PUBLICS POLICIES OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: A PANORAMIC ANALYSIS OF THE LDB TO BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dickmann, Ivo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pertuzatti, Ieda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p113
Resumo: The following paper shows the partial results from a search concerning the first Primary Education cycle, which is the period where the structuring and implementation of literacy happens in children, achieving this results by consulting documents, programs and laws that guide this significant portion of learning, once the cycle quoted requires an effective attention of the State in order to overcome the historical feature of illiteracy in Brazil. Thus, the study object has as border the documents further 1996, year where the current Educational Bases and Guidelines Law were approved, dialoguing with the National Curriculum Common Core in process of making since 2015 and the presumable relation with the legislation applied to the Brazilian National Education.
id UFSC-2_00ba55877c5dbe8365439d6fac7b3ff6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/44876
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling PUBLICS POLICIES OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: A PANORAMIC ANALYSIS OF THE LDB TO BNCCPOLÍTICAS PÚBLICAS DE ALFABETIZACIÓN Y LETRAMIENTO: UN ANÁLISIS PANORÁMICO DE LA LDB A BNCCUma visão panorâmica da LDB à BNCC: as políticas públicas de alfabetização, letramento e suas relações com a cultura corporal na Educação FísicaThe following paper shows the partial results from a search concerning the first Primary Education cycle, which is the period where the structuring and implementation of literacy happens in children, achieving this results by consulting documents, programs and laws that guide this significant portion of learning, once the cycle quoted requires an effective attention of the State in order to overcome the historical feature of illiteracy in Brazil. Thus, the study object has as border the documents further 1996, year where the current Educational Bases and Guidelines Law were approved, dialoguing with the National Curriculum Common Core in process of making since 2015 and the presumable relation with the legislation applied to the Brazilian National Education.En este trabajo se presentan los resultados de búsqueda parciales en una de las etapas de la enseñanza primaria - el primer ciclo, en los primeros tres años (1º, 2º, 3º), que es la fase responsable por la estructuración y puesta en práctica de la alfabetización y letramiento de los niños. Nuestro enfoque son los documentos, programas y leyes que se refieren a esta porción significativa de la lectura y la escritura de los temas que merecen una atención eficaz del estado a fin de superar la característica histórica de analfabetismo en Brasil. Por lo tanto, para esta investigación se delimitó como objeto de estudio los documentos y las leyes generales de educación posteriores a 1996, año de la aprobación de la actual Ley de Directrices y Bases de la Educación (LDB), dialogando con la Base Nacional Común Curricular (BNCC) en construcción desde 2015 y su posible afinidad con la legislación actual de la Educación Nacional de Brasil.O presente artigo tem como foco os documentos, programas e leis que dizem respeito a leitura e escrita dos sujeitos, especialmente os posteriores a 1996, ano de aprovação da atual Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB) até a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) em construção desde o ano de 2015 e sua possível afinidade com a legislação vigente do Ensino Nacional Brasileiro, tendo o corpo como parte da análise porque a política também passa por ele, ou seja,  pelos conteúdos e linguagens inerentes à cultura corporal, que pode ser traduzida como “políticas do corpo” que, no sentido mais amplo, podem ser consideradas como uma forma de alfabetização e “letramento corporal”,  sobretudo,  nas séries iniciais do Ensino Fundamental e, consequentemente, no componente curricular da Educação Física. Essa reflexão se justifica, considerando que, no documento em apreço, a Educação Física está inserida na “Àrea das Linguagens”, principalmente da cultura e das linguagens corporais. A Educação Física é um componente curricular cuja responsabilidade é tratar das práticas corporais na escola como fenômeno cultural dinâmico, diversificado, pluridimensional, singular e contraditório, assegurando aos/às estudantes a construção de um conjunto de conhecimentos necessários à formação plena do cidadão.Universidade Federal de Santa Catarina2016-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p11310.5007/2175-8042.2016v28n48p113Motrivivência; v. 28 n. 48 (2016); 113-1292175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p113/32566Copyright (c) 2016 Motrivivênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessDickmann, IvoPertuzatti, Ieda2018-08-27T15:46:54Zoai:periodicos.ufsc.br:article/44876Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2018-08-27T15:46:54Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv PUBLICS POLICIES OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: A PANORAMIC ANALYSIS OF THE LDB TO BNCC
POLÍTICAS PÚBLICAS DE ALFABETIZACIÓN Y LETRAMIENTO: UN ANÁLISIS PANORÁMICO DE LA LDB A BNCC
Uma visão panorâmica da LDB à BNCC: as políticas públicas de alfabetização, letramento e suas relações com a cultura corporal na Educação Física
title PUBLICS POLICIES OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: A PANORAMIC ANALYSIS OF THE LDB TO BNCC
spellingShingle PUBLICS POLICIES OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: A PANORAMIC ANALYSIS OF THE LDB TO BNCC
Dickmann, Ivo
title_short PUBLICS POLICIES OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: A PANORAMIC ANALYSIS OF THE LDB TO BNCC
title_full PUBLICS POLICIES OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: A PANORAMIC ANALYSIS OF THE LDB TO BNCC
title_fullStr PUBLICS POLICIES OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: A PANORAMIC ANALYSIS OF THE LDB TO BNCC
title_full_unstemmed PUBLICS POLICIES OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: A PANORAMIC ANALYSIS OF THE LDB TO BNCC
title_sort PUBLICS POLICIES OF ALPHABETIZATION AND LITERACY: A PANORAMIC ANALYSIS OF THE LDB TO BNCC
author Dickmann, Ivo
author_facet Dickmann, Ivo
Pertuzatti, Ieda
author_role author
author2 Pertuzatti, Ieda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dickmann, Ivo
Pertuzatti, Ieda
description The following paper shows the partial results from a search concerning the first Primary Education cycle, which is the period where the structuring and implementation of literacy happens in children, achieving this results by consulting documents, programs and laws that guide this significant portion of learning, once the cycle quoted requires an effective attention of the State in order to overcome the historical feature of illiteracy in Brazil. Thus, the study object has as border the documents further 1996, year where the current Educational Bases and Guidelines Law were approved, dialoguing with the National Curriculum Common Core in process of making since 2015 and the presumable relation with the legislation applied to the Brazilian National Education.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p113
10.5007/2175-8042.2016v28n48p113
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p113
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2016v28n48p113
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p113/32566
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Motrivivência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Motrivivência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 28 n. 48 (2016); 113-129
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434860085968896