Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Carlos Henrique Mendes de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Leitinho, Janaina Lopes, Farias, Luisa Gardênia Alves Tomé
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911
Resumo: In order to assess the impact of affirmative policies on the students’ performance on Federal University of Ceará’s campus in Crateús, a survey was conducted with 162 to analyse the impact on student performance’s gradient derived from provision of financial aid, through the statistical “Propensity Score’s” method. After the study, it was evidenced that the Housing Aid and the Academic Initiation Scholarship (BIA) had a positive impact on the permanence and performance of the beneficiary students, as to PACCE, compared to the above-mentioned programmes, it hasn’t shown promising results, requiring a planning’s review. Therefore, it’s clearly how much aid policies directly influence on student’s development and how this bond can contribute positively to their permanence at university.
id UFS-3_b0dcc89937a5748a464db6655aaecdc3
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17911
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en CrateúsUniversity aid impact analysis on academic performance: a case’s study at UFC’s Campus in CrateúsAnálise do impacto dos auxílios universitários no desempenho acadêmico: um estudo de caso no campus da UFC em CrateúsEducational Indicators. Government Policy. Scholarships.Beca de Estudios. Indicadores Educativos. Política Pública.Bolsas de Estudo. Indicadores Educacionais. Políticas Públicas.In order to assess the impact of affirmative policies on the students’ performance on Federal University of Ceará’s campus in Crateús, a survey was conducted with 162 to analyse the impact on student performance’s gradient derived from provision of financial aid, through the statistical “Propensity Score’s” method. After the study, it was evidenced that the Housing Aid and the Academic Initiation Scholarship (BIA) had a positive impact on the permanence and performance of the beneficiary students, as to PACCE, compared to the above-mentioned programmes, it hasn’t shown promising results, requiring a planning’s review. Therefore, it’s clearly how much aid policies directly influence on student’s development and how this bond can contribute positively to their permanence at university.Para evaluar el impacto de las políticas afirmativas en el rendimiento académico de los estudiantes en el campus de la Universidad Federal de Ceará en Crateús, se realizó una encuesta con 162 estudiantes, con el objetivo de analizar el impacto en el gradiente de rendimiento estudiantil derivado del recibo de ayuda financiera, a través del método estadístico “Puntaje de propensión”. Después del estudio, se evidenció que la Ayuda para la Vivienda y el Beca de Iniciación Académica (BIA) tuvieron un impacto positivo en la permanencia y el rendimiento de los estudiantes beneficiarios, mientras que PACCE, en comparación con los programas antes mencionados, no mostró resultados prometedores, lo que requiere una nueva evaluación de su planificación. Por lo tanto, es evidente cuánto influyen directamente las políticas de ayuda financiera en el desarrollo del estudiante y cómo este vínculo puede contribuir positivamente a su estadía en la universidad. Com o intuito de aferir o impacto das políticas afirmativas no desempenho acadêmico dos estudantes do campus da Universidade Federal do Ceará em Crateús, realizou-se uma pesquisa com 162 estudantes, visando analisar o impacto no gradiente de desempenho estudantil derivado do provimento de auxílios financeiros, por meio do método estatístico “Propensity Score”. Após o estudo, evidenciou-se que o Auxílio Moradia e o Bolsa de Iniciação Acadêmica (BIA) impactaram positivamente na permanência e no desempenho dos estudantes beneficiários, enquanto que o PACCE, se comparado aos programas supracitados, não apresentou resultados promissores, necessitando em uma reavaliação do seu planejamento. Portanto, evidencia-se o quanto as políticas de ajuda financeira influenciam diretamente no desenvolvimento do estudante e como esse vínculo pode contribuir positivamente para sua permanência na universidade.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-01-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1791110.20952/revtee.v16i35.17911Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e17911Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e17911Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e17911Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e179112358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911/13585https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911/14615Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Carlos Henrique Mendes deLeitinho, Janaina LopesFarias, Luisa Gardênia Alves Tomé2023-09-05T14:15:30Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17911Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-09-05T14:15:30Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús
University aid impact analysis on academic performance: a case’s study at UFC’s Campus in Crateús
Análise do impacto dos auxílios universitários no desempenho acadêmico: um estudo de caso no campus da UFC em Crateús
title Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús
spellingShingle Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús
Oliveira, Carlos Henrique Mendes de
Educational Indicators. Government Policy. Scholarships.
Beca de Estudios. Indicadores Educativos. Política Pública.
Bolsas de Estudo. Indicadores Educacionais. Políticas Públicas.
title_short Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús
title_full Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús
title_fullStr Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús
title_full_unstemmed Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús
title_sort Análisis del impacto de la ayuda en el desempeño académico: un estudio de caso sobre el campus de UFC en Crateús
author Oliveira, Carlos Henrique Mendes de
author_facet Oliveira, Carlos Henrique Mendes de
Leitinho, Janaina Lopes
Farias, Luisa Gardênia Alves Tomé
author_role author
author2 Leitinho, Janaina Lopes
Farias, Luisa Gardênia Alves Tomé
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Carlos Henrique Mendes de
Leitinho, Janaina Lopes
Farias, Luisa Gardênia Alves Tomé
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Indicators. Government Policy. Scholarships.
Beca de Estudios. Indicadores Educativos. Política Pública.
Bolsas de Estudo. Indicadores Educacionais. Políticas Públicas.
topic Educational Indicators. Government Policy. Scholarships.
Beca de Estudios. Indicadores Educativos. Política Pública.
Bolsas de Estudo. Indicadores Educacionais. Políticas Públicas.
description In order to assess the impact of affirmative policies on the students’ performance on Federal University of Ceará’s campus in Crateús, a survey was conducted with 162 to analyse the impact on student performance’s gradient derived from provision of financial aid, through the statistical “Propensity Score’s” method. After the study, it was evidenced that the Housing Aid and the Academic Initiation Scholarship (BIA) had a positive impact on the permanence and performance of the beneficiary students, as to PACCE, compared to the above-mentioned programmes, it hasn’t shown promising results, requiring a planning’s review. Therefore, it’s clearly how much aid policies directly influence on student’s development and how this bond can contribute positively to their permanence at university.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911
10.20952/revtee.v16i35.17911
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v16i35.17911
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911/13585
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17911/14615
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e17911
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e17911
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e17911
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e17911
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875185218682880