Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cintra Martins, Maria Sílvia
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/86675
Resumo: The work includes partial results of a project supported by FAPESP (2019/07879-4), theoretically based on more than twenty years of research in the areas of Linguistics, Applied Linguistics and New Literacy Studies. The objective of the research was to create an appropriate game for children from 06 to 09 years of age and for its use in Early Childhood Education and Elementary School to support the teaching and learning processes in interdisciplinary literacy projects. There is an emphasis on the fact that the preferential focus of Linguistics resides in language in operation, emphasizing that children's intuitions and tendencies must be taken into account. The game is being implemented in schools in the city of São Carlos, when it will be tested in participatory and collaborative research. It is expected to contribute to the reflection on emergent literacy, as well as to overcome learning gaps.
id UFSC-24_8f2cd1cacacac74610e5fdfefba264d4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/86675
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy Aportes de la lingüística contemporánea a la reflexión sobre la alfabetización y el letramentoContribuições da Linguística contemporânea para a reflexão em torno da alfabetização e do letramentoLiteracyLiteracy projectsGamesAlfabetizaciónProyectos de letramentoJuegosAlfabetizaçãoProjetos de letramentoJogosThe work includes partial results of a project supported by FAPESP (2019/07879-4), theoretically based on more than twenty years of research in the areas of Linguistics, Applied Linguistics and New Literacy Studies. The objective of the research was to create an appropriate game for children from 06 to 09 years of age and for its use in Early Childhood Education and Elementary School to support the teaching and learning processes in interdisciplinary literacy projects. There is an emphasis on the fact that the preferential focus of Linguistics resides in language in operation, emphasizing that children's intuitions and tendencies must be taken into account. The game is being implemented in schools in the city of São Carlos, when it will be tested in participatory and collaborative research. It is expected to contribute to the reflection on emergent literacy, as well as to overcome learning gaps.El trabajo incluye resultados parciales de un proyecto apoyado por la FAPESP (2019/07879-4), basado teóricamente en más de veinte años de investigación en las áreas de Lingüística, Lingüística Aplicada y Estudios de Letramento. El objetivo de la investigación fue crear un juego apropiado para niños de 06 a 09 años y para su uso en Educación Infantil y Básica para apoyar los procesos de enseñanza y aprendizaje en proyectos interdisciplinarios de alfabetización. Se enfatiza que el foco preferencial de la Lingüística reside en el lenguaje en operación, enfatizando que las intuiciones y tendencias de los niños deben ser tenidas en cuenta. El juego está siendo implementado en escuelas de la ciudad de São Carlos, cuando será probado en investigación participativa y colaborativa. Se espera contribuir a la reflexión sobre alfabetización y letramento, así como a superar las brechas de aprendizaje.O trabalho comporta resultados parciais de projeto apoiado pela FAPESP (2019/07879-4), baseando-se, teoricamente, em mais de vinte anos de pesquisa nas áreas de Linguística, Linguística Aplicada e Estudos do Letramento. O objetivo da pesquisa foi a criação de um jogo apropriado para crianças de 06 a 09 anos de idade e para sua utilização na Educação Infantil e no Ensino Fundamental I como suporte aos processos de ensino e aprendizagem em projetos de letramento interdisciplinares. Há ênfase no fato de que o foco preferencial da Linguística reside na linguagem em funcionamento, ressaltando-se que as intuições e os pendores infantis devem ser levados em conta. O jogo encontra-se em fase de implementação em escolas do município de São Carlos, quando será testado em pesquisa de teor participativo e colaborativo. Espera-se contribuir para a reflexão em torno da alfabetização e do letramento, assim como para a superação de defasagens de aprendizagem.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8667510.5007/1984-8412.2023.e86675Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-8786Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-8786Fórum Linguístico; v. 20 n. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-87861984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/86675/52484http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCintra Martins, Maria Sílvia2023-02-07T14:09:46Zoai:periodicos.ufsc.br:article/86675Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-02-07T14:09:46Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy
Aportes de la lingüística contemporánea a la reflexión sobre la alfabetización y el letramento
Contribuições da Linguística contemporânea para a reflexão em torno da alfabetização e do letramento
title Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy
spellingShingle Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy
Cintra Martins, Maria Sílvia
Literacy
Literacy projects
Games
Alfabetización
Proyectos de letramento
Juegos
Alfabetização
Projetos de letramento
Jogos
title_short Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy
title_full Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy
title_fullStr Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy
title_full_unstemmed Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy
title_sort Contributions of Contemporary Linguistics to the Reflection on Literacy
author Cintra Martins, Maria Sílvia
author_facet Cintra Martins, Maria Sílvia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cintra Martins, Maria Sílvia
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Literacy projects
Games
Alfabetización
Proyectos de letramento
Juegos
Alfabetização
Projetos de letramento
Jogos
topic Literacy
Literacy projects
Games
Alfabetización
Proyectos de letramento
Juegos
Alfabetização
Projetos de letramento
Jogos
description The work includes partial results of a project supported by FAPESP (2019/07879-4), theoretically based on more than twenty years of research in the areas of Linguistics, Applied Linguistics and New Literacy Studies. The objective of the research was to create an appropriate game for children from 06 to 09 years of age and for its use in Early Childhood Education and Elementary School to support the teaching and learning processes in interdisciplinary literacy projects. There is an emphasis on the fact that the preferential focus of Linguistics resides in language in operation, emphasizing that children's intuitions and tendencies must be taken into account. The game is being implemented in schools in the city of São Carlos, when it will be tested in participatory and collaborative research. It is expected to contribute to the reflection on emergent literacy, as well as to overcome learning gaps.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/86675
10.5007/1984-8412.2023.e86675
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/86675
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e86675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/86675/52484
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-8786
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-8786
Fórum Linguístico; v. 20 n. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8774-8786
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417660227584