Referential progression strategies in the texts of students of the PARFOR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Antônia Alves
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n1p568
Resumo: This article discusses referential progression strategies used by students in the PARFOR-Portuguese Undergraduate Course. The issue is approached from a socio-cognitive point of view. Questions about reference that have emerged from the literature (among them the concept of referent) are discussed, followed by a discussion of language system vs. language interaction. We then identify how the students/teachers develop referents throughout their texts. Our research revealed that many strategies adopted by the students are very similar to those used in non-formal texts, i.e. texts that are not part of the academic genre.
id UFSC-24_5c82e1202922a19ba3b16acdde0d7278
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/30715
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Referential progression strategies in the texts of students of the PARFOREstrategias de progresión referencial en textos de estudiantes del PARFOREstratégias de progressão referencial em textos de alunos do PARFORThis article discusses referential progression strategies used by students in the PARFOR-Portuguese Undergraduate Course. The issue is approached from a socio-cognitive point of view. Questions about reference that have emerged from the literature (among them the concept of referent) are discussed, followed by a discussion of language system vs. language interaction. We then identify how the students/teachers develop referents throughout their texts. Our research revealed that many strategies adopted by the students are very similar to those used in non-formal texts, i.e. texts that are not part of the academic genre.En este artículo se analizan las estrategias de progresión referencial usadas por estudiantes del Programa PARFOR - Programa de Portugués y Literatura- a partir de una perspectiva socio-cognitiva. Partimos de algunas preguntas sobre el hacer referencial surgidas dentro de la literatura, entre ellas el concepto de referente, que nos lleva a la discusión de la interacción lingüística del sistema x sistema del habla. A continuación, identificamos como estos estudiantes/profesores hacen evolucionar el referente de sus textos. Nuestra investigación reveló que muchas de las estrategias adoptadas por ellos están cerca de los empleados en textos de naturaleza no formal, es decir, no hacen parte del genero académico.Este artigo discute estratégias de progressão referencial usadas por alunos de Letras-Língua Portuguesa do programa PARFOR. Abordamos a questão do ponto de vista sociocognitivo. Partimos de algumas questões sobre referenciação surgidas no seio da literatura especializada,dentre elas, a concepção de referente que nos leva a discussão sobre língua sistema vs.língua interação. Na sequência, identificamos como esses alunos/professores faziam evoluir o referente ao longo de seus textos. Nossa pesquisa revelou que muitas estratégias por eles adotadas são próximas daquelas utilizadas em texto de natureza não formal, isto é, não fazem parte do gênero acadêmico. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2015-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n1p56810.5007/1984-8412.2015v12n1p568Fórum Linguístico; Vol. 12 No. 1 (2015); 568-578Fórum Linguístico; Vol. 12 Núm. 1 (2015); 568-578Fórum Linguístico; v. 12 n. 1 (2015); 568-5781984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n1p568/29757Copyright (c) 2015 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Antônia Alves2017-09-05T18:38:44Zoai:periodicos.ufsc.br:article/30715Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:22.440350Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Referential progression strategies in the texts of students of the PARFOR
Estrategias de progresión referencial en textos de estudiantes del PARFOR
Estratégias de progressão referencial em textos de alunos do PARFOR
title Referential progression strategies in the texts of students of the PARFOR
spellingShingle Referential progression strategies in the texts of students of the PARFOR
Pereira, Antônia Alves
title_short Referential progression strategies in the texts of students of the PARFOR
title_full Referential progression strategies in the texts of students of the PARFOR
title_fullStr Referential progression strategies in the texts of students of the PARFOR
title_full_unstemmed Referential progression strategies in the texts of students of the PARFOR
title_sort Referential progression strategies in the texts of students of the PARFOR
author Pereira, Antônia Alves
author_facet Pereira, Antônia Alves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Antônia Alves
description This article discusses referential progression strategies used by students in the PARFOR-Portuguese Undergraduate Course. The issue is approached from a socio-cognitive point of view. Questions about reference that have emerged from the literature (among them the concept of referent) are discussed, followed by a discussion of language system vs. language interaction. We then identify how the students/teachers develop referents throughout their texts. Our research revealed that many strategies adopted by the students are very similar to those used in non-formal texts, i.e. texts that are not part of the academic genre.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n1p568
10.5007/1984-8412.2015v12n1p568
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n1p568
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2015v12n1p568
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n1p568/29757
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 12 No. 1 (2015); 568-578
Fórum Linguístico; Vol. 12 Núm. 1 (2015); 568-578
Fórum Linguístico; v. 12 n. 1 (2015); 568-578
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418557808640