Linguistics main contributions to Literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scliar-Cabral, Leonor
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Heinig, Otília Lizete de Oliveira Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147
Resumo: Linguistic knowledge is fundamental to the field of early iteracy as it underpins methodologies, teacher training and classroom performance. Therefore, the article aim is to present the main contributions of linguistics to early literacy. Initially, the linguistic economy principle is examined and how it works, adding to this the contributions of linguistics to the zero or absence concept. Then, the Brazilian Portuguese processing units are defined and presented at the lowest levels, both in the oral and written systems. The difference between phoneme and sound and between letter and grapheme is also detailed to finally discuss invariance. Throughout the text it is explained how the presented principles can be applied in the early literacy process.
id UFSC-24_a7aedf05d860aa2f8b1586035eeea8d0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/87147
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Linguistics main contributions to LiteracyPrincipales contribuciones de la lingüística a la alfabetizaciónPrincipais contribuições da linguística para a alfabetização Early literacyLinguisticsLearningTeachingAlfabetizaciónLingüísticaAprendizajeEnseñanzaAlfabetizaçãoLinguísticaAprendizagemEnsinoDD. Academic librariesDH. Special libraries.Linguistic knowledge is fundamental to the field of early iteracy as it underpins methodologies, teacher training and classroom performance. Therefore, the article aim is to present the main contributions of linguistics to early literacy. Initially, the linguistic economy principle is examined and how it works, adding to this the contributions of linguistics to the zero or absence concept. Then, the Brazilian Portuguese processing units are defined and presented at the lowest levels, both in the oral and written systems. The difference between phoneme and sound and between letter and grapheme is also detailed to finally discuss invariance. Throughout the text it is explained how the presented principles can be applied in the early literacy process.El conocimiento lingüístico es fundamental en el campo de lalectoescritura, ya que sustenta las metodologías, la formación docente y el desempeño de los alumnos. Por lo tanto, el objetivo del artículo es presentar las principales contribuciones de la lingüística a la alfabetización. Inicialmente se examina el principio de economía lingüística y su funcionamiento, añadiendo a esto las aportaciones de la lingüística al principio de economía y al concepto de cero o ausencia. Luego, las unidades de procesamiento del portugués brasileño se definen y se presentan los niveles más bajos, tanto en los sistemas orales como escritos. También se detalla la diferencia entre fonema y sonido y entre letra y grafema para finalmente discutir la invariancia. A lo largo del texto se explica cómo se pueden aplicar los principios presentados en el proceso de alfabetización.Os conhecimentos linguísticos são fundamentais para o campo da alfabetização, uma vez que fundamentam metodologias, formação de professores e a atuação em sala de aula. Por isso, o objetivo do artigo é apresentar as principais contribuições da linguística à alfabetização. Examina-se, inicialmente, o princípio da economia linguística e como ele funciona, somando a isso as contribuições da linguística ao princípio da economia e o conceito de zero ou ausência. Em seguida, são definidas e apresentadas as unidades de processamento do português do Brasil nos níveis mais baixos, tanto no sistema oral, quanto no escrito. Detalha-se também a diferença entre fonema e som e letra e grafema para, finalmente, discorrer sobre a invariância. Ao longo do texto se explica como os princípios apresentados podem ser aplicados ao processo de alfabetização.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8714710.5007/1984-8412.2023.e87147Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-8726Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-8726Fórum Linguístico; v. 20 n. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-87261984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147/52476https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147/52477http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScliar-Cabral, LeonorHeinig, Otília Lizete de Oliveira Martins2023-02-22T10:33:52Zoai:periodicos.ufsc.br:article/87147Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-02-22T10:33:52Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Linguistics main contributions to Literacy
Principales contribuciones de la lingüística a la alfabetización
Principais contribuições da linguística para a alfabetização
title Linguistics main contributions to Literacy
spellingShingle Linguistics main contributions to Literacy
Scliar-Cabral, Leonor
Early literacy
Linguistics
Learning
Teaching
Alfabetización
Lingüística
Aprendizaje
Enseñanza
Alfabetização
Linguística
Aprendizagem
Ensino
DD. Academic libraries
DH. Special libraries.
title_short Linguistics main contributions to Literacy
title_full Linguistics main contributions to Literacy
title_fullStr Linguistics main contributions to Literacy
title_full_unstemmed Linguistics main contributions to Literacy
title_sort Linguistics main contributions to Literacy
author Scliar-Cabral, Leonor
author_facet Scliar-Cabral, Leonor
Heinig, Otília Lizete de Oliveira Martins
author_role author
author2 Heinig, Otília Lizete de Oliveira Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scliar-Cabral, Leonor
Heinig, Otília Lizete de Oliveira Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Early literacy
Linguistics
Learning
Teaching
Alfabetización
Lingüística
Aprendizaje
Enseñanza
Alfabetização
Linguística
Aprendizagem
Ensino
DD. Academic libraries
DH. Special libraries.
topic Early literacy
Linguistics
Learning
Teaching
Alfabetización
Lingüística
Aprendizaje
Enseñanza
Alfabetização
Linguística
Aprendizagem
Ensino
DD. Academic libraries
DH. Special libraries.
description Linguistic knowledge is fundamental to the field of early iteracy as it underpins methodologies, teacher training and classroom performance. Therefore, the article aim is to present the main contributions of linguistics to early literacy. Initially, the linguistic economy principle is examined and how it works, adding to this the contributions of linguistics to the zero or absence concept. Then, the Brazilian Portuguese processing units are defined and presented at the lowest levels, both in the oral and written systems. The difference between phoneme and sound and between letter and grapheme is also detailed to finally discuss invariance. Throughout the text it is explained how the presented principles can be applied in the early literacy process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147
10.5007/1984-8412.2023.e87147
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e87147
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147/52476
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147/52477
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-8726
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-8726
Fórum Linguístico; v. 20 n. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-8726
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417675956224