English as a lingua franca and the notion of national identity of English teacher: a matter of training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kalva, Julia Margarida
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Ferreira, Aparecida de Jesus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n2p165
Resumo: This work aims at analyzing the way English as The Língua Franca approach is understood by the teachers and how this teacher realize his/her national identity. The research takes place at an English school which has its focus on people from the community. The methodology used is the qualitative and the theoretical basis is formed by Hall (1999), Woodward (2005), Moita Lopes (2008), Canagarajah (1999), Phillipson (1992), Jenkins (2006). Through the results we could understand that English as a Lingua Franca approach is not emphasized in the teacher training and thus national identity is being left aside.
id UFSC-24_bc6caf65694ceb9ad607bb30cb82c4d9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/19707
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling English as a lingua franca and the notion of national identity of English teacher: a matter of trainingInglés como lengua franca y la concepción de identidad nacional por parte del profesor de inglés: una cuestión de formaciónInglês como língua franca e a concepção de identidade nacional por parte do professor de inglês: uma questão de formaçãoThis work aims at analyzing the way English as The Língua Franca approach is understood by the teachers and how this teacher realize his/her national identity. The research takes place at an English school which has its focus on people from the community. The methodology used is the qualitative and the theoretical basis is formed by Hall (1999), Woodward (2005), Moita Lopes (2008), Canagarajah (1999), Phillipson (1992), Jenkins (2006). Through the results we could understand that English as a Lingua Franca approach is not emphasized in the teacher training and thus national identity is being left aside.Este trabajo pretende analizar cómo el abordaje de enseñanza de inglés como lengua franca es  entendida y cómo el profesor percibe su identidad nacional dentro de ese proceso, observando si la formación académica colabora para ese nuevo abordaje. Se pretende también entender si la identidad nacional del profesor es valorada. La investigación se desarrolla en un centro de enseñanza de lenguas extranjeras. La metodología utilizada para la recolección y análisis de datos es la cualitativa. El referencial teórico son trabajos sobre identidad y enseñanza de inglés: Hall (1999), Woodward (2005), Moita Lopes (2008), Canagarajah (1999), Phillipson(1992), Jenkins (2006), entre otros. Como resultado, se puede percibir que la identidad nacional del profesor de inglés, bien como el abordaje del inglés como lengua franca todavía no se enfatizan en el proceso de formación del profesor. De esta forma, se entiende que la enseñanza de inglés termina por favorecer la anulación de la identidad nacional del profesor/alumno de inglésEste trabalho objetiva analisar como a abordagem do ensino de inglês como língua franca é entendida e como o professor percebe sua identidade nacional dentro desse processo, observando se a formação acadêmica colabora para essa nova abordagem. Pretende-se também entender se a identidade nacional do professor é valorizada. A pesquisa acontece num centro de ensino de línguas estrangeiras. A metodologia utilizada para a coleta e análise de dados é a qualitativa. O referencial teórico são trabalhos sobre identidade e ensino de inglês: Hall (1999), Woodward (2005), Moita Lopes (2008), Canagarajah (1999), Phillipson (1992), Jenkins (2006), dentre outros. Como resultado pode-se perceber que a identidade nacional do professor de inglês, bem como a abordagem do inglês como língua franca ainda não são enfatizados no processo de formação do professor. Desta forma, entende-se que o ensino de inglês acaba favorecendo o apagamento da identidade nacional do professor/aluno de inglês.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2012-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por parespesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n2p16510.5007/1984-8412.2011v8n2p165Fórum Linguístico; Vol. 8 No. 2 (2011); 165-176Fórum Linguístico; Vol. 8 Núm. 2 (2011); 165-176Fórum Linguístico; v. 8 n. 2 (2011); 165-1761984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n2p165/21671Kalva, Julia MargaridaFerreira, Aparecida de Jesusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-10-11T15:32:29Zoai:periodicos.ufsc.br:article/19707Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:19.422814Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv English as a lingua franca and the notion of national identity of English teacher: a matter of training
Inglés como lengua franca y la concepción de identidad nacional por parte del profesor de inglés: una cuestión de formación
Inglês como língua franca e a concepção de identidade nacional por parte do professor de inglês: uma questão de formação
title English as a lingua franca and the notion of national identity of English teacher: a matter of training
spellingShingle English as a lingua franca and the notion of national identity of English teacher: a matter of training
Kalva, Julia Margarida
title_short English as a lingua franca and the notion of national identity of English teacher: a matter of training
title_full English as a lingua franca and the notion of national identity of English teacher: a matter of training
title_fullStr English as a lingua franca and the notion of national identity of English teacher: a matter of training
title_full_unstemmed English as a lingua franca and the notion of national identity of English teacher: a matter of training
title_sort English as a lingua franca and the notion of national identity of English teacher: a matter of training
author Kalva, Julia Margarida
author_facet Kalva, Julia Margarida
Ferreira, Aparecida de Jesus
author_role author
author2 Ferreira, Aparecida de Jesus
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kalva, Julia Margarida
Ferreira, Aparecida de Jesus
description This work aims at analyzing the way English as The Língua Franca approach is understood by the teachers and how this teacher realize his/her national identity. The research takes place at an English school which has its focus on people from the community. The methodology used is the qualitative and the theoretical basis is formed by Hall (1999), Woodward (2005), Moita Lopes (2008), Canagarajah (1999), Phillipson (1992), Jenkins (2006). Through the results we could understand that English as a Lingua Franca approach is not emphasized in the teacher training and thus national identity is being left aside.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n2p165
10.5007/1984-8412.2011v8n2p165
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n2p165
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2011v8n2p165
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n2p165/21671
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 8 No. 2 (2011); 165-176
Fórum Linguístico; Vol. 8 Núm. 2 (2011); 165-176
Fórum Linguístico; v. 8 n. 2 (2011); 165-176
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418150961152