Linguistics main contributions to Literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147 |
Resumo: | Linguistic knowledge is fundamental to the field of early iteracy as it underpins methodologies, teacher training and classroom performance. Therefore, the article aim is to present the main contributions of linguistics to early literacy. Initially, the linguistic economy principle is examined and how it works, adding to this the contributions of linguistics to the zero or absence concept. Then, the Brazilian Portuguese processing units are defined and presented at the lowest levels, both in the oral and written systems. The difference between phoneme and sound and between letter and grapheme is also detailed to finally discuss invariance. Throughout the text it is explained how the presented principles can be applied in the early literacy process. |
id |
UFSC-24_a7aedf05d860aa2f8b1586035eeea8d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/87147 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Linguistics main contributions to LiteracyPrincipales contribuciones de la lingüística a la alfabetizaciónPrincipais contribuições da linguística para a alfabetização Early literacyLinguisticsLearningTeachingAlfabetizaciónLingüísticaAprendizajeEnseñanzaAlfabetizaçãoLinguísticaAprendizagemEnsinoDD. Academic librariesDH. Special libraries.Linguistic knowledge is fundamental to the field of early iteracy as it underpins methodologies, teacher training and classroom performance. Therefore, the article aim is to present the main contributions of linguistics to early literacy. Initially, the linguistic economy principle is examined and how it works, adding to this the contributions of linguistics to the zero or absence concept. Then, the Brazilian Portuguese processing units are defined and presented at the lowest levels, both in the oral and written systems. The difference between phoneme and sound and between letter and grapheme is also detailed to finally discuss invariance. Throughout the text it is explained how the presented principles can be applied in the early literacy process.El conocimiento lingüístico es fundamental en el campo de lalectoescritura, ya que sustenta las metodologías, la formación docente y el desempeño de los alumnos. Por lo tanto, el objetivo del artículo es presentar las principales contribuciones de la lingüística a la alfabetización. Inicialmente se examina el principio de economía lingüística y su funcionamiento, añadiendo a esto las aportaciones de la lingüística al principio de economía y al concepto de cero o ausencia. Luego, las unidades de procesamiento del portugués brasileño se definen y se presentan los niveles más bajos, tanto en los sistemas orales como escritos. También se detalla la diferencia entre fonema y sonido y entre letra y grafema para finalmente discutir la invariancia. A lo largo del texto se explica cómo se pueden aplicar los principios presentados en el proceso de alfabetización.Os conhecimentos linguísticos são fundamentais para o campo da alfabetização, uma vez que fundamentam metodologias, formação de professores e a atuação em sala de aula. Por isso, o objetivo do artigo é apresentar as principais contribuições da linguística à alfabetização. Examina-se, inicialmente, o princípio da economia linguística e como ele funciona, somando a isso as contribuições da linguística ao princípio da economia e o conceito de zero ou ausência. Em seguida, são definidas e apresentadas as unidades de processamento do português do Brasil nos níveis mais baixos, tanto no sistema oral, quanto no escrito. Detalha-se também a diferença entre fonema e som e letra e grafema para, finalmente, discorrer sobre a invariância. Ao longo do texto se explica como os princípios apresentados podem ser aplicados ao processo de alfabetização.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8714710.5007/1984-8412.2023.e87147Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-8726Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-8726Fórum Linguístico; v. 20 n. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-87261984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147/52476https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147/52477http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScliar-Cabral, LeonorHeinig, Otília Lizete de Oliveira Martins2023-02-22T10:33:52Zoai:periodicos.ufsc.br:article/87147Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-02-22T10:33:52Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Linguistics main contributions to Literacy Principales contribuciones de la lingüística a la alfabetización Principais contribuições da linguística para a alfabetização |
title |
Linguistics main contributions to Literacy |
spellingShingle |
Linguistics main contributions to Literacy Scliar-Cabral, Leonor Early literacy Linguistics Learning Teaching Alfabetización Lingüística Aprendizaje Enseñanza Alfabetização Linguística Aprendizagem Ensino DD. Academic libraries DH. Special libraries. |
title_short |
Linguistics main contributions to Literacy |
title_full |
Linguistics main contributions to Literacy |
title_fullStr |
Linguistics main contributions to Literacy |
title_full_unstemmed |
Linguistics main contributions to Literacy |
title_sort |
Linguistics main contributions to Literacy |
author |
Scliar-Cabral, Leonor |
author_facet |
Scliar-Cabral, Leonor Heinig, Otília Lizete de Oliveira Martins |
author_role |
author |
author2 |
Heinig, Otília Lizete de Oliveira Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scliar-Cabral, Leonor Heinig, Otília Lizete de Oliveira Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Early literacy Linguistics Learning Teaching Alfabetización Lingüística Aprendizaje Enseñanza Alfabetização Linguística Aprendizagem Ensino DD. Academic libraries DH. Special libraries. |
topic |
Early literacy Linguistics Learning Teaching Alfabetización Lingüística Aprendizaje Enseñanza Alfabetização Linguística Aprendizagem Ensino DD. Academic libraries DH. Special libraries. |
description |
Linguistic knowledge is fundamental to the field of early iteracy as it underpins methodologies, teacher training and classroom performance. Therefore, the article aim is to present the main contributions of linguistics to early literacy. Initially, the linguistic economy principle is examined and how it works, adding to this the contributions of linguistics to the zero or absence concept. Then, the Brazilian Portuguese processing units are defined and presented at the lowest levels, both in the oral and written systems. The difference between phoneme and sound and between letter and grapheme is also detailed to finally discuss invariance. Throughout the text it is explained how the presented principles can be applied in the early literacy process. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147 10.5007/1984-8412.2023.e87147 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2023.e87147 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147/52476 https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/87147/52477 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-8726 Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-8726 Fórum Linguístico; v. 20 n. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8716-8726 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051417675956224 |