaches, considering that it does not explore the sociocultural, political and historical aspects that are at the heart of socio-environmental issues. In this sense, the EE present in the cultural curriculum of The Sims distances itself from a critical perspective, which would be relevant for a greater possibility of holistic reflection on these issues, fostering political acts for social transformation. Therefore, when proposing this game as an EE instrument, it is necessary for the educator to problematize the views contained in the curriculum of this cultural artifact.Esta investigación analiza los conceptos de Educación Ambiental (EA) en el currículo cultural de Los Sims 4 – Vida Sostenible. Los datos se analizaron utilizando um marco de referencia con las características de tendencias de EA: conservadora, pragmática y crítica. El análisis en profundidad de los datos reveló el predominio de la EA pragmática en los enfoques del juego, considerando que no explora los aspectos socioculturales, políticos e históricos que están en el centro de la problemática socioambiental. En este sentido, la EA presente en el currículo cultural de Los Sims se aleja de una perspectiva crítica, que sería relevante para una mayor posibilidad de reflexión holística sobre estos temas, impulsando actos políticos de transformación social. Por tanto, al proponer este juego como instrumento de EA, es necesario que el educador problematice las visiones contenidas en el currículo de este artefacto cultural.O presente estudo visa analisar as concepções de Educação Ambiental (EA) no currículo cultural do jogo The Sims 4 – Vida Sustentável. Os dados foram analisados com a utilização do quadro das autoras Caretti e Zuin (2010), que reúne as características das tendências da Educação Ambiental (conservadora, pragmática e crítica). A análise aprofundada dos dados possibilitou revelar a predominância da EA pragmática nas abordagens do jogo, tendo em vista que não explora os aspectos socioculturais, políticos e históricos que estão no cerne das questões socioambientais. Nesse sentido, a EA contida no currículo cultural do The Sims se distancia de uma perspectiva crítica, a qual é relevante por possibilitar uma reflexão holística dessas questões, visando ser, acima de tudo, um ato político para a transformação social. Portanto, ao pensar esse jogo como um instrumento de EA, é necessário que o educador problematize as visões contidas no seu currículo.Universidade Federal de Sergipe2023-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1669410.47401/revisea.v10i.16694Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-192359-499310.47401/revisea.v10ireponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16694/14113https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16694/14114https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16694/14123Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Lima Correia, MateusBrito de Sousa, Carlos ErickBarbosa Arouche, Marlla Maria2023-06-30T01:32:57Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16694Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2023-06-30T01:32:57Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv A Educação ambiental no jogo The Sims - Vida Sustentável
Environmental Education in The Sims – Eco Lifestyle
Educación Ambiental en Los Sims – Vida Sostenible
title A Educação ambiental no jogo The Sims - Vida Sustentável
spellingShingle A Educação ambiental no jogo The Sims - Vida Sustentável
de Lima Correia, Mateus
Artefatos culturais
Educação Ambiental
Jogos digitais
Cultural Artifact
Environmental Education
Digital Games
Artefacto Cultural
Educacíon Ambiental
Juegos Digitales
title_short A Educação ambiental no jogo The Sims - Vida Sustentável
title_full A Educação ambiental no jogo The Sims - Vida Sustentável
title_fullStr A Educação ambiental no jogo The Sims - Vida Sustentável
title_full_unstemmed A Educação ambiental no jogo The Sims - Vida Sustentável
title_sort A Educação ambiental no jogo The Sims - Vida Sustentável
author de Lima Correia, Mateus
author_facet de Lima Correia, Mateus
Brito de Sousa, Carlos Erick
Barbosa Arouche, Marlla Maria
author_role author
author2 Brito de Sousa, Carlos Erick
Barbosa Arouche, Marlla Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Lima Correia, Mateus
Brito de Sousa, Carlos Erick
Barbosa Arouche, Marlla Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Artefatos culturais
Educação Ambiental
Jogos digitais
Cultural Artifact
Environmental Education
Digital Games
Artefacto Cultural
Educacíon Ambiental
Juegos Digitales
topic Artefatos culturais
Educação Ambiental
Jogos digitais
Cultural Artifact
Environmental Education
Digital Games
Artefacto Cultural
Educacíon Ambiental
Juegos Digitales
description This study analyses the concepts of Environmental Education (EE) in the cultural curriculum of The Sims 4 – Eco Lifestyle. Data were using a frame of reference with characteristics of EE trends: conservative, pragmatic and critical. The in-depth analysis of the data revealed the predominance of pragmatic EE in the game’s approaches, considering that it does not explore the sociocultural, political and historical aspects that are at the heart of socio-environmental issues. In this sense, the EE present in the cultural curriculum of The Sims distances itself from a critical perspective, which would be relevant for a greater possibility of holistic reflection on these issues, fostering political acts for social transformation. Therefore, when proposing this game as an EE instrument, it is necessary for the educator to problematize the views contained in the curriculum of this cultural artifact.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16694
10.47401/revisea.v10i.16694
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16694
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v10i.16694
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16694/14113
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16694/14114
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16694/14123
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-19
2359-4993
10.47401/revisea.v10i
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213768749056