Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Marilene
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Beiju, Sandra Maria Xavier
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19979
Resumo: This article will discuss experiences documented in reports and virtual interactions of a practice that took place in a municipal public school for early childhood education in the municipality of Aracaju during the social isolation imposed by the Coronavirus pandemic. The practice aimed to strengthen the pedagogical-affective relationship between teacher and children and their relationship with the school institution. The interactions took place via WhatsApp, based on memories of the school. Documentary research was carried out to analyze the activities recorded in two reports and in the class message group. The assertiveness of the strategy used by the teacher points to the following results: strengthening of bonds and increased complicity and trust between the teacher, the children, and their families, which ensured the children's development and learning during the period of non-face-to-face school activities.
id UFS-3_bdd9d695e04a50b5c04b4e2d87c253a5
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19979
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona VírusEvidences of a successful practice in early childhood education in the context of the Coronavirus pandemicIndicadores de prácticas exitosas en educación temprana en el contexto de la pandemia del CoronavirusVirtual interactionsAffective memoriesNon-face-to-face workInteracciones virtualesRecuerdos afectivosTrabajo no presencialMemórias AfetivasTrabalho não presencialInterações virtuaisThis article will discuss experiences documented in reports and virtual interactions of a practice that took place in a municipal public school for early childhood education in the municipality of Aracaju during the social isolation imposed by the Coronavirus pandemic. The practice aimed to strengthen the pedagogical-affective relationship between teacher and children and their relationship with the school institution. The interactions took place via WhatsApp, based on memories of the school. Documentary research was carried out to analyze the activities recorded in two reports and in the class message group. The assertiveness of the strategy used by the teacher points to the following results: strengthening of bonds and increased complicity and trust between the teacher, the children, and their families, which ensured the children's development and learning during the period of non-face-to-face school activities.Este artículo abordará experiencias documentadas en relatos e interacciones virtuales de una práctica que tuvo lugar en una escuela pública municipal de educación infantil, en la ciudad de Aracaju, durante el aislamiento social impuesto por la pandemia del coronavirus. La práctica tuvo como objetivo fortalecer la relación pedagógico-afectiva entre docente y niños, y entre estos y la institución escolar. Las interacciones se realizaron vía WhatsApp, a partir de recuerdos escolares. En este sentido, se desarrolló una investigación documental para analizar las actividades registradas en dos informes y en el grupo de mensajes de clase. La asertividad de la estrategia utilizada por la docente apunta a los siguientes resultados: fortalecer los vínculos, aumentar la complicidad y la confianza entre la docente, los niños y sus familias, lo que garantizó el desarrollo y aprendizaje de los niños durante el período de actividades escolares no presenciales.Esse artigo abordará vivências documentadas em relatórios e interações virtuais de uma prática ocorrida em uma escola pública municipal de educação infantil, no município de Aracaju, durante o isolamento social imposto pela pandemia do corona vírus. A prática teve como objetivo fortalecer a relação pedagógico-afetiva entre professora e crianças, e delas com a instituição escolar. As interações ocorreram via WhatsApp, a partir de memórias da escola. Nesse sentido, foi desenvolvida uma pesquisa documental para análise das atividades registradas em dois relatórios e no grupo de mensagem da turma. A assertividade da estratégia utilizada pela professora aponta para os seguintes resultados: fortalecimento dos vínculos, aumento da cumplicidade e confiança entre a professora, as crianças e suas famílias, o que garantiu o desenvolvimento e a aprendizagem das crianças no período de atividades escolares não presenciais.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1997910.20952/revtee.v16i35.19979Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19979Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19979Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19979Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e199792358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19979/14951Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, MarileneBeiju, Sandra Maria Xavier2023-12-29T22:53:22Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19979Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-12-29T22:53:22Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus
Evidences of a successful practice in early childhood education in the context of the Coronavirus pandemic
Indicadores de prácticas exitosas en educación temprana en el contexto de la pandemia del Coronavirus
title Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus
spellingShingle Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus
Santos, Marilene
Virtual interactions
Affective memories
Non-face-to-face work
Interacciones virtuales
Recuerdos afectivos
Trabajo no presencial
Memórias Afetivas
Trabalho não presencial
Interações virtuais
title_short Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus
title_full Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus
title_fullStr Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus
title_full_unstemmed Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus
title_sort Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus
author Santos, Marilene
author_facet Santos, Marilene
Beiju, Sandra Maria Xavier
author_role author
author2 Beiju, Sandra Maria Xavier
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Marilene
Beiju, Sandra Maria Xavier
dc.subject.por.fl_str_mv Virtual interactions
Affective memories
Non-face-to-face work
Interacciones virtuales
Recuerdos afectivos
Trabajo no presencial
Memórias Afetivas
Trabalho não presencial
Interações virtuais
topic Virtual interactions
Affective memories
Non-face-to-face work
Interacciones virtuales
Recuerdos afectivos
Trabajo no presencial
Memórias Afetivas
Trabalho não presencial
Interações virtuais
description This article will discuss experiences documented in reports and virtual interactions of a practice that took place in a municipal public school for early childhood education in the municipality of Aracaju during the social isolation imposed by the Coronavirus pandemic. The practice aimed to strengthen the pedagogical-affective relationship between teacher and children and their relationship with the school institution. The interactions took place via WhatsApp, based on memories of the school. Documentary research was carried out to analyze the activities recorded in two reports and in the class message group. The assertiveness of the strategy used by the teacher points to the following results: strengthening of bonds and increased complicity and trust between the teacher, the children, and their families, which ensured the children's development and learning during the period of non-face-to-face school activities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19979
10.20952/revtee.v16i35.19979
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19979
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v16i35.19979
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19979/14951
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19979
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19979
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19979
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e19979
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875180489605120