Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19979 |
Resumo: | This article will discuss experiences documented in reports and virtual interactions of a practice that took place in a municipal public school for early childhood education in the municipality of Aracaju during the social isolation imposed by the Coronavirus pandemic. The practice aimed to strengthen the pedagogical-affective relationship between teacher and children and their relationship with the school institution. The interactions took place via WhatsApp, based on memories of the school. Documentary research was carried out to analyze the activities recorded in two reports and in the class message group. The assertiveness of the strategy used by the teacher points to the following results: strengthening of bonds and increased complicity and trust between the teacher, the children, and their families, which ensured the children's development and learning during the period of non-face-to-face school activities. |
id |
UFS-3_bdd9d695e04a50b5c04b4e2d87c253a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19979 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona VírusEvidences of a successful practice in early childhood education in the context of the Coronavirus pandemicIndicadores de prácticas exitosas en educación temprana en el contexto de la pandemia del CoronavirusVirtual interactionsAffective memoriesNon-face-to-face workInteracciones virtualesRecuerdos afectivosTrabajo no presencialMemórias AfetivasTrabalho não presencialInterações virtuaisThis article will discuss experiences documented in reports and virtual interactions of a practice that took place in a municipal public school for early childhood education in the municipality of Aracaju during the social isolation imposed by the Coronavirus pandemic. The practice aimed to strengthen the pedagogical-affective relationship between teacher and children and their relationship with the school institution. The interactions took place via WhatsApp, based on memories of the school. Documentary research was carried out to analyze the activities recorded in two reports and in the class message group. The assertiveness of the strategy used by the teacher points to the following results: strengthening of bonds and increased complicity and trust between the teacher, the children, and their families, which ensured the children's development and learning during the period of non-face-to-face school activities.Este artículo abordará experiencias documentadas en relatos e interacciones virtuales de una práctica que tuvo lugar en una escuela pública municipal de educación infantil, en la ciudad de Aracaju, durante el aislamiento social impuesto por la pandemia del coronavirus. La práctica tuvo como objetivo fortalecer la relación pedagógico-afectiva entre docente y niños, y entre estos y la institución escolar. Las interacciones se realizaron vía WhatsApp, a partir de recuerdos escolares. En este sentido, se desarrolló una investigación documental para analizar las actividades registradas en dos informes y en el grupo de mensajes de clase. La asertividad de la estrategia utilizada por la docente apunta a los siguientes resultados: fortalecer los vínculos, aumentar la complicidad y la confianza entre la docente, los niños y sus familias, lo que garantizó el desarrollo y aprendizaje de los niños durante el período de actividades escolares no presenciales.Esse artigo abordará vivências documentadas em relatórios e interações virtuais de uma prática ocorrida em uma escola pública municipal de educação infantil, no município de Aracaju, durante o isolamento social imposto pela pandemia do corona vírus. A prática teve como objetivo fortalecer a relação pedagógico-afetiva entre professora e crianças, e delas com a instituição escolar. As interações ocorreram via WhatsApp, a partir de memórias da escola. Nesse sentido, foi desenvolvida uma pesquisa documental para análise das atividades registradas em dois relatórios e no grupo de mensagem da turma. A assertividade da estratégia utilizada pela professora aponta para os seguintes resultados: fortalecimento dos vínculos, aumento da cumplicidade e confiança entre a professora, as crianças e suas famílias, o que garantiu o desenvolvimento e a aprendizagem das crianças no período de atividades escolares não presenciais.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1997910.20952/revtee.v16i35.19979Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19979Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19979Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19979Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e199792358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19979/14951Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, MarileneBeiju, Sandra Maria Xavier2023-12-29T22:53:22Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19979Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-12-29T22:53:22Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus Evidences of a successful practice in early childhood education in the context of the Coronavirus pandemic Indicadores de prácticas exitosas en educación temprana en el contexto de la pandemia del Coronavirus |
title |
Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus |
spellingShingle |
Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus Santos, Marilene Virtual interactions Affective memories Non-face-to-face work Interacciones virtuales Recuerdos afectivos Trabajo no presencial Memórias Afetivas Trabalho não presencial Interações virtuais |
title_short |
Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus |
title_full |
Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus |
title_fullStr |
Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus |
title_full_unstemmed |
Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus |
title_sort |
Indícios de uma prática exitosa na educação infantil no contexto da pandemia do Corona Vírus |
author |
Santos, Marilene |
author_facet |
Santos, Marilene Beiju, Sandra Maria Xavier |
author_role |
author |
author2 |
Beiju, Sandra Maria Xavier |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Marilene Beiju, Sandra Maria Xavier |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Virtual interactions Affective memories Non-face-to-face work Interacciones virtuales Recuerdos afectivos Trabajo no presencial Memórias Afetivas Trabalho não presencial Interações virtuais |
topic |
Virtual interactions Affective memories Non-face-to-face work Interacciones virtuales Recuerdos afectivos Trabajo no presencial Memórias Afetivas Trabalho não presencial Interações virtuais |
description |
This article will discuss experiences documented in reports and virtual interactions of a practice that took place in a municipal public school for early childhood education in the municipality of Aracaju during the social isolation imposed by the Coronavirus pandemic. The practice aimed to strengthen the pedagogical-affective relationship between teacher and children and their relationship with the school institution. The interactions took place via WhatsApp, based on memories of the school. Documentary research was carried out to analyze the activities recorded in two reports and in the class message group. The assertiveness of the strategy used by the teacher points to the following results: strengthening of bonds and increased complicity and trust between the teacher, the children, and their families, which ensured the children's development and learning during the period of non-face-to-face school activities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19979 10.20952/revtee.v16i35.19979 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19979 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v16i35.19979 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19979/14951 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19979 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19979 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19979 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e19979 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875180489605120 |