Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências da Administração |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/76481 |
Resumo: | This research aims to identify professor’s perceptions about being HEI stakeholders and their level of knowledge of this governance in different positions. Due to the scarcity of studies that identify the relationship involving professor participation in the governance of a private higher education institution in the Brazilian context, it makes this study relevant. The research is qualitative and descriptive. We used a case study strategy and we went to the field with a semi-structured interview application, with five professors and others (professors) representing the management of a HEI. We arrived at the following results: The HEI studied does not have a systematized governance system, but a predisposition in terms of structure and data mining for the development of HEI governance. In addition, it was also noted, the roles of the professor in the governance of private HEI highlighted by the interviewed subjects, besides those already described in this paper. |
id |
UFSC-15_bea6a60d11893f0041b2f8e7e0306328 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/76481 |
network_acronym_str |
UFSC-15 |
network_name_str |
Revista de Ciências da Administração |
repository_id_str |
|
spelling |
Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institutionPercepción del Interesado Docente sobre sí mismo y su nivel de conocimiento de Gobernanza en una Institución de Educación Superior PrivadaPercepção do stakeholder docente sobre si e o seu nível de conhecimento da governança em uma instituição de ensino superior privada Governance of Higher Education Institution Higher Education Institutions (HEI) Professor Roles Faculty stakeholderGovernança de Instituição de Ensino SuperiorInstituições de Ensino SuperiorPapéis dos DocentesStakeholder docenteThis research aims to identify professor’s perceptions about being HEI stakeholders and their level of knowledge of this governance in different positions. Due to the scarcity of studies that identify the relationship involving professor participation in the governance of a private higher education institution in the Brazilian context, it makes this study relevant. The research is qualitative and descriptive. We used a case study strategy and we went to the field with a semi-structured interview application, with five professors and others (professors) representing the management of a HEI. We arrived at the following results: The HEI studied does not have a systematized governance system, but a predisposition in terms of structure and data mining for the development of HEI governance. In addition, it was also noted, the roles of the professor in the governance of private HEI highlighted by the interviewed subjects, besides those already described in this paper.Esta investigación identificó la percepción de los profesores sobre ser actores de una institución de educación superior y su nivel de conocimiento sobre esta gobernanza en diferentes posiciones estratégicas. La escasez de estudios que identifiquen la relación que involucra la participación docente en la gobernanza de una institución de educación superior privada en el contexto brasileño hace necesario este estudio. La investigación es de naturaleza cualitativa y descriptiva. Se adoptó una estrategia de estudio de caso único y se realizó una investigación de campo mediante entrevistas semiestructuradas, con ocho sujetos, docentes, algunos de ellos en la alta dirección. Los resultados mostraron que la IES estudiada no cuenta con un sistema de gobernanza sistematizado, pero tiene predisposición en términos de estructura y prácticas para su desarrollo y el papel del actor docente dentro del mismo. Además, los sujetos entrevistados también destacaron el papel de los docentes en la gobernanza de la institución privada.Esta pesquisa identificou a percepção dos docentes sobre serem stakeholders de uma instituição de ensino superior e seu nível de conhecimento sobre essa governança nas diferentes posições estratégicas. A escassez de estudos que identifiquem a relação envolvendo a participação docente na governança de uma instituição de ensino superior privada no contexto brasileiro faz com que esse estudo seja necessário. A pesquisa é de natureza qualitativa e do tipo descritivo. Foi adotada a estratégia de estudo de caso único e realizada pesquisa de campo com a aplicação de entrevistas semiestruturadas, sendo oito sujeitos, docentes, sendo alguns na alta gestão. Os resultados mostraram que a IES estudada não possui um sistema de governança sistematizado, mas possui predisposição em termos de estrutura e práticas para o seu desenvolvimento e atuação do stakeholder docente nela. Além disso, foi constatado também os papéis do docente na governança da instituição privada enfatizados pelos sujeitos entrevistados.Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/7648110.5007/2175-8077.2023.e76481Journal of Administration Science; Vol. 25 No. 65 (2023): Journal of Administration Science; 1-17Revista de Ciencias de la Administración; Vol. 25 Núm. 65 (2023): Revista de Ciencias de la Gestión; 1-17Revista de Ciências da Administração; v. 25 n. 65 (2023): Revista de Ciências da Administração; 1-172175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/76481/53090Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administraçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Claudinei de2023-11-07T19:43:21Zoai:periodicos.ufsc.br:article/76481Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2023-11-07T19:43:21Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution Percepción del Interesado Docente sobre sí mismo y su nivel de conocimiento de Gobernanza en una Institución de Educación Superior Privada Percepção do stakeholder docente sobre si e o seu nível de conhecimento da governança em uma instituição de ensino superior privada |
title |
Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution |
spellingShingle |
Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution Almeida, Claudinei de Governance of Higher Education Institution Higher Education Institutions (HEI) Professor Roles Faculty stakeholder Governança de Instituição de Ensino Superior Instituições de Ensino Superior Papéis dos Docentes Stakeholder docente |
title_short |
Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution |
title_full |
Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution |
title_fullStr |
Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution |
title_full_unstemmed |
Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution |
title_sort |
Perception of the teaching stakeholder about themselves and their level of knowledge of governance in a private higher education institution |
author |
Almeida, Claudinei de |
author_facet |
Almeida, Claudinei de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Claudinei de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Governance of Higher Education Institution Higher Education Institutions (HEI) Professor Roles Faculty stakeholder Governança de Instituição de Ensino Superior Instituições de Ensino Superior Papéis dos Docentes Stakeholder docente |
topic |
Governance of Higher Education Institution Higher Education Institutions (HEI) Professor Roles Faculty stakeholder Governança de Instituição de Ensino Superior Instituições de Ensino Superior Papéis dos Docentes Stakeholder docente |
description |
This research aims to identify professor’s perceptions about being HEI stakeholders and their level of knowledge of this governance in different positions. Due to the scarcity of studies that identify the relationship involving professor participation in the governance of a private higher education institution in the Brazilian context, it makes this study relevant. The research is qualitative and descriptive. We used a case study strategy and we went to the field with a semi-structured interview application, with five professors and others (professors) representing the management of a HEI. We arrived at the following results: The HEI studied does not have a systematized governance system, but a predisposition in terms of structure and data mining for the development of HEI governance. In addition, it was also noted, the roles of the professor in the governance of private HEI highlighted by the interviewed subjects, besides those already described in this paper. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/76481 10.5007/2175-8077.2023.e76481 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/76481 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8077.2023.e76481 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/76481/53090 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administração https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ciências da Administração https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Administration Science; Vol. 25 No. 65 (2023): Journal of Administration Science; 1-17 Revista de Ciencias de la Administración; Vol. 25 Núm. 65 (2023): Revista de Ciencias de la Gestión; 1-17 Revista de Ciências da Administração; v. 25 n. 65 (2023): Revista de Ciências da Administração; 1-17 2175-8077 1516-3865 reponame:Revista de Ciências da Administração instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista de Ciências da Administração |
collection |
Revista de Ciências da Administração |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
rca.cse@contato.ufsc.br |
_version_ |
1799875106940387328 |