Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/86675 |
Resumo: | The work includes partial results of a project supported by FAPESP (2019/07879-4), theoretically based on more than twenty years of research in the areas of Linguistics, Applied Linguistics and New Literacy Studies. The objective of the research was to create an appropriate game for children from 06 to 09 years of age and for its use in Early Childhood Education and Elementary School to support the teaching and learning processes in interdisciplinary literacy projects. There is an emphasis on the fact that the preferential focus of Linguistics resides in language in operation, emphasizing that children's intuitions and tendencies must be taken into account. The game is being implemented in schools in the city of São Carlos, when it will be tested in participatory and collaborative research. It is expected to contribute to the reflection on emergent literacy, as well as to overcome learning gaps. |
id |
UFSC-24_8f2cd1cacacac74610e5fdfefba264d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/86675 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy Aportes de la lingüística contemporánea a la reflexión sobre la alfabetización y el letramentoContribuições da Linguística contemporânea para a reflexão em torno da alfabetização e do letramentoLiteracyLiteracy projectsGamesAlfabetizaciónProyectos de letramentoJuegosAlfabetizaçãoProjetos de letramentoJogosThe work includes partial results of a project supported by FAPESP (2019/07879-4), theoretically based on more than twenty years of research in the areas of Linguistics, Applied Linguistics and New Literacy Studies. The objective of the research was to create an appropriate game for children from 06 to 09 years of age and for its use in Early Childhood Education and Elementary School to support the teaching and learning processes in interdisciplinary literacy projects. There is an emphasis on the fact that the preferential focus of Linguistics resides in language in operation, emphasizing that children's intuitions and tendencies must be taken into account. The game is being implemented in schools in the city of São Carlos, when it will be tested in participatory and collaborative research. It is expected to contribute to the reflection on emergent literacy, as well as to overcome learning gaps.El trabajo incluye resultados parciales de un proyecto apoyado por la FAPESP (2019/07879-4), basado teóricamente en más de veinte años de investigación en las áreas de Lingüística, Lingüística Aplicada y Estudios de Letramento. El objetivo de la investigación fue crear un juego apropiado para niños de 06 a 09 años y para su uso en Educación Infantil y Básica para apoyar los procesos de enseñanza y aprendizaje en proyectos interdisciplinarios de alfabetización. Se enfatiza que el foco preferencial de la Lingüística reside en el lenguaje en operación, enfatizando que las intuiciones y tendencias de los niños deben ser tenidas en cuenta. El juego está siendo implementado en escuelas de la ciudad de São Carlos, cuando será probado en investigación participativa y colaborativa. Se espera contribuir a la reflexión sobre alfabetización y letramento, así como a superar las brechas de aprendizaje.O trabalho comporta resultados parciais de projeto apoiado pela FAPESP (2019/07879-4), baseando-se, teoricamente, em mais de vinte anos de pesquisa nas áreas de Linguística, Linguística Aplicada e Estudos do Letramento. O objetivo da pesquisa foi a criação de um jogo apropriado para crianças de 06 a 09 anos de idade e para sua utilização na Educação Infantil e no Ensino Fundamental I como suporte aos processos de ensino e aprendizagem em projetos de letramento interdisciplinares. Há ênfase no fato de que o foco preferencial da Linguística reside na linguagem em funcionamento, ressaltando-se que as intuições e os pendores infantis devem ser levados em conta. O jogo encontra-se em fase de implementação em escolas do município de São Carlos, quando será testado em pesquisa de teor participativo e colaborativo. Espera-se contribuir para a reflexão em torno da alfabetização e do letramento, assim como para a superação de defasagens de aprendizagem.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8667510.5007/1984-8412.2023.e86675Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-8786Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-8786Fórum Linguístico; v. 20 n. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-87861984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/86675/52484http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCintra Martins, Maria Sílvia2023-02-07T14:09:46Zoai:periodicos.ufsc.br:article/86675Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-02-07T14:09:46Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy Aportes de la lingüística contemporánea a la reflexión sobre la alfabetización y el letramento Contribuições da Linguística contemporânea para a reflexão em torno da alfabetização e do letramento |
title |
Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy |
spellingShingle |
Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy Cintra Martins, Maria Sílvia Literacy Literacy projects Games Alfabetización Proyectos de letramento Juegos Alfabetização Projetos de letramento Jogos |
title_short |
Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy |
title_full |
Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy |
title_fullStr |
Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy |
title_full_unstemmed |
Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy |
title_sort |
Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy |
author |
Cintra Martins, Maria Sílvia |
author_facet |
Cintra Martins, Maria Sílvia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cintra Martins, Maria Sílvia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy Literacy projects Games Alfabetización Proyectos de letramento Juegos Alfabetização Projetos de letramento Jogos |
topic |
Literacy Literacy projects Games Alfabetización Proyectos de letramento Juegos Alfabetização Projetos de letramento Jogos |
description |
The work includes partial results of a project supported by FAPESP (2019/07879-4), theoretically based on more than twenty years of research in the areas of Linguistics, Applied Linguistics and New Literacy Studies. The objective of the research was to create an appropriate game for children from 06 to 09 years of age and for its use in Early Childhood Education and Elementary School to support the teaching and learning processes in interdisciplinary literacy projects. There is an emphasis on the fact that the preferential focus of Linguistics resides in language in operation, emphasizing that children's intuitions and tendencies must be taken into account. The game is being implemented in schools in the city of São Carlos, when it will be tested in participatory and collaborative research. It is expected to contribute to the reflection on emergent literacy, as well as to overcome learning gaps. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/86675 10.5007/1984-8412.2023.e86675 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/86675 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2023.e86675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/86675/52484 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-8786 Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-8786 Fórum Linguístico; v. 20 n. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-8786 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051417660227584 |