Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Claudinei de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências da Administração
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/76481
Resumo: This research aims to identify professor’s perceptions about being HEI stakeholders and their level of knowledge of this governance in different positions. Due to the scarcity of studies that identify the relationship involving professor participation in the governance of a private higher education institution in the Brazilian context, it makes this study relevant. The research is qualitative and descriptive. We used a case study strategy and we went to the field with a semi-structured interview application, with five professors and others (professors) representing the management of a HEI. We arrived at the following results: The HEI studied does not have a systematized governance system, but a predisposition in terms of structure and data mining for the development of HEI governance. In addition, it was also noted, the roles of the professor in the governance of private HEI highlighted by the interviewed subjects, besides those already described in this paper.
id UFSC-15_bea6a60d11893f0041b2f8e7e0306328
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/76481
network_acronym_str UFSC-15
network_name_str Revista de Ciências da Administração
repository_id_str
spelling Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institutionPercepción del Interesado Docente sobre sí mismo y su nivel de conocimiento de Gobernanza en una Institución de Educación Superior PrivadaPercepção do stakeholder docente sobre si e o seu nível de conhecimento da governança em uma instituição de ensino superior privada Governance of Higher Education Institution Higher Education Institutions (HEI) Professor Roles Faculty stakeholderGovernança de Instituição de Ensino SuperiorInstituições de Ensino SuperiorPapéis dos DocentesStakeholder docenteThis research aims to identify professor’s perceptions about being HEI stakeholders and their level of knowledge of this governance in different positions. Due to the scarcity of studies that identify the relationship involving professor participation in the governance of a private higher education institution in the Brazilian context, it makes this study relevant. The research is qualitative and descriptive. We used a case study strategy and we went to the field with a semi-structured interview application, with five professors and others (professors) representing the management of a HEI. We arrived at the following results: The HEI studied does not have a systematized governance system, but a predisposition in terms of structure and data mining for the development of HEI governance. In addition, it was also noted, the roles of the professor in the governance of private HEI highlighted by the interviewed subjects, besides those already described in this paper.Esta investigación identificó la percepción de los profesores sobre ser actores de una institución de educación superior y su nivel de conocimiento sobre esta gobernanza en diferentes posiciones estratégicas. La escasez de estudios que identifiquen la relación que involucra la participación docente en la gobernanza de una institución de educación superior privada en el contexto brasileño hace necesario este estudio. La investigación es de naturaleza cualitativa y descriptiva. Se adoptó una estrategia de estudio de caso único y se realizó una investigación de campo mediante entrevistas semiestructuradas, con ocho sujetos, docentes, algunos de ellos en la alta dirección. Los resultados mostraron que la IES estudiada no cuenta con un sistema de gobernanza sistematizado, pero tiene predisposición en términos de estructura y prácticas para su desarrollo y el papel del actor docente dentro del mismo. Además, los sujetos entrevistados también destacaron el papel de los docentes en la gobernanza de la institución privada.Esta pesquisa identificou a percepção dos docentes sobre serem stakeholders de uma instituição de ensino superior e seu nível de conhecimento sobre essa governança nas diferentes posições estratégicas. A escassez de estudos que identifiquem a relação envolvendo a participação docente na governança de uma instituição de ensino superior privada no contexto brasileiro faz com que esse estudo seja necessário. A pesquisa é de natureza qualitativa e do tipo descritivo. Foi adotada a estratégia de estudo de caso único e realizada pesquisa de campo com a aplicação de entrevistas semiestruturadas, sendo oito sujeitos, docentes, sendo alguns na alta gestão. Os resultados mostraram que a IES estudada não possui um sistema de governança sistematizado, mas possui predisposição em termos de estrutura e práticas para o seu desenvolvimento e atuação do stakeholder docente nela. Além disso, foi constatado também os papéis do docente na governança da instituição privada enfatizados pelos sujeitos entrevistados.Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/7648110.5007/2175-8077.2023.e76481Journal of Administration Science; Vol. 25 No. 65 (2023): Journal of Administration Science; 1-17Revista de Ciencias de la Administración; Vol. 25 Núm. 65 (2023): Revista de Ciencias de la Gestión; 1-17Revista de Ciências da Administração; v. 25 n. 65 (2023): Revista de Ciências da Administração; 1-172175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/76481/53090Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administraçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Claudinei de2023-11-07T19:43:21Zoai:periodicos.ufsc.br:article/76481Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2023-11-07T19:43:21Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution
Percepción del Interesado Docente sobre sí mismo y su nivel de conocimiento de Gobernanza en una Institución de Educación Superior Privada
Percepção do stakeholder docente sobre si e o seu nível de conhecimento da governança em uma instituição de ensino superior privada
title Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution
spellingShingle Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution
Almeida, Claudinei de
Governance of Higher Education Institution
Higher Education Institutions (HEI)
Professor Roles
Faculty stakeholder
Governança de Instituição de Ensino Superior
Instituições de Ensino Superior
Papéis dos Docentes
Stakeholder docente
title_short Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution
title_full Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution
title_fullStr Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution
title_full_unstemmed Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution
title_sort Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution
author Almeida, Claudinei de
author_facet Almeida, Claudinei de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Claudinei de
dc.subject.por.fl_str_mv Governance of Higher Education Institution
Higher Education Institutions (HEI)
Professor Roles
Faculty stakeholder
Governança de Instituição de Ensino Superior
Instituições de Ensino Superior
Papéis dos Docentes
Stakeholder docente
topic Governance of Higher Education Institution
Higher Education Institutions (HEI)
Professor Roles
Faculty stakeholder
Governança de Instituição de Ensino Superior
Instituições de Ensino Superior
Papéis dos Docentes
Stakeholder docente
description This research aims to identify professor’s perceptions about being HEI stakeholders and their level of knowledge of this governance in different positions. Due to the scarcity of studies that identify the relationship involving professor participation in the governance of a private higher education institution in the Brazilian context, it makes this study relevant. The research is qualitative and descriptive. We used a case study strategy and we went to the field with a semi-structured interview application, with five professors and others (professors) representing the management of a HEI. We arrived at the following results: The HEI studied does not have a systematized governance system, but a predisposition in terms of structure and data mining for the development of HEI governance. In addition, it was also noted, the roles of the professor in the governance of private HEI highlighted by the interviewed subjects, besides those already described in this paper.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/76481
10.5007/2175-8077.2023.e76481
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/76481
identifier_str_mv 10.5007/2175-8077.2023.e76481
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/76481/53090
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administração
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administração
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Administration Science; Vol. 25 No. 65 (2023): Journal of Administration Science; 1-17
Revista de Ciencias de la Administración; Vol. 25 Núm. 65 (2023): Revista de Ciencias de la Gestión; 1-17
Revista de Ciências da Administração; v. 25 n. 65 (2023): Revista de Ciências da Administração; 1-17
2175-8077
1516-3865
reponame:Revista de Ciências da Administração
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista de Ciências da Administração
collection Revista de Ciências da Administração
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv rca.cse@contato.ufsc.br
_version_ 1799875106940387328