Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911 |
Resumo: | In order to assess the impact of affirmative policies on the students’ performance on Federal University of Ceará’s campus in Crateús, a survey was conducted with 162 to analyse the impact on student performance’s gradient derived from provision of financial aid, through the statistical “Propensity Score’s” method. After the study, it was evidenced that the Housing Aid and the Academic Initiation Scholarship (BIA) had a positive impact on the permanence and performance of the beneficiary students, as to PACCE, compared to the above-mentioned programmes, it hasn’t shown promising results, requiring a planning’s review. Therefore, it’s clearly how much aid policies directly influence on student’s development and how this bond can contribute positively to their permanence at university. |
id |
UFS-3_b0dcc89937a5748a464db6655aaecdc3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17911 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en CrateúsUniversity aid impact analysis on academic performance: a case’s study at UFC’s Campus in CrateúsAnálise do impacto dos auxílios universitários no desempenho acadêmico: um estudo de caso no campus da UFC em CrateúsEducational Indicators. Government Policy. Scholarships.Beca de Estudios. Indicadores Educativos. Política Pública.Bolsas de Estudo. Indicadores Educacionais. Políticas Públicas.In order to assess the impact of affirmative policies on the students’ performance on Federal University of Ceará’s campus in Crateús, a survey was conducted with 162 to analyse the impact on student performance’s gradient derived from provision of financial aid, through the statistical “Propensity Score’s” method. After the study, it was evidenced that the Housing Aid and the Academic Initiation Scholarship (BIA) had a positive impact on the permanence and performance of the beneficiary students, as to PACCE, compared to the above-mentioned programmes, it hasn’t shown promising results, requiring a planning’s review. Therefore, it’s clearly how much aid policies directly influence on student’s development and how this bond can contribute positively to their permanence at university.Para evaluar el impacto de las políticas afirmativas en el rendimiento académico de los estudiantes en el campus de la Universidad Federal de Ceará en Crateús, se realizó una encuesta con 162 estudiantes, con el objetivo de analizar el impacto en el gradiente de rendimiento estudiantil derivado del recibo de ayuda financiera, a través del método estadístico “Puntaje de propensión”. Después del estudio, se evidenció que la Ayuda para la Vivienda y el Beca de Iniciación Académica (BIA) tuvieron un impacto positivo en la permanencia y el rendimiento de los estudiantes beneficiarios, mientras que PACCE, en comparación con los programas antes mencionados, no mostró resultados prometedores, lo que requiere una nueva evaluación de su planificación. Por lo tanto, es evidente cuánto influyen directamente las políticas de ayuda financiera en el desarrollo del estudiante y cómo este vínculo puede contribuir positivamente a su estadía en la universidad. Com o intuito de aferir o impacto das políticas afirmativas no desempenho acadêmico dos estudantes do campus da Universidade Federal do Ceará em Crateús, realizou-se uma pesquisa com 162 estudantes, visando analisar o impacto no gradiente de desempenho estudantil derivado do provimento de auxílios financeiros, por meio do método estatístico “Propensity Score”. Após o estudo, evidenciou-se que o Auxílio Moradia e o Bolsa de Iniciação Acadêmica (BIA) impactaram positivamente na permanência e no desempenho dos estudantes beneficiários, enquanto que o PACCE, se comparado aos programas supracitados, não apresentou resultados promissores, necessitando em uma reavaliação do seu planejamento. Portanto, evidencia-se o quanto as políticas de ajuda financeira influenciam diretamente no desenvolvimento do estudante e como esse vínculo pode contribuir positivamente para sua permanência na universidade.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1791110.20952/revtee.v16i35.17911Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e17911Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e17911Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e17911Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e179112358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911/13585https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911/14615Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Carlos Henrique Mendes deLeitinho, Janaina LopesFarias, Luisa Gardênia Alves Tomé2023-09-05T14:15:30Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17911Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-09-05T14:15:30Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús University aid impact analysis on academic performance: a case’s study at UFC’s Campus in Crateús Análise do impacto dos auxílios universitários no desempenho acadêmico: um estudo de caso no campus da UFC em Crateús |
title |
Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús |
spellingShingle |
Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús Oliveira, Carlos Henrique Mendes de Educational Indicators. Government Policy. Scholarships. Beca de Estudios. Indicadores Educativos. Política Pública. Bolsas de Estudo. Indicadores Educacionais. Políticas Públicas. |
title_short |
Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús |
title_full |
Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús |
title_fullStr |
Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús |
title_full_unstemmed |
Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús |
title_sort |
Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús |
author |
Oliveira, Carlos Henrique Mendes de |
author_facet |
Oliveira, Carlos Henrique Mendes de Leitinho, Janaina Lopes Farias, Luisa Gardênia Alves Tomé |
author_role |
author |
author2 |
Leitinho, Janaina Lopes Farias, Luisa Gardênia Alves Tomé |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Carlos Henrique Mendes de Leitinho, Janaina Lopes Farias, Luisa Gardênia Alves Tomé |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational Indicators. Government Policy. Scholarships. Beca de Estudios. Indicadores Educativos. Política Pública. Bolsas de Estudo. Indicadores Educacionais. Políticas Públicas. |
topic |
Educational Indicators. Government Policy. Scholarships. Beca de Estudios. Indicadores Educativos. Política Pública. Bolsas de Estudo. Indicadores Educacionais. Políticas Públicas. |
description |
In order to assess the impact of affirmative policies on the students’ performance on Federal University of Ceará’s campus in Crateús, a survey was conducted with 162 to analyse the impact on student performance’s gradient derived from provision of financial aid, through the statistical “Propensity Score’s” method. After the study, it was evidenced that the Housing Aid and the Academic Initiation Scholarship (BIA) had a positive impact on the permanence and performance of the beneficiary students, as to PACCE, compared to the above-mentioned programmes, it hasn’t shown promising results, requiring a planning’s review. Therefore, it’s clearly how much aid policies directly influence on student’s development and how this bond can contribute positively to their permanence at university. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911 10.20952/revtee.v16i35.17911 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v16i35.17911 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911/13585 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911/14615 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e17911 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e17911 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e17911 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e17911 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875185218682880 |